2020-10-04, 12:26
Medlem
Hej,
Som rubriken lyder.

Finns det någon lättare metod att blanda ihop några ämnen för att få fram någon spray liknande typ med klister som man kan ta på händerna så att du får bättre grepp?

Jag vet att det finns x antal produkter att köpa, men är mest nyfiken om det är något avancerat och slänga ihop själv till sina träningar då det egentligen bara är klistrigt vatten?

Tacksam för snabba svar
Citera
2020-10-04, 12:33
Medlem
Amazon-mannens avatar
Så du skulle tillverka en spray, få ner det i en sprayburk och sen använda?
Hmm, finns redan en sådan produkt: http://www.hagmans.se/sv/spray/tekniska-sprayer/e/11761/spraylim-kontaktlim/
Citera
2020-10-04, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Så du skulle tillverka en spray, få ner det i en sprayburk och sen använda?
Hmm, finns redan en sådan produkt: http://www.hagmans.se/sv/spray/tekniska-sprayer/e/11761/spraylim-kontaktlim/

Nej inte sprayburk, utan kanske mer sprayflaska eftersom det är till eget bruk.
Tror inte det är nice att dra på kontaktlim på händerna, om det är så effektivt?
Citera
2020-10-04, 13:48
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedrad
Hej,
Som rubriken lyder.

Finns det någon lättare metod att blanda ihop några ämnen för att få fram någon spray liknande typ med klister som man kan ta på händerna så att du får bättre grepp?

Jag vet att det finns x antal produkter att köpa, men är mest nyfiken om det är något avancerat och slänga ihop själv till sina träningar då det egentligen bara är klistrigt vatten?

Tacksam för snabba svar

Du borde titta lite på gummi arbicum. Det används som bindemedel inom pyrotekniken, men är även en mycket vanlig ingrediens i sugtabletter, typ Läkerol samt i gamla kuvert där det utgör det äckliga klistret man fick slicka på. Blir ganska klibbigt när vattnet dunstar bort och går att tvätta bort med tvål efteråt. Finns att beställa rent på olika webshopar och sedan blandar du det med lämplig mängd vatten. Jag skulle även tillsätta nån form av konserveringsmedel för annars lär det nog mögla relativt snabbt. Mängderna får du experimentera dig fram till.
Citera
2020-10-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Du borde titta lite på gummi arbicum. Det används som bindemedel inom pyrotekniken, men är även en mycket vanlig ingrediens i sugtabletter, typ Läkerol samt i gamla kuvert där det utgör det äckliga klistret man fick slicka på. Blir ganska klibbigt när vattnet dunstar bort och går att tvätta bort med tvål efteråt. Finns att beställa rent på olika webshopar och sedan blandar du det med lämplig mängd vatten. Jag skulle även tillsätta nån form av konserveringsmedel för annars lär det nog mögla relativt snabbt. Mängderna får du experimentera dig fram till.

Du tänker något sånt här?
https://www.ibwahlstrom.se/gummi-arabicum-i-puder-500g?gclid=Cj0KCQjw5eX7BRDQARIsAMhYLP9cWg8WZoofLqd FMZINoDCWHIv-TZWzHPzgYYF_Lo rxxstOLZgUi-caAnypEALw_wcB
Citera
2020-10-04, 14:43
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedrad
Du tänker något sånt här?
https://www.ibwahlstrom.se/gummi-arabicum-i-puder-500g?gclid=Cj0KCQjw5eX7BRDQARIsAMhYLP9cWg8WZoofLqd FMZINoDCWHIv-TZWzHPzgYYF_Lo rxxstOLZgUi-caAnypEALw_wcB

Ja, man löser upp det i varmt vatten. Tar ett tag.
Citera
2020-10-04, 19:42
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Jag testade greppspray för många år sedan och tyckte att det kändes som att ha barrträdskåda på händerna.
Eller om det var doften ?
Men jag vet inte om det greppar för bra med kåda.
Antagligen lösligt i lacknafta

Annars ger gummi (kontaktlim, textillim) och gummihandskar bra grepp.
Gummi kommer också från träd, precis som kåda.

Wikipedia:
Gummi arabicum, även kallat akaciagummi och arabiskt gummi, är ett förtjocknings- och stabiliseringsmedel som består av torkad mjölksaft från trädet Acacia senegal, som tillhör gruppen ärt-/baljväxter.

Bara en massa saft och kåda från träd i den här tråden.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2020-10-04 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in