2020-10-09, 07:50
Medlem
Dr.5nuggless avatar
Finns det någon anledning till att polisen är så tystlåten om brottet? Inte hört något om det sedan i måndags.
Citera
2020-10-09, 09:57
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.5nuggles
Finns det någon anledning till att polisen är så tystlåten om brottet? Inte hört något om det sedan i måndags.

Finns det säkert. Antingen så är det en babbe, eller möjligen Hagamannen som återuppstått eller så har det aldrig hänt. Finns flera olika anledningar till tystnaden.
Citera
2020-10-09, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.5nuggles
I det skede vi är nu, där polisen är tyst och har noll kommunikation med allmänheten och media så skulle skulle det finnas en bedömningsskala. Här på fb skulle man kunna ha vilken kvalite har utredningen gällande kommunikation med allmänheten. Graderingen på denna skulle då kunna se ut så här.
Utmärkt -Bra- Dålig- Värdelös- Urusel. Angående denna utredning efter 5 dagar ger jag utredningen betyget Värdelös.
I början på ett ärende är man på som fa-n med media sedan är det noll. Tips ska man ha! men att meddela hur ärendet fortskrider är inte intressant. Det är väl då man drar till med att ärendet har förundersökningssekretess. Denna sekretess använder man till fullo. Eftersom man kan använda sekretessen så vet inte allmänheten om man jobbar på ärendet eller om man sitter på donken.

När ett ärnde går i stå kan man tycka att polisen skulle ta ett grepp för att få ärendet att gå framåt. Forsätt komunicera med media samt allmänheten och inte låsa in sig och mer eller mindre låta ärendet gå i dass.

Här är 26 våldtäkts ärenden med mycket låg uppklaringsprocent.

https://www.expressen.se/nyheter/26-larm-om-valdtakter-polisen-jagar-misstankta-/
Senast redigerad av sherlocksnake 2020-10-09 kl. 13:36.
Citera
2020-10-09, 19:57
Avslutad
När vi nu idag kl 19.48 9 Oktober ser Polisens händelserapportering från fallet så är den från 5 oktober.

Det var tidigt på söndagsmorgonen som polisen beordrades till en plats Väst på stan i Umeå med anledning av ett misstänkt brott.

En anmälan gällande våldtäkt har därefter upprättats. Målsäganden, en kvinna i 20-årsåldern, fördes till sjukhus. Hon har inte fått några allvarligare fysiska skador.

Under söndagen spärrades ett område av och tekniska undersökningar utfördes, polisen sökte också med hund samt knackade dörr i området för att få iakttagelser.

Den aktuella avspärrningen är nu hävd.

Det är ännu inte klarlagt vad som har skett. Under måndagen ska polisen hålla fortsatta förhör med målsäganden samt eventuella vittnen.

Ingen person är frihetsberövad i nuläget. Det finns ingen misstänkt i ärendet.

Polisen är intresserad av iakttagelser som är gjorda på Östra/Västra Brinkvägen samt strandpromenaden söndagen den 4 oktober från klockan 02.30 till 05.00. Har du sett något, ring polisen på 114 14.

Det får mig att osökt gå in och se på - Vad kan Donken ha för något erbjudande i Umeå?.

Jag ser att just nu erbjuder man en dubbelburgare Big Mac 35 Kr inkl ost och sallad. Möjligtvis att detta kan vara en orsak till att man inte haft tid att uppdatera ovanstående händelse.
Citera
2020-10-10, 18:48
Medlem
Kan ju vara så att kvinnan sagt att hon våldtogs vid inhägnaden och att det helt enkelt inte verkar rimligt att hon ska ha sprungit in dit och våldtagits. Därav Polisens ointresse?
Citera
2020-10-10, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Kan ju vara så att kvinnan sagt att hon våldtogs vid inhägnaden och att det helt enkelt inte verkar rimligt att hon ska ha sprungit in dit och våldtagits. Därav Polisens ointresse?
Vad kan man säga om Hotell/vandrarhem Log* Väst (i). 1 min promenad till grusplanen?. Brukar det vara allsköns löst folk som övernattar där, eller hur brukar det vara?.
Senast redigerad av sherlocksnake 2020-10-10 kl. 19:58.
Citera
2020-10-10, 21:09
Medlem
Isefises avatar
Jag vet. Tack i förväg, till ni slipade ordpoliser som bara ska puffa upp er, men nej tack.
Ni andra törs jag lämna min funderation till,
att tycka, tänka och åsikta er.
I rubrik skrivs det i våra nyhetsmedier;
"Misstänkt våldäkt."
"Misstänkt överfallsvåldtäkt.
"Sannolika skäl till misstänkt grov våldtäkt."
Så finns synonymer till ordet, misstänkt:
-dubiös, tvivelaktig, oviss, diskutabel, tvetydig,
suspekt, skum.
Detta misstänkliggörat av ett offer som utsatts för en våldtäkt skapar i mig huvudbry 🤔
Har du blivit våldtagen. Så vet du.
Har du undkommit en väldtäkt. Så vet du.
Vad tänker och tycker ni?
Citera
2020-10-11, 11:15
Medlem
CamLids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Har du något tips vad som skulle kunna vara anledningen till att använda strandpromenaden som ett alternativ 02.30 på natten?.

Det har dessutom öppnats en ny cykel/gångbro över älven från Teg. Öppnades tidigare i år. Den kommer över till strandpromenaden 200m från båthamnen.
Citera
2020-10-11, 13:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CamLid
Det har dessutom öppnats en ny cykel/gångbro över älven från Teg. Öppnades tidigare i år. Den kommer över till strandpromenaden 200m från båthamnen.
Jag är medveten om detta förlustprojekt (*undabron)(l). Beräknat till vad var det? 47 miljoner landade på 150 miljoner. Men jag tycker båthamnen är för lång bort. Jag tror mer på en stundens ingivelse på Brinkgatan. BO ser dessutom ut att ha blivit rånad eftersom BO var tvungen söka hjälp i området för att larma. BO borde då ha blivit bestulen på sin mobil.
Senast redigerad av sherlocksnake 2020-10-11 kl. 13:39.
Citera
2020-10-12, 22:51
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hagamannen kan ha fått återfall. Använder mannen kondom kan det vara hagamannen. Lämnar han DNA är han rökt direkt.

Nej, det är inte haga-mannen. Tror du inte att polisen vet vart han var vid den tidpunkten?

Och hennes signalement borde avslöja honom i så fall.

Har hört att polisen har möjlighet att se var mobiler är. Dom borde kunna se hans telefon om han hade med den.
Senast redigerad av Feministerna 2020-10-12 kl. 22:54.
Citera
2020-10-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Nej, det är inte haga-mannen. Tror du inte att polisen vet vart han var vid den tidpunkten?

Och hennes signalement borde avslöja honom i så fall.

Har hört att polisen har möjlighet att se var mobiler är. Dom borde kunna se hans telefon om han hade med den.

Tror inte man är så blåst så han tar med mobilen .
Den kan ju dessutom komma till skada när handgemäng uppstår .
Citera
2020-10-28, 16:49
Medlem
spoilers avatar
"Ännu finns ingen misstänkt för den anmälda våldtäkten Väst på stan i Umeå som ska ha skett den 4 oktober.
Polisen har genomfört ett stort antal förhör och inväntar analyssvar på beslag."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=7584960
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in