Citat:
Ursprungligen postat av
Tremendously
Klart det kan vara najs att bo i en båt. Men skulle inte vilja bo i en båt som ligger förtöjd i en hamn 99% av sin tid. Hade jag varit Håkan (och haft deg som han tidigare påstått) så hade jag tagit båten in till Slussen varje gång det vankas mynttorget...men icke sa nicke. Kanske beror på spriten, att han måste dricka och att han inte orkar dra på sig en till sjöfylla... vad vet jag?
Nu är det här inlägget kraftigt offtopic, förlåt för det, men jag känner att jag behöver utveckla en aning vad jag menar.
Jag brukar följa lite Youtubers och bloggare som lever alternativa liv, exempelvis Vandog.
https://vandogtraveller.com/
En vanlig brittisk kille som en dag surnade på att stiga upp och cykla till kontoret varje morgon. Han sålde allt som han inte omedelbart hade behov av, köpte sig en gammal skåpbil och byggde sig ett litet hem i den. Sedan åkte han ut och såg världen. Han har levt såhär i nästan tio år nu och lever på det lilla han drar in på Youtube, Patreon och på de två livsstilsböcker han skrivit och givit ut under sina år som kringströvande bohem. Sånt här tilltalar mig något OERHÖRT. Han bara sket i vad folk tyckte, sålde allt skräp, skaffade sig ett hus på hjul och lät skägget växa. Han sover tills han vaknar, driver runt i världen och är fri på ett sätt som de flesta människor inte ens kan föreställa sig. Detta är verkligen uppsidan med att välja det enkla livet framför det konventionella livet.
Såhär kunde Håkan haft det. Han har ju körkort. Han har ju (hade) verktyg. Har man inte tummen alldeles mitt i handen är det nåbart för de allra flesta att bygga ett ramverk i trä att fästa lite skåp och en madrass på bak i en skåpbil. Lite isolering, en vattentank, ett fällbart bord och lite förvaring. Sedan upptäcker man efterhand vad man behöver och hur man kan bygga det. Skriva sig hos en kompis eller hos sin gamla morsa så att posten har en brevlåda att hamna i och sedan drar man iväg ut till äventyret, istället för att sitta och fisa i någon annans båt som till på köpet är upplagd på land större delen av året.
Jag skulle mycket väl kunna se mig själv som kringflackande dagdrivare. All heder åt alla som vägrar vara Svenssons och som gör verklighet av sina drömmar.