2021-06-08, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nä, försörjningsstöd får han inte om han inte: avregistrerar eventuell firma, uppvisar saldo på samtliga bankkonton (3 månader tillbaka i tiden), redogör för sitt boende* (kontrakt, yta, avgifter etc.) och redogör för andra tillgångar (sparat, guld m.m.) samt bifogar senaste deklarationen -ganska mycket papper för att en första ansökan ens skall bearbetas och beräknas.

A-kassa (alfa-) kan han kanske fått om han varit inskriven på arbetsförmedlingen och kan visa att han jobbat mer än 50% minst ett halvår i streck (typ så).

Sjukskriven är han sannolikt inte, ej heller medverkande i någon typ av AF-understödd åtgärd ("Stöd och matchning"-ish) - då hade han kunnat få aktivitetsstöd (baserad på a-kassan, så i runda slängar 4000:-/mån).

Jag tror han lever på att han jobbar några dagar per månad och det han tigger ihop.
____

* Får man bo på en båt som ligger på land vid en marina?

Nej han blev väl anmäld för att han bodde i båten förra sommaren, och fick då påhälsning av någon myndighet, men det skrattade han bort och sade att han absolut inte bor i båten.
Citera
2021-06-08, 08:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decubitus
Nej han blev väl anmäld för att han bodde i båten förra sommaren, och fick då påhälsning av någon myndighet, men det skrattade han bort och sade att han absolut inte bor i båten.
Antar att det är socialtjänsten i den kommun han bor i som "ansvarar" för hur folk bor...
Citera
2021-06-08, 09:48
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Har väldigt svårt att se den högutbildade pajasen bergmark skulle ens komma på
tanken att besöka soc för att få försörjningsstöd, men han skulle nog behöva
för att få ordning på livet, *se länk, nedan* , så ställs det krav, men det gillar
nog inte dåren HB, så han får nog skylla sig själv ..

tror detta är sista sommaren i fartyget, en känsla bara, han borde nog segla iväg

*https://socialtstod.stockholm/ekonomi-och-pengar/ekonomiskt-bistand/ansok/

Det känns som jag följt Håkan i båten i flera år...men vad var i förra året som han började lägga ut klipp mer "seriöst"...Han borde segla iväg...Det hade jag gjort om jag hade segelbåt och skepparexamen i alla fall. Men vi alla är ju olika

Men det lär krävas lite pengar för att segla iväg...10 tusen kronor i mat och öl...full tank...
Citera
2021-06-08, 09:50
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decubitus

Vad ljög han om till dem, att han varit ute på en tre månaders seglats och nu bara behövde 3 dagar i hamn för att återställa sig själv och båten?
Citera
2021-06-08, 09:53
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Nä, försörjningsstöd får han inte om han inte: avregistrerar eventuell firma, uppvisar saldo på samtliga bankkonton (3 månader tillbaka i tiden), redogör för sitt boende* (kontrakt, yta, avgifter etc.) och redogör för andra tillgångar (sparat, guld m.m.) samt bifogar senaste deklarationen -ganska mycket papper för att en första ansökan ens skall bearbetas och beräknas.

A-kassa (alfa-) kan han kanske fått om han varit inskriven på arbetsförmedlingen och kan visa att han jobbat mer än 50% minst ett halvår i streck (typ så).

Sjukskriven är han sannolikt inte, ej heller medverkande i någon typ av AF-understödd åtgärd ("Stöd och matchning"-ish) - då hade han kunnat få aktivitetsstöd (baserad på a-kassan, så i runda slängar 4000:-/mån).

Jag tror han lever på att han jobbar några dagar per månad och det han tigger ihop.
____

Aa det är riktigt sjukt. Måste vara en bra jävla lustig syn när man ser Håkan komma där i varseljackan och börja klättra upp i båten med kassar och skit. Inte för att han ska fixa något på båten, utan för att han ska hem. Skön och enkel entre. Fatta ha akut magknip och rännskita och måste in till klubbhuset för att inte skita sönder båttoan (vilket jag inte tror att han bryr sig om att städa särskilt ofta)...och behöva klättra där.
Citera
2021-06-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Aa det är riktigt sjukt. Måste vara en bra jävla lustig syn när man ser Håkan komma där i varseljackan och börja klättra upp i båten med kassar och skit. Inte för att han ska fixa något på båten, utan för att han ska hem. Skön och enkel entre. Fatta ha akut magknip och rännskita och måste in till klubbhuset för att inte skita sönder båttoan (vilket jag inte tror att han bryr sig om att städa särskilt ofta)...och behöva klättra där.

Hahaha! Det är så jävla tragiskt så det blir roligt..😂
Citera
2021-06-08, 11:52
Medlem
Citat:

____

I göteborg vid Gullbergsvass finns en kaj som kallas "drömmarnas kaj", där ligger många stora båtar ankrade ( för alltid), där bor det folk, permanent, det heter att båtarna är under renovering.. En bit bort ligger ett flytande hotell ( båt). Så det verkar som att man får bo på sin båt.
Citera
2021-06-08, 12:21
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
I göteborg vid Gullbergsvass finns en kaj som kallas "drömmarnas kaj", där ligger många stora båtar ankrade ( för alltid), där bor det folk, permanent, det heter att båtarna är under renovering.. En bit bort ligger ett flytande hotell ( båt). Så det verkar som att man får bo på sin båt.
Mjo, att man kan bo på båt vet jag, men jag misstänker starkt att man måste söka bygglov och att båten är till för att bo i samt att området har el och avlopp..
Citera
2021-06-08, 12:44
Avslutad
Just boendesituationen är ingenting jag håller emot Håkan. Tvärtom, det är ganska smart om man är ensamstående och inte har några jättekrav på yta att försöka spara in på den allra största utgiften i folks liv; boendet. De flesta människor lägger 25-50% av sin disponibla inkomst på boendet, vilket är sinnessjukt. Och därför måste folk jobba som gnuer, för att ha råd med hyra eller amorteringar. Är man ensamstående och kan lösa boendet genom att bo gratis på sin båt, i sin husbil, i en husvagn eller i någon inredd barack/friggebod så varför inte? Är man beredd att köpslå med komfort och yta för att slippa lägga 5-10k i månaden på boendet så är man inte tragisk, då är man klok. För vem bygger man villa, för sig själv eller för att imponera på andra? Är det verkliga svaret det senare så kan jag tycka att det är än mer tragiskt än att spara in på sånt som inte spelar en själv någon roll.

Jag skulle själv kunna se mig bo i en husvagn eller ombord på någon husbåt, just eftersom jag inte värderar stor yta på en flådig adress högre än möjligheten att slippa jobba. Kan jag lägga hela min disponibla inkomst på mat och nöje istället för att hälla hälften av den i hyresvärdens fickor så är jag glad. Men det kräver ju att man äger sin båt eller pråm eller husbil, och inte lånar den av någon som närsomhelst kan få för sig att vilja ha den tillbaka. Att inte ha en massa skulder till fogden är också bra. Det ska man försöka undvika. Håkans stora problem är att han sitter i lånta fjädrar.

Sedan kan man givetvis invända det där gamla tugget om att man får dålig pension om man inte jobbar och tjänar pengar. Ja, det är sant. Det än ett ännu större incitament att dra in på tråkiga utgifter och söka alternativa vägar i livet. Sedan är det heller inte säkert att nån av oss får någon pension alls när den tiden kommer, oavsett siffrorna i det orangea kuvertet. Samhället går ju inte precis åt rätt håll, vem vet om stålarna är slut när det är dags för oss att casha in? Så den tiden, den sorgen.

Sedan är Håkan naturligtvis en lögnhals och skrytpelle och det är en diskussion för sig. Mitt inlägg här var menat att bemöta de som tycker att det är tragiskt att inte bo konventionellt. Jag håller inte med på den punkten. Jag ser istället tjusningen i att försöka hålla sig "off the grid" så mycket som möjligt.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2021-06-08 kl. 12:49.
Citera
2021-06-08, 13:07
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy

Är det inte den platsen Håkan (inte Bergmark ) sjunger om i låten "Mitt Gullbergs kaj paradis"?
Citera
2021-06-08, 13:13
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Just boendesituationen är ingenting jag håller emot Håkan. Tvärtom, det är ganska smart om man är ensamstående och inte har några jättekrav på yta att försöka spara in på den allra största utgiften i folks liv; boendet. De flesta människor lägger 25-50% av sin disponibla inkomst på boendet, vilket är sinnessjukt. Och därför måste folk jobba som gnuer, för att ha råd med hyra eller amorteringar. Är man ensamstående och kan lösa boendet genom att bo gratis på sin båt, i sin husbil, i en husvagn eller i någon inredd barack/friggebod så varför inte? Är man beredd att köpslå med komfort och yta för att slippa lägga 5-10k i månaden på boendet så är man inte tragisk, då är man klok. För vem bygger man villa, för sig själv eller för att imponera på andra? Är det verkliga svaret det senare så kan jag tycka att det är än mer tragiskt än att spara in på sånt som inte spelar en själv någon roll.

Jag skulle själv kunna se mig bo i en husvagn eller ombord på någon husbåt, just eftersom jag inte värderar stor yta på en flådig adress högre än möjligheten att slippa jobba. Kan jag lägga hela min disponibla inkomst på mat och nöje istället för att hälla hälften av den i hyresvärdens fickor så är jag glad. Men det kräver ju att man äger sin båt eller pråm eller husbil, och inte lånar den av någon som närsomhelst kan få för sig att vilja ha den tillbaka. Att inte ha en massa skulder till fogden är också bra. Det ska man försöka undvika. Håkans stora problem är att han sitter i lånta fjädrar.

Sedan kan man givetvis invända det där gamla tugget om att man får dålig pension om man inte jobbar och tjänar pengar. Ja, det är sant. Det än ett ännu större incitament att dra in på tråkiga utgifter och söka alternativa vägar i livet. Sedan är det heller inte säkert att nån av oss får någon pension alls när den tiden kommer, oavsett siffrorna i det orangea kuvertet. Samhället går ju inte precis åt rätt håll, vem vet om stålarna är slut när det är dags för oss att casha in? Så den tiden, den sorgen.

Sedan är Håkan naturligtvis en lögnhals och skrytpelle och det är en diskussion för sig. Mitt inlägg här var menat att bemöta de som tycker att det är tragiskt att inte bo konventionellt. Jag håller inte med på den punkten. Jag ser istället tjusningen i att försöka hålla sig "off the grid" så mycket som möjligt.

Klart det kan vara najs att bo i en båt. Men skulle inte vilja bo i en båt som ligger förtöjd i en hamn 99% av sin tid. Hade jag varit Håkan (och haft deg som han tidigare påstått) så hade jag tagit båten in till Slussen varje gång det vankas mynttorget...men icke sa nicke. Kanske beror på spriten, att han måste dricka och att han inte orkar dra på sig en till sjöfylla... vad vet jag?
Citera
2021-06-08, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Klart det kan vara najs att bo i en båt. Men skulle inte vilja bo i en båt som ligger förtöjd i en hamn 99% av sin tid. Hade jag varit Håkan (och haft deg som han tidigare påstått) så hade jag tagit båten in till Slussen varje gång det vankas mynttorget...men icke sa nicke. Kanske beror på spriten, att han måste dricka och att han inte orkar dra på sig en till sjöfylla... vad vet jag?
Nu är det här inlägget kraftigt offtopic, förlåt för det, men jag känner att jag behöver utveckla en aning vad jag menar.

Jag brukar följa lite Youtubers och bloggare som lever alternativa liv, exempelvis Vandog.
https://vandogtraveller.com/

En vanlig brittisk kille som en dag surnade på att stiga upp och cykla till kontoret varje morgon. Han sålde allt som han inte omedelbart hade behov av, köpte sig en gammal skåpbil och byggde sig ett litet hem i den. Sedan åkte han ut och såg världen. Han har levt såhär i nästan tio år nu och lever på det lilla han drar in på Youtube, Patreon och på de två livsstilsböcker han skrivit och givit ut under sina år som kringströvande bohem. Sånt här tilltalar mig något OERHÖRT. Han bara sket i vad folk tyckte, sålde allt skräp, skaffade sig ett hus på hjul och lät skägget växa. Han sover tills han vaknar, driver runt i världen och är fri på ett sätt som de flesta människor inte ens kan föreställa sig. Detta är verkligen uppsidan med att välja det enkla livet framför det konventionella livet.

Såhär kunde Håkan haft det. Han har ju körkort. Han har ju (hade) verktyg. Har man inte tummen alldeles mitt i handen är det nåbart för de allra flesta att bygga ett ramverk i trä att fästa lite skåp och en madrass på bak i en skåpbil. Lite isolering, en vattentank, ett fällbart bord och lite förvaring. Sedan upptäcker man efterhand vad man behöver och hur man kan bygga det. Skriva sig hos en kompis eller hos sin gamla morsa så att posten har en brevlåda att hamna i och sedan drar man iväg ut till äventyret, istället för att sitta och fisa i någon annans båt som till på köpet är upplagd på land större delen av året.

Jag skulle mycket väl kunna se mig själv som kringflackande dagdrivare. All heder åt alla som vägrar vara Svenssons och som gör verklighet av sina drömmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in