Utan att vara prepper kan man lista ut att information och kontakt med omvärlden är viktigt samt att man inte kan lita till Internet och elnätet i en kris.
Men vilken radio ska man välja? Tänker att vi kan utbyta tips och erfarenheter och diskutera vad som är viktigt att tänka på. Håller just på att leta/researcha själv men spontant tänker jag att den ska vara:
- Hållbar och robust, kanske vattentålig?
- Användarvänlig - typ rejäla analoga knappar och rattar - inte digitala menyer som man bläddrar via en knapp.
- Kunna användas i mörker
- Lång batteritid
- Veven är tålig och ergonomisk. Man ska orka veva mycket och den ska hålla.
- Mottagning
- Ljud - inte Hifi förstås men så hyggligt det går.
- Vikt? Å ena sidan tänker man robust och stadig - å andra sidan portabel. Kanske borde man ha en hemmaradio och en fickradio?
Det finns ju kombigrejer med inbyggda lampor och så. Är det bra? Kan verka praktiskt i o f s att bära färre grejer men personligen är jag lite skeptisk mot multifunktion. Dels att det kanske blir kompromisser där varken lampan eller radion är bra? Dels om ena funktionen går sönder...
Solceller? Är det bra med solceller också?
En del modeller verkar ha något slags nödradiomottagning men jag får intrycket att det är något som sänds i USA bara, typ varningar för tornados och sådant?
Vad har ni för erfarenheter, åsikter och tips?
EDIT: Det går ju att hitta specks och reviews/unboxing för många modeller men jag är mer ute efter vad som spelar roll i praktiken. Det hjälper ju inte om radion har 100 features om t ex veven går
sönder vid tredje användningen.
Här finns ett test, dock får man ta med i beräkningen att de säljer produkterna så kan vara partiskt.
https://generalprepper.se/vevradiotest-2020