2020-10-03, 09:51
Medlem
Utan att vara prepper kan man lista ut att information och kontakt med omvärlden är viktigt samt att man inte kan lita till Internet och elnätet i en kris.
Men vilken radio ska man välja? Tänker att vi kan utbyta tips och erfarenheter och diskutera vad som är viktigt att tänka på. Håller just på att leta/researcha själv men spontant tänker jag att den ska vara:
  • Hållbar och robust, kanske vattentålig?
  • Användarvänlig - typ rejäla analoga knappar och rattar - inte digitala menyer som man bläddrar via en knapp.
  • Kunna användas i mörker
  • Lång batteritid
  • Veven är tålig och ergonomisk. Man ska orka veva mycket och den ska hålla.
  • Mottagning
  • Ljud - inte Hifi förstås men så hyggligt det går.
  • Vikt? Å ena sidan tänker man robust och stadig - å andra sidan portabel. Kanske borde man ha en hemmaradio och en fickradio?
Det finns ju kombigrejer med inbyggda lampor och så. Är det bra? Kan verka praktiskt i o f s att bära färre grejer men personligen är jag lite skeptisk mot multifunktion. Dels att det kanske blir kompromisser där varken lampan eller radion är bra? Dels om ena funktionen går sönder...
Solceller? Är det bra med solceller också?
En del modeller verkar ha något slags nödradiomottagning men jag får intrycket att det är något som sänds i USA bara, typ varningar för tornados och sådant?

Vad har ni för erfarenheter, åsikter och tips?
EDIT: Det går ju att hitta specks och reviews/unboxing för många modeller men jag är mer ute efter vad som spelar roll i praktiken. Det hjälper ju inte om radion har 100 features om t ex veven går
sönder vid tredje användningen.
Här finns ett test, dock får man ta med i beräkningen att de säljer produkterna så kan vara partiskt.https://generalprepper.se/vevradiotest-2020
Senast redigerad av TigerKid2 2020-10-03 kl. 10:31.
Citera
2020-10-03, 10:46
Medlem
Sangean MMR88 - Vevradio med solceller, lampa, USB-laddare mm

Pris 759 - 900
Denna verkar populär i recensioner och tester. Någon som testat?Det verkar som många är just kombiprodukter... Jag är öppen för att ändra mig.
Vore kul med lite input!
Denna är knallgul med gummi på sidorna - ser robust och slagtålig ut. Ganska boxy - den slinker nog inte ner i fickan direkt, men i väskan. Bra ljud och mottagning enligt Youtube-reviews.
Senast redigerad av TigerKid2 2020-10-03 kl. 10:53.
Citera
2020-10-04, 08:30
Bannlyst
Denna!
https://www.dustinhome.se/product/5011173651/sidekick-vevradio-med-ficklampa-2600mah?ssel=true&LGWCODE=5011173651;89813;5443&gc lid=EAIaIQobChMItruK-qea7AIVkKmyCh0U3gB2EAQYESABEgKr6_D_BwE
Citera
2020-10-04, 08:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pmadsen1981
Denna!
https://www.dustinhome.se/product/5011173651/sidekick-vevradio-med-ficklampa-2600mah?ssel=true&LGWCODE=5011173651;89813;5443&gc lid=EAIaIQobChMItruK-qea7AIVkKmyCh0U3gB2EAQYESABEgKr6_D_BwE

Grym högtalare, ficklampa, bra vev, bluetooth osv
Citera
2020-10-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Sangean MMR88 - Vevradio med solceller, lampa, USB-laddare mm

Pris 759 - 900
Denna verkar populär i recensioner och tester. Någon som testat?Det verkar som många är just kombiprodukter... Jag är öppen för att ändra mig.
Vore kul med lite input!
Denna är knallgul med gummi på sidorna - ser robust och slagtålig ut. Ganska boxy - den slinker nog inte ner i fickan direkt, men i väskan. Bra ljud och mottagning enligt Youtube-reviews.

Detta är en kvalitativ produkt. Jag har en. Den har överlevt min snart fyraåring trots intensivt intresse för de olika beståndsdelarna
Solcellsladdningen är dock under all kritik, den är kinkig som fan att ta laddning och när den väl gör det tar det fortfarande förbannat lång tid. Kan dock vara en effekt av diverse flygande eskapader (lillpojken).
Veven funkar bra.
Bra ljud, plus att den går att ladda med kabel också. Minus för batteritypen men det beror väl på vad för andra prylar man har..
Nämnde jag att den är stöttålig och välbyggd?
Citera
2020-10-10, 23:22
Medlem
Vad händer med vevradion när alla sändningar skall ske över dab
Citera
2020-10-11, 13:03
Medlem
Det verkade ett tag som ingen var intresserad av tråden så jag blev dålig på att kolla, sorry!
Citat:
Denna! https://www.dustinhome.se/product/5011173651/sidekick-vevradio-med-ficklampa-2600mah?ssel=true&LGWCODE=5011173651;89813;5443&gc lid=EAIaIQobChMItruK-qea7AIVkKmyCh0U3gB2EAQYESABEgKr6_D_BwE

Citat:
Grym högtalare, ficklampa, bra vev, bluetooth osv

Tack för tipset, den ser bra ut!

Citat:
Ursprungligen postat av olofgren
Detta är en kvalitativ produkt. Jag har en. Den har överlevt min snart fyraåring trots intensivt intresse för de olika beståndsdelarna Solcellsladdningen är dock under all kritik, den är kinkig som fan att ta laddning och när den väl gör det tar det fortfarande förbannat lång tid. Kan dock vara en effekt av diverse flygande eskapader (lillpojken).
Veven funkar bra.
Bra ljud, plus att den går att ladda med kabel också. Minus för batteritypen men det beror väl på vad för andra prylar man har..
Nämnde jag att den är stöttålig och välbyggd?
Tack för input! Det låter lovande! Solcellerna är kanske mest en säljande feature än praktiskt... i a f i vårt väder. Kanske bra i öknen.

Både Sangean och Eton verkar vara robusta och av bra kvalitet då. Sangean är liten men lite "knubbigare". Eton väger mer och är högre men ser ändå rätt bärbar ut då den är tunnare och har handtag.

Eton Sidekick:
Mått: 18,1 x 14,8 x 5,8 cmVikt: 612 gram
Sangean MMR-88:
Bredd: 15.2 cm Djup: 6.98 cm höjd: 8.36 cm
Vikt: 392 g

Tror jag beställer båda - ska ändå ge en till mamma - så kan man jämföra lite.

Tack för svar!
Citera
2020-10-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Vad händer med vevradion när alla sändningar skall ske över dab

Jag tror inte man kommer överge FM bl a av beredskapsskäl.Det finns väl fm-studios i hela landet, för lokalradion, så om någon ockuperar Sveriges radio i Stockholm så finns ändå många ställen att sända från.

+ Att alla har någon gammal radio.
Men om någon har uppderad info kan den ju rätta/fylla på.

EDIT: Hittade detta från 2015, vet inte om det finns senare beslut?Regeringen stoppar övergången till DAB-radio”
Publicerad 24 juni 2015
Svenska Dagbladet Debatt, 23 juni 2015
https://www.regeringen.se/debattartiklar/2015/06/regeringen-stoppar-overgangen-till-dab-radio/
Citat:
...Mot bakgrund av remissutfallet är regeringens slutsats därför att för närvarande inte gå vidare med en övergång till DAB+. En sådan övergång är förenad med alltför stora oklarheter, i synnerhet vad gäller radions roll i svensk krisberedskap. Rege*ringens uppfattning är också att vår nuvarande radio*lösning, det vill säga FM-nätet kompletterat med webbradio, inte heller är behäftad med sådana brister att en övergång är motiverad....
Senast redigerad av TigerKid2 2020-10-11 kl. 13:19.
Citera
2020-12-07, 07:58
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Det verkade ett tag som ingen var intresserad av tråden så jag blev dålig på att kolla, sorry!

Tack för tipset, den ser bra ut!

Tack för input! Det låter lovande! Solcellerna är kanske mest en säljande feature än praktiskt... i a f i vårt väder. Kanske bra i öknen.

Både Sangean och Eton verkar vara robusta och av bra kvalitet då. Sangean är liten men lite "knubbigare". Eton väger mer och är högre men ser ändå rätt bärbar ut då den är tunnare och har handtag.

Eton Sidekick:
Mått: 18,1 x 14,8 x 5,8 cmVikt: 612 gram
Sangean MMR-88:
Bredd: 15.2 cm Djup: 6.98 cm höjd: 8.36 cm
Vikt: 392 g

Tror jag beställer båda - ska ändå ge en till mamma - så kan man jämföra lite.

Tack för svar!

Hello, blev det någon beställning? I såna fall är jag nyfiken på en recension.
Citera
2020-12-07, 11:57
Medlem
Vem kommer att hålla igång en massa FMsändare med kort räckvidd under ett krig?
Andra länder har sina mellanvågssändare och kortvågssändare i beredskap men naturligtvis inte Sverige. Om muslimerna går till anfall, vill ni ha vilseledande muslimpropaganda från statsradion under ledning av den mycket extrema radiochefen att gå efter. Kan bli det sista ni gör.
Starta ett eget prepparnät på kortvåg är en bättre lösning. Någonting liknande FIDO nätet som kördes på uppringda BBS:er
Senast redigerad av biomatec 2020-12-07 kl. 12:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in