2020-10-03, 22:58
Medlem
FatherAllanLays avatar
Den här nämndes nyligen på Cuzz beträffande datorkommunikation i hemmadatorernas barndom:
http://www.angelfire.com/grrl/broderpisk/ZZ/
Citera
2020-10-03, 23:01
Moderator
HelgeBuks avatar
En klassiker var ju att söka efter "Warez" och ladda ner piratspel på typ 35 st 3 MB rar-filer uppdelat på kanske 5 filer om dagen i en vecka för annars blev det för dyrt. Och så klart skäll om man var uppkopplad för länge för att folk inte kunde ringa. Eller om man kopplade upp sig före kl 18! Hemska tanke, det kostade ju satan.
Citera
2020-10-03, 23:08
Medlem
rawsezxs avatar
Sommaren 1995 kopplade jag å brorsan upp oss mot skolans lokala modempool. Ett begagnat 14.4 modem på en 386:a med vad jag minns 4 MB ramminne och windows 3.1.

Kommer ihåg att vi länge tittade tyst på varandra innan min bror utbrast lite lågmält, jaha och vad ska vi göra nu då?

Jag hade inte en aning, inte han heller, utan det var bara att dra fram en månadsgammal PC för alla å börja lusläsa internet nummerspecialen som föranledde inköpet av modemet.

Efter en tid så introducerades man till IRC och började utforska en massa olika news groups och jag minns en händelse där styvfarsan kom upp till datorrummet (jo man hade sådana) och i ren ilska klippte av modemkabeln till telejacket efter att telefonräkningarna började skena! Det infördes maxtid på 1h om dagen för oss båda, och självklart efter kl 18.

Ju mer man utforskade nätet och hur snabbt man kunde införskaffa information var helt klart mindblowing.

Första hindret med telefonräkningen var förstås en svår nöt att knäcka men planen vi lade upp var förstås att utforska konceptet back-dial som vissa lärare hade tillgång till mot skolans modempool.

Eftersom skolan körde med Novel Netware som nätverkslösning på skolan så var förstås saken biff.

1998 så installerades den första phishingmjukvaran proudly made by undertecknad i skolans datasal. En vanlig 3.5" diskett stoppades in i varje dator som bootade upp ett fejkinlogg för novel netware på samtliga datorer, användarnamn och lösenord sparades då lokalt på datorn varje gång användaren försökte logga in för att direkt efter starta den riktiga inloggningsrutan. Efter cirka en vecka så hade skolans schema roterat runt alla elever och datalärare och över 800 användarnamn och lösenord fanns sedan i tryggt förvar hemma för att i lugn å ro testa ut vilka lärare som hade tillgång till dial-back mot skolans modempool.

Visade sig att den ena avdelningsrektorn för skolan hade tillgång till detta och samtidigt inte utnyttjade tjänsten ifråga, men det gjorde vi!

Internet mellan 1995-2000 var rena vilda Western med oerhört inkompetenta IT tekniker runt om i vårt avlånga land. Vet att vår kommuns hemsida låg på en server som hade full tillgång genom att dom inte hade blockerat anonym inloggning via FTP. Massa av företag stora som små stod helt öppna för oss att utforska.

Rolig tid
Citera
2020-10-03, 23:27
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx

Internet mellan 1995-2000 var rena vilda Western med oerhört inkompetenta IT tekniker runt om i vårt avlånga land. Vet att vår kommuns hemsida låg på en server som hade full tillgång genom att dom inte hade blockerat anonym inloggning via FTP. Massa av företag stora som små stod helt öppna för oss att utforska.

Rolig tid
Ja den tiden var verkligen "laglös". Fanns websidor där man helt öppet kunde ladda ner copyrightskyddad musik, spel eller programvara. Ofta i form av typ 20-30 st. zip-filer som man sedan skulle öppna samtidigt för att packa upp det man ville åt. Tog evigheter innan man hade laddat ner alla filer.

IRC var en klassiker. Minns kanalen #hårdrock och fenomenet "netsplit" där hälften av användarna plötsligt inte längre hade kontakt med kanalen. Jag var något av en outsider då jag använde vIRC (visual irc) medan alla polare använder mIRC.

Minns då spice girls kom och jag sökte på "Geri Halliwell nude". Yahoo gav de bästa träffarna.

En anna kul grej från den epoken är att "alla" skulle ha en egen hemsida. Ofta via Angelfire eller liknande. Ingen brydde sig om copyright på den tiden och privatpersoner lade ofta ut material på sin sida som egentligen tillhörde någon annan.

56k var förjävla segt, men ändå en viktig epok i Internetanvändandet.
Citera
2020-10-04, 03:25
Medlem
constants avatar
Ingen har nämnt mailinglistorna på Flashback, som Whorse... Den tidens chattar :-)

Flashback var bland de första i Sverige som erbjöd "gratis" Internet. Man behövde endast prenumerera på magasinet Flashback, vilket jag gjorde - Har ännu inte fått ett enda nummer :-)

Men gratis Internet blev det, ja förutom att jag fick betala telefonräkningen på närmare ett par tusen i månaden.
Citera
2020-10-04, 08:20
Medlem
Sainsburyss avatar
Kommer ihåg 56k-modemet som var hur snabbt som helst, man kunde ladda en hemsida på en sekund (dock var dessa sidor inte fulla av flash). Jag lyckades även stänga av ljudet som man hör när man kopplar upp sig, så jag var väldigt glad då jag kunde porrsurfa i smyg haha.

Kommer även ihåg polaren som hade en ISDN-lina som jag var väldigt avundsjuk på, dessa hade väl en hastighet på 128 Kbit...
När vi spelade Half Life med bottar så var man alltid avundsjuk på hans lina. Och han kunde ladda ner en MP3-låt på 3Mb väldigt "snabbt".

Fan vilka minnen!
Vilka kommer ihåg namnet på det uppringda internet som var "gratis" om man lyssnade på reklam då och då? Tror namnet på den internetoperatören började med B.
Citera
2020-10-04, 08:34
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
MSN Messenger minns man!
Kan sakna det än idag!

Ja, samma här! Saknar ljuden när någon loggade in eller ut, eller när någon skickade ett meddelande.
Sedan fanns ju även MSN Plus, med fler smileys (som idag kallas emoji) och att man kunde ändra färg på själva programmet.

För att inte glömma ICQ, på den tiden när mobiltelefonerna började bli vanliga... och man då kunde komma ihåg polarnas mobiltelefonnummer i huvudet samt deras extremt långa ICQ-nummer haha.

MSN Messenger ljud från olika år:
https://youtu.be/FGJtu3wivks?t=10
Citera
2020-10-04, 11:36
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ingen har nämnt mailinglistorna på Flashback, som Whorse... Den tidens chattar :-)

Flashback var bland de första i Sverige som erbjöd "gratis" Internet. Man behövde endast prenumerera på magasinet Flashback, vilket jag gjorde - Har ännu inte fått ett enda nummer :-)

Men gratis Internet blev det, ja förutom att jag fick betala telefonräkningen på närmare ett par tusen i månaden.
Nyhetsbrevet från FNA var vi nog många som prenumererade på. Minns särskilt ett par matematikövningar där nån babbe vägde knark och behövde hjälp med att dela upp det i lika delar. Mycket edgy för sin tid.

Sen minns jag sommaren 1999 då MP3r på Geocities var grejen. Folk reggade ett konto där, lade upp tre mp3-filer (för man fick inte mer än 10 mb) och på helt vanliga hemsidor kunde man sen ladda hem åtminstone all aktuell hitmusik. GetRight kom väl i samma veva, vilket gjorde nedladdningar mycket mindre frustrerande.

Ni som hade det där modemet som kunde uppgraderas till 56k, visst var det ett US Robotics?
Citera
2020-10-04, 12:01
Medlem
vemsfels avatar
Hade uppringt internet som liten. Tele2. Högsta månadsräkningen låg på 900kr tror jag. Trodde på riktigt att mina föräldrar skulle mörda mig. Hade nog inte ens sett 900kr i verkligheten men förstod att det var väldigt mycket pengar.
Citera
2020-10-04, 13:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Ni som var tidigt uppkopplade, dvs i medlet av 90-talet nånting, har säkert massa roliga anekdoter från den tiden. Låtom oss öppna denna Pandoras ask en gång för alla!

Vilken maskinpark satt ni på, hur snabbt var modemet, vilket abonnemang hade ni, när var ni uppkopplade, hur länge, hur dyr blev telefonräkningen, vilka program använde ni osv.

Jag hittade en annons för Algonet i en serietidning från 1995. För 129 kr i månaden fick man internet. Tillkom gjorde debitering á 6 kr/tim MEN mellan kl 2-10 var det fritt att surfa! Wow, detta privilegium måste ha försvunnit illa kvickt, för när jag skaffade internet 1996 var det utöver månadsavgiften 12 kr/tim mellan 6-18 och hälften så dyrt från 18:00.

Jag hade en Pentium 100 med ett redan då långsamt 14.4K-modem. Köpte ett begagnat Ericsson 28.8 strax efteråt, men redan nu var 33.3 och snart även 56.6 legio.

Grejen var att aldrig gå ut på nätet förrän efter 18 och helst inte surfa längre än en timma. Vad gjorde man? Letade skrivbordsbakgrunder, lite warez i form av enklare spel, Playboy.com, mIRC (Dalnet!), Aftonbladet.se, surfa random svenska webbsidor, lyssna på Hassan på P3:s hemsida (Real audio!).

Första gången vi kopplade upp oss ville farsan att vi skulle söka på hans släktingar i Amerika, så det kan ha varit den första internetsökningen jag gjorde, antagligen i Altavistas sökmotor.

Värsta som kunde hända var om någon lyfte på luren och ens nedladdning gick om intet. Eller att morsan bad en koppla från eftersom hon ville ringa ett samtal.

Det var en spännande tid men också stressig, dyr och krånglig. När jag fem år senare fick ADSL ändrades internetvanorna drastiskt.

Slutligen: abonnemang. ”Telia suger” minns alla. Telia ansågs sämst och minst coolt. Tele2 var det häftigare alternativet och som kund fick man även en prenumeration på InternetWorld. Telenordia fanns ett tag och deras reklamfilm blev en snackis. Algonet, som redan nämnts, hade lite nördstämpel och var tidiga med att erbjuda internetåtkomst.

Ok, nu är det er tur.

Hade ett extra ISDN att köra på för att kunna jobba dygnet runt hemma. Man tyckte det dög bra då och något annat fanns inte. Telia hade ett betalnummer 07 xxx som vem som helst kunde ringa utan inloggning, man betalade dyrt med samtalsmarkeringar. En kassako för Telia. Alla den tidens svenska hackares favoritaccess. Government of USA var skitförbannade och hotade med åtgärder. Men det gick att spåra hackare i alla fall och fälla dem.

Inställningen till säkerheten på internet var naiv men när man kopplat ner sig så var man i princip avstängd och onåbar.
Citera
2020-10-04, 14:09
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Amiga 500 med modem. Vi var 4 stycken som skramlade ihop till ett sådant när vi gick på högstaduet. Då besökte man något som hette bbs. Tyckte det var skitcoolt att man kunde "chatta " med andra.
Samt ladda ner monkey Island som tog en hel dag.

Nostalgi!

https://www.google.com/search?q=bbs+...HoPSVMj4rNup9M

quartex, fairlight, anarchy, och ett svindyrt 19,2-modem. Jag tror jag fick upp det i 1,7kb/s som mest efter diverse experimenterande. Bra tider!
Citera
2020-10-04, 15:29
Medlem
sinewaves avatar
Första minnet från uppringt är att det i princip var helt menlöst.

Då var dock det första modemet 2400 bps eller liknande (?), vi pratar alltså om tiden innan 'snabbare' 5600 bps som jag vill minnas först var det som blev något mer mainstream (bland entusiaster, inte bland vanligt folk möjligtvis).

Det dröjde ett tag till det moderniserades och saker som 14.4k blev aktuellt för konsumenter.

Redan vid 5600 bps kunde man dock se att visst värde förelåg, dvs att det inte var helt menlöst så som det tidigare hade varit (när det i princip strikt rörde sig om forskare som använde det, dvs i princip menlöst för privatpersoner).

Något nyare minnen är, som en del andra, är kring BBS:er och multiplayer som möjliggjordes någon gång under tidigt 90-tal. Vill minnas att spel som Warcraft och Command & Conquer fungerade över modem.

Tekniken i sin linda var dock hopplöst seg; så pass att man i regel tjänade på att träffa folk IRL (vill minnas att det rentav är härifrån ordet IRL har sitt ursprung). Det tog helt enkelt så lång tid att ladda ned saker eller bara att utföra någonting överhuvudtaget att man helt enkelt kunde tjäna dagar på att fysiskt ta sig till någon istället.

-

Listor för telefonnummer som någon skriver om kommer man ihåg.

Det var bl a detta som gjorde att man för första gången kunde vara online 24/7 redan på 90-talet trots att det på den tiden alltså skulle kosta vansinnigt mycket pengar att vara det. Vi var dock ett par som åtnjöt vissa fördelar under denna tidiga epok och dess 'vilda västern' som någon skrev om.

Flashback och FNA är också tätt sammanknutet med perioden då man nu för första gången kunde komma åt väldigt mycket information som många gånger låg något utanför vad etablissemanget önskade att folk hade tillgång till.

Senast redigerad av sinewave 2020-10-04 kl. 15:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in