2020-10-02, 13:09
Medlem
När man startar en tråd, är maximal rubriklängd 85 tecken. Ibland är det i kortaste laget. Skulle den längden gå att öka?

En motfråga kan vara "Men om vi ökar den till 100, skulle du då inte vilja ha 115"? Och även den frågan är berättigad. Rubriken ska inte vara en uppsats.

Det är knappast rimligt att ha exempelvis 500 tecken, skulle förstås se stökigt ut när man listar trådar.

Men det borde gå att hitta en rimlig balans, kanske 100 eller 120.

Ta som exempel tråden (FB) TOTALSÅGNING av Stockholms stads nya betala-parkerings-app från företaget "Flowbird"

Beroende på storleken på webläsarfönstret, kan rubriken hamna på två rader, t.ex.
TOTALSÅGNING av Stockholms stads nya betala-parkerings-app från företaget
"Flowbird"
Att tillåta exempelvis 120 tecken skulle ändå rymmas på två rader (om jag exempelvis vill ha med hela företagsnamnet utan att förkorta något).
"Flowbird Sverige AB"
Det är ganska få trådar som idag slår i maxlängden på rubriker, och att några av dessa skulle gå från 85 till exempelvis 100 tecken, skulle knappast göra forumet oläsbart eller svåröverblickat.
Citera
2020-10-02, 13:42
Medlem
Idiotsveriges avatar
Mycket bra förslag. Utmärkt. Jag får ofta trimma rubriker så att viktiga ord saknar tack vare denna irriterande begränsning som andra forum inte har(de är dock på engelska mestadels). Det borde vara en enkel fix dessutom. Klart på 10 minuter.
Citera
2020-10-02, 13:55
Medlem
Citat:
"Flowbird"

Citat:
TOTALSÅGNING av Stockholms nya parkerings-app

Ni bör helst anstränga er för färre ord i rubrik i stället.

Samt, vilka är det som "TOTALSÅGAR" appen? Endast du, TS?

Dvs, det går att utforma denna rubrik bättre och snyggare utan ljug och överdrift.

Citat:
Jag får ofta trimma rubriker så att viktiga ord saknar
Viktiga ord?
Senast redigerad av The13 2020-10-02 kl. 14:00.
Citera
2020-10-02, 14:34
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
När man startar en tråd, är maximal rubriklängd 85 tecken. Ibland är det i kortaste laget. Skulle den längden gå att öka?

En motfråga kan vara "Men om vi ökar den till 100, skulle du då inte vilja ha 115"? Och även den frågan är berättigad. Rubriken ska inte vara en uppsats.

Det är knappast rimligt att ha exempelvis 500 tecken, skulle förstås se stökigt ut när man listar trådar.

Men det borde gå att hitta en rimlig balans, kanske 100 eller 120.

Ta som exempel tråden (FB) TOTALSÅGNING av Stockholms stads nya betala-parkerings-app från företaget "Flowbird"

Beroende på storleken på webläsarfönstret, kan rubriken hamna på två rader, t.ex.
"Flowbird"
Att tillåta exempelvis 120 tecken skulle ändå rymmas på två rader (om jag exempelvis vill ha med hela företagsnamnet utan att förkorta något).
"Flowbird Sverige AB"
Det är ganska få trådar som idag slår i maxlängden på rubriker, och att några av dessa skulle gå från 85 till exempelvis 100 tecken, skulle knappast göra forumet oläsbart eller svåröverblickat.

En rubrik ska inte vara lång.
Citera
2020-10-02, 14:46
Medlem
GeleZachas avatar
Delar inte den uppfattningen. Det skulle inte se bra ut och det är inte meningen att rubriker ska vara långa. Man får helt enkelt lära sig att sammanfatta meningar bättre
Citera
2020-10-02, 14:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Exakt så. Den ska vara kort och informativ. Det finns rubriker som redan nu är för långa.

De som tycker annorlunda får lära sig att skriva en rubrik på rätt sätt istället för att ordbajsa.

Man ska behandla sjukdomar, inte symptom.
Citera
2020-10-02, 15:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Åtminstone 10 tecken till skulle vara önskvärt.

Det är lite förargligt att när man väl tänkt ut en bra titel och ska skriva ned den - så är den ett eller två tecken för långt! Och hur man än gör så får man inte till det.

Då får man skapa en annan titel, som är sämre, istället.
Citera
2020-10-02, 15:16
Moderator
-Info-s avatar
Ibland kan man lösa problemet genom att exempelvis ersätta "och" med "o" eller "&". Blir inte helt vackert, men fungerar väl någorlunda. Här ett exempel från en tråd jag startat:

Citat:
Den etniska konflikten i Ronneby mellan afghaner o araber - en försmak av framtiden?

https://www.flashback.org/t2794692

Den titeln är på 85 tecken. Där hade jag önskat att ha tillgång till två tecken till...
Citera
2020-10-02, 16:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ibland kan man lösa problemet genom att exempelvis ersätta "och" med "o" eller "&". Blir inte helt vackert, men fungerar väl någorlunda. Här ett exempel från en tråd jag startat:

Den titeln är på 85 tecken. Där hade jag önskat att ha tillgång till två tecken till...

Du kunde enkelt inlett med "Etnisk konflikt mellan...".

Det hade dessutom varit en bättre rubrik och ett exempel på hur man skriver en bra rubrik utan onödiga utfyllningsord.
Citera
2020-10-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Delar inte den uppfattningen. Det skulle inte se bra ut och det är inte meningen att rubriker ska vara långa. Man får helt enkelt lära sig att sammanfatta meningar bättre
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Exakt så. Den ska vara kort och informativ. Det finns rubriker som redan nu är för långa.

De som tycker annorlunda får lära sig att skriva en rubrik på rätt sätt istället för att ordbajsa.

Man ska behandla sjukdomar, inte symptom.

En kort rubrik är inte informativ eller sammanfattande per definiton. Den kan däremot vara det, men behöver inte vara det.

Det finns exempel på korta och långa rubriker som är usla. Det finns exempel på korta och långa rubriker som är både sakliga, beskrivande och klatchiga.

Det finns fall då det skulle gå att lämna mer komplett information om tråden, med några fler tecken i rubriken, vilket är det jag var ute efter i trådstarten.

Att korta ner rubriker är möjligt, det kan också få effekten att man behöver utelämna information som både är relevant och som gör att man kanske lockas till en tråd eller slipper en tråd man bedömer ointressant.

Det går att ordbajsa på 85 tecken eller 40 tecken, det går även att skriva 100 tecken med helt relevant information.
Citera
2020-10-02, 17:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
En kort rubrik är inte informativ eller sammanfattande per definiton. Den kan däremot vara det, men behöver inte vara det.

Det finns exempel på korta och långa rubriker som är usla. Det finns exempel på korta och långa rubriker som är både sakliga, beskrivande och klatchiga.

Det finns fall då det skulle gå att lämna mer komplett information om tråden, med några fler tecken i rubriken, vilket är det jag var ute efter i trådstarten.

Att korta ner rubriker är möjligt, det kan också få effekten att man behöver utelämna information som både är relevant och som gör att man kanske lockas till en tråd eller slipper en tråd man bedömer ointressant.

Det går att ordbajsa på 85 tecken eller 40 tecken, det går även att skriva 100 tecken med helt relevant information.

En rubrik ska inte behöva vara mer än 85 tecken. Den behöver inte sammanfatta hela tråden, bara innehålla tillräckligt för att man ska förstå vad den i huvudsak handlar om.
Citera
2020-10-02, 18:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Jag har på intet sätt sagt emot något av detta mer äm att man definitivt inte behöver fler än 85 teckem för en rubrik. Behöver man det är man en miserabel rubriksättare som får läsarna att tappa intresset redan vid rubriken. Kvantitet är aldrig kvalitet i det här fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in