• 1
  • 2
2020-10-06, 10:36
Medlem
jenli89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazaren
Jag är själv aldrig nojig.

Men när folk frågar så säger jag att jag är geolog och letar efter svampar och sniglar för att hjälpa vetenskapen att hitta och namnge nya arter. Sen glider jag in på prat om svampsporer m.m. Och då dör intresset väldigt väldigt fort för dom nyfikna som bara vill iväg därifrån istället för att höra ett utlägg på 15 min om svampsporer.

Fungerar varje gång, även på golfbanor...

Guld!

ONT

Jag tror endast och endast, de som själva brukar och har plockat svampen, vet vad som försegår. Såklart att där finns en minoritet som känner till vad det är ni gör och tittar med avsmak mot det pågående brottet. Jag har då aldrig varit brydd eller orolig. Plockade igår senast brevid en huvudled och med folk i rörelse alldeles intill. Ifall någon skulle fråga är det dock bra att ha som ovanstående, en täckmantel.
Senast redigerad av jenli89 2020-10-06 kl. 10:43.
Citera
2020-10-06, 10:55
Medlem
Nu brukar jag själv inte plocka svamp ofta: Och aldrig giftiga svampar men rör mig mycket i skog och mark.
Det sista du bör göra är att uppträda suspekt t.ex titta dig runt uppträda nervöst eller plocka under konstiga tider.
Rör dig bara som vanligt och plocka svamp: Ca. 99.8% av befolkningen kommer inte förstå vilka svampar du plockar och övriga 0.2% kommer inte att bry sig.
Däremot om du börjar smyga omkring och speciellt i mörker gryning/skymning kommer folk att fundera och ev kontakta nån myndighet.
Var försiktig bara så du inte skadar dig vid brukandet.
Citera
2020-10-06, 11:04
Medlem
Hälsa och se glad ut om de passerar såpass nära att det är naturligt att ha ögonkontakt (om inte ögonen är upptagna med potentiellt fynd förstås, sånt går före), och fortsätt fokusera på svampplockningen, så kommer nog ingen att tänka mer än två gånger på vad ni gör. Inte heller lär de stanna och störa i svampplockningen, det är väl en av få aktiviteter som verkligen har rykte om sig att vara i det närmaste antisocial, vart svampstället ligger är den djupaste hemligheten som gängse svampplockare har. Och visar du intresse för det så är du en satans spion och ska ge fan i vart jag plockar min svamp!

Skämt åsido, men gör ni det på dagtid är det knappast någon som ägnar er en extra tanke. Om ni absolut inte vill säga att ni plockar svamp så är intresse för utrotningshotade och/eller sällsynta insekter och spindeldjur en sådan där lagom udda grej som det är lätt att dra till med. Men bestäm er i förväg, se inte ut som typiska svampplockare med papperspåsar och svampkniven i hand och påstå att du ska fånga spindlar i kassen. Då finns väl risken att de känner sig nödgade att försöka reda ut vilket hem ni rymt från, och om personalen vet att ni är ute och springer med fruktknivar i naturen.
Citera
2020-10-07, 08:10
Medlem
Zot^s avatar
Om man vill vara diskret så skulle jag avråda från att plocka i en hage där det finns får. Dem är väldigt nyfikna av sig och om en har fått upp synen för en så har man inom kort ett stort led med bräkande får bakom sig. Dem kanske förväntar sig att dem ska få mat, vad vet jag? Hur som helst ser det ju lite lustigt ut om man går och tittar ner i marken med ett led av ca 20 får bakom sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in