2020-10-01, 20:07
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Dream Theater.
The Killers.
Citera
2020-10-01, 20:23
Medlem
Kraftwerk skulle vara intressant för deras banbrytande elektronisk musik...
The Ramones (Postumt) för Punken...
Citera
2020-10-02, 01:07
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo

John Fogerty eller Jeff Lynne

John Fogerty är ett utmärkt förslag CCR:s sextiotalslåtar är tyngre än Beatles på många sätt. Beatles hade fler hits i antal men Creedence Clearwater Revival hade ett större mustigt djup i sina främsta låtar. Och en annan hårdhet.
Citera
2020-10-02, 01:11
Medlem
Alice Cooper eller Iggy Pop. De är levande legender båda två.
Citera
2020-10-02, 01:16
Medlem
freeriderXIIs avatar
Den coola och på samma gång skönsjungande Grace Slick skulle gärna kunna få priset något år.

Här sjunger hon White Rabbit på Woodstock 1969

Och senare under 1980-talet sjöng hon många hits i gruppen Starship i en helt ny stil som tiden angav.

Här låten Nothing gonna stop us now en av de hits årets pristagare Diane Warren varit med och skrivit.
Senast redigerad av freeriderXII 2020-10-02 kl. 01:25.
Citera
2020-10-02, 11:29
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Kraftwerk skulle vara intressant för deras banbrytande elektronisk musik...
The Ramones (Postumt) för Punken...

Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Alice Cooper eller Iggy Pop. De är levande legender båda två.

Det har varit många värdiga vinnare under åren men även några riktiga magplask. Metallica wtf? Björk?? Missförstå mig inte, jag gillar henne, men hon är inte på den här nivån. Speciellt inte när banbrytare och gränsförflyttare som Bowie och Kraftwerk förbigåtts. Årets pristagare har jag överhuvud taget inte hört talas om, så nu är det verkligen bottom of the barrel.

Ingen skulle ha varit gladare än jag om Iggy eller Ramones tilldelades priset men det är för mycket rännsten och dekadens förknippade med deras artistbanor, så det skulle aldrig komma ifråga. Detsamma gäller det största sveket i prisets historia, Velvet Underground (jag har argumenterat för dem i en liknande gammal tråd). När priset instiftades 1992 var samtliga medlemmar fortfarande i livet, men även efter Sterling Morrisons frånfälle -95 borde de ha kommit ifråga. Inga har som VU korsbefruktat seriöst avantgarde och popkultur.
Citera
2020-10-02, 18:10
Medlem
Brian Wilson
Citera
2020-10-07, 00:02
Medlem
VanDogs avatar
Tycker att efter Peter Gabriel fick det 2009, har det varit en del märkliga pristagare.
Björk ex.v., men även Youssou N'Dour, Max Martin och årets pristagare Diane Warren.
Afghanistan National Institute of Music känns bara PK.
Att inte David Bowie eller Lou Reed hann få det det är givetvis en stor skandal, med tanke på deras fantastiska karriärer.

Av de som nämnts tidigare i tråden skulle jag inte protestera om Steve Winwood, Kate Bush, Rolling Stones, John Fogerty, Deep Purple, Kraftwerk, Iggy Pop eller Brian Wilson fick det.

Andra lämpliga kandidater är Van Morrison, Brian Eno, Eric Clapton, The Who, Ray Davies, Yes, Robbie Robertson.
Citera
2020-10-07, 11:55
Medlem
freeriderXIIs avatar
Bryan Adams kanske inte är den mest hippa artisten men inom sin genre rockballader/pop har han skrivit många bra låtar som höjer sig över mängden.

Om allt stod rätt till så skulle det vara dags för ett svenskt metalband att få priset. En genre vi dominerar. Men sjunger man om vikingar eller annan krigshistoria så är det väl inte pk.

Den brittiske kompositören John Barry som dog 2011 borde också ha fått priset.
Citera
2020-10-13, 12:28
Medlem
freeriderXIIs avatar
Om Rammstein fick priset skulle de komma och ta emot det då tror ni?
Citera
2020-10-13, 12:53
Medlem
schizophrenias avatar
Kraftwerk och Arvo Pärt vore ett bra val. Förvånande att Kate Bush inte har fått priset än.
Citera
2020-12-29, 16:49
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vilka tror ni kommer få det 2021?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in