2020-09-30, 15:58
Medlem
Mokshas avatar
Hej,

Ofta ser man recept att följa och vackra matbilder av njuta utav, men hur lär man sig tekniken och kompositionen till vällagad mat?

Det finns en uppsjö av kockböcker att bläddra i och somliga bättre på att förklara än andra. Men hur fungerar ”tekniken”? Vart kan man läsa mer om råvaror / syra / salt / kryddning eller annat som behövs för att behärska matlagning på en mer avancerad nivå?

Vart börjar man för att sätta sig in i detta stora område?

Tack på förhand 🌳
Senast redigerad av Moksha 2020-09-30 kl. 16:01.
Citera
2020-09-30, 16:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
En som har några år på nacken och kan vara svår att få tag på: Kokkonsten : tekniker, ingredienser, redskap för det internationella, klassiska köket av Anne Willan: https://www.bokus.com/bok/9789185605...assiska-koket/

En ännu äldre... Det goda franska köket av Julia Child: https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_go...ska_k%C3%B6ket
Citera
2020-09-30, 16:20
Medlem
Mokshas avatar
Schysst!
Skönt med något konkret tips att börja med.

Ska kolla på biblioteket. 🙏🏽
Citera
2020-09-30, 16:24
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Hej,

Ofta ser man recept att följa och vackra matbilder av njuta utav, men hur lär man sig tekniken och kompositionen till vällagad mat?

Det finns en uppsjö av kockböcker att bläddra i och somliga bättre på att förklara än andra. Men hur fungerar ”tekniken”? Vart kan man läsa mer om råvaror / syra / salt / kryddning eller annat som behövs för att behärska matlagning på en mer avancerad nivå?

Tack på förhand 🌳

Kanske med ett verk av gastronomins fader Auguste Escoffier?`

Han är kanske den mest betydelsefulle kocken inom fransk matlagning.

https://www.akademibokhandeln.se/bok...9780080967721/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Auguste_Escoffier
Citera
2020-10-02, 17:41
Bannlyst
Jag ska berätta för dig hur jag började laga lite mer avancerad mat.

Det var när jag fick till en makaronipudding som såg så jävla bra ut. Seriöst som en professionell rätt!

Som något från en restaurang!

Tidigare i mina unga år hade jag endast lagat falukorv och makaroner. Det är förvisso lite samma sak..

Men jag blev så glad över mig själv, eftersom det såg så bra ut. Det såg proffsigt ut, och inte som mina tidigare ganska amatörmässiga rätter.
Senast redigerad av Sommarglad 2020-10-02 kl. 18:28.
Citera
2020-10-02, 22:39
Bannlyst
Det var en högst enkel makaronipudding. Inget avancerat alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Jag ska berätta för dig hur jag började laga lite mer avancerad mat.

Det var när jag fick till en makaronipudding som såg så jävla bra ut. Seriöst som en professionell rätt!

Som något från en restaurang!

Tidigare i mina unga år hade jag endast lagat falukorv och makaroner. Det är förvisso lite samma sak..

Men jag blev så glad över mig själv, eftersom det såg så bra ut. Det såg proffsigt ut, och inte som mina tidigare ganska amatörmässiga rätter.
Citera
2020-10-04, 16:12
Medlem
maxorrs avatar
Tillagningsmoment är stenviktiga och varför man gör så..

Det bästa är nog rena skol -kock- böcker som du kan låna på bibblan, alltså skolbibblan

Dvs glosarna och varför man gör så i olika rätter och vad man vill uppnå med det

- Att tex steke på kryddor framhäver ju smaken mer
- Att hacka vitlök istället för att pressa ger smakskillnad
- Att steka på tomatpuren innan tar bort beskhet och ger söthet mm

bara enkla exempel..
Senast redigerad av maxorr 2020-10-04 kl. 16:15.
Citera
2020-10-04, 16:31
Medlem
Citat:
Hej,

Tack på förhand 🌳

Vad är "kockböcker"?
Citera
2020-10-07, 08:29
Medlem
Escoffier är svårläst eftersom metoderna beskrivs på ett ställe i boken och recepten på ett annat. Lite ovanligt upplägg för nån som är van vid moderna kokböcker.

Annars tycker jag visuella instruktioner eller kursdeltagande ger en helt annan förståelse än läsning tyvärr. Du kan se stekytan, kanske även känna lukten och får en bättre uppfattning om när de olika momenten verkligen är "klara". Du kan ju dessutom gå ut och äta en klassisk rätt på restaurang för att få en uppfattning om hur den SKA smaka, och en del restauranger brukar vara frikostiga med att visa och berätta hur de gjort, om man frågar. Sen kan du gå hem och försöka göra likadant.

Sen är det mycket trial and error, praktik alltså, provlaga olika grejer, hitta saker med lagom svårighetsgrad och våga testa och våga även misslyckas. Här är ju penna och papper bra att ha, både för att faktiskt komma ihåg alla ingredienser och moment, kunna bocka av på listor eller instruktioner och för att göra anteckningar om vad som gick fel. Ska du komponera en hel middag kan det vara att du behöver dela upp momenten på flera dagar och göra ett schema över när vissa saker ska marineras eller tillagas och kylas och sånt. Då är penna och papper också ett måste.

Instruktion, praktik och struktur alltså. Som allt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in