• 1
  • 2
2020-09-29, 22:30
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappaadolf
Jag är nyfiken vad flushback tycker om fenomenet att handla papperstidningar, vem som gör detta nuförtiden?

Känner till en gammal tant som var prenumerant på tre olika tidningar och när virusepidemin började sa hon upp alla tre på en gång. Är detta ett beteende som skiljer sig från de som prenumererar? Kan man säga att hon är smartare än de flera andra som prenumererar på papperstidningar?

1. Sluta upp med att kalla allt för ett "fenomen". Lär er att uttrycka er ordentligt och rätt.
2. Att handla tidningar är inget jävla "fenomen". Så inget fel eller ovanligt med detta.
Citera
2020-10-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
QUE? Sa den "gamla tanten" upp sina tidningsprenumerationer pga av covid19/corona? Tänkte hon att hon skulle dö så hon vill ordna upp sina affärer?

Många som sparar in på allt de kan när det blir en samhällelig/ekonomisk kris av något slag.
Typ "det här kommer att Sverige hårt ekonomiskt, ingen vet hur det ska gå, kommer pensionerna sänkas, blir det inflation" osv. Och så avstår man från allt utom livets nödtorft plus kanske unnar sig en och annan mazarin till kaffet.
Citera
2020-10-02, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
1. Sluta upp med att kalla allt för ett "fenomen". Lär er att uttrycka er ordentligt och rätt.
2. Att handla tidningar är inget jävla "fenomen". Så inget fel eller ovanligt med detta.

Nja, det är väl helt ok att säga fenomen. Bättre att säga företeelse kanske?

Gissar att TS är ung. Företeelsen att prenumerera på papperstidningar blir ju allt ovanligare bland unga, som zappar omkring mellan nätupplagorna i stället. Alltså kan prenumerationer på papperstidningar eller att köpa lösnummer framstå som ett mycket märkligt fenomen som skulle platsa i En Ding Ding Värld.
Ungefär som att läsa en bok i stället för att lyssna på Storytel. Sååå 2010!
Citera
2020-10-02, 19:29
Medlem
anomaligns avatar
Jag prenumererar på dagstidning. Är ingen gammal tant. Tycker det är ett trevligt sätt att börja dagen

Det brukar finnas mer tanke och avvägning bakom dispositionen på tryckta tidningar än på nätupplagornas förstasidor där det senaste och mest sensationella (samt mest upprörande) får mest notis. Jag gillar inte att börja dagen med att se meningar som "ung kvinna våldtagen i centrala...", "man svårt skadad efter stenar slängdes från bro" eller liknande hemskheter. Det har en tendens att sätta sordin på resten av dagen på något vis. Förut brukade jag alltid läsa nätupplagan av en av de stora morgontidningarna samt svt-appen, men numera tar jag det efter en tids vakenhet när jag inte känner mig lika skör.
Senast redigerad av anomalign 2020-10-02 kl. 19:40.
Citera
2020-10-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag prenumererar på dagstidning. Är ingen gammal tant. Tycker det är ett trevligt sätt att börja dagen

Det brukar finnas mer tanke och avvägning bakom dispositionen på tryckta tidningar än på nätupplagornas förstasidor där det senaste och mest sensationella (samt mest upprörande) får mest notis. Jag gillar inte att börja dagen med att se meningar som "ung kvinna våldtagen i centrala...", "man svårt skadad efter stenar slängdes från bro" eller liknande hemskheter. Det har en tendens att sätta sordin på resten av dagen på något vis. Förut brukade jag alltid läsa nätupplagan av en av de stora morgontidningarna samt svt-appen, men numera tar jag det efter en tids vakenhet när jag inte känner mig lika skör.

Håller helt med. Fördelen med papperstidningar är också att det inte är lika mycket som distraherar. Reklam och pushar som LÄS DET HÄR OCKSÅ/ISTÄLLET/TITTA HÄR NU! Papperstidningarna flirtar inte lika mycket. Man får inte uppmärksamheten splittrad i parti och minut.
Citera
2020-10-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Många som sparar in på allt de kan när det blir en samhällelig/ekonomisk kris av något slag.
Typ "det här kommer att Sverige hårt ekonomiskt, ingen vet hur det ska gå, kommer pensionerna sänkas, blir det inflation" osv. Och så avstår man från allt utom livets nödtorft plus kanske unnar sig en och annan mazarin till kaffet.
"Mazarin till kaffet" om pensionen sänks? vilken LYX!
Citera
2020-10-09, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av palmlessprayer
Det är primärt äldre människor som har prenumererat på tidningar sen urminnes tider som väljer att fortsätta med detta.

Det är varken ekonomiskt eller miljömedvetet. Dock kan det kännas mysigare med en tidning istället för en display till morgonkaffet

Ekonomiskt och miljömedvetet, det skiter jag i.

Växte upp med DN på 80-talet. Bra tidning, då. Provade SVD på 90-talet. Bra tidning den också, .

Världen, den här globalistiska, är tråkigare än den före murens fall 1989. Så intresset för övriga världen har fallit.

Tidningarna är dessutom skit idag jämfört med då.

Tips till TS. Ta dig till Kungliga Biblioteket och läs 30-40 år gamla tidningar istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in