Citat:
Ursprungligen postat av
Guldzebran
Hm, just det. Så skulle det kunna vara. Jag tänkte inte så långt utan fastnade vid att ts pappa i det fallet skulle vara död. Läs på lite om efterarvsrätt, ts! Du och din bror tillhör arvsklass två gentemot din farbror.
Aha okej, det skall jag göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
MannenIEmeliesLiv
Min farfars äldre brors änka dog nyligen. Således en ingift käring som ja alltså inte har något släktband me över huvetage. Hon va den sista i farfars generation, så att säga, å ja fick en del av kakan när de splitta upp tantens cash. De låter ungefär som samma situation som ts tycker ja. E de de som e efterarvsrätt?
Ja, det tycker jag också. Efterarvsrätt, som ovan nämnt med andra ord. Tack för alla svar!
Edit: Jag ställde denna fråga först till Lawline.se, men då det stod att det kunde ta flera veckor att få svar, så frågade jag sedan här. Men jag har faktiskt redan fått svar ifrån Lawline (ni kan läsa svaret
här) och det var mindre roligt. De hävdar igen att om farbror dör före ingift faster, ärver hon och när hon väl dör, så finns inga legala arvingar och arvet går till allmänna arvsfonden.
Jag har läst på om efterarv, och med tanke på ovanstående citat, så känns det ju som att vi skulle ha rätt, men samtidigt skall ju Lawline vara experter på sånt här. Fan, nu blir jag förvirrad.