2020-09-29, 08:34
Medlem
Jag upptäckte häromdagen en nässelfjäril som beslutat att övervintra inne hos mig. Han sitter i fönstret bakom gardinen helt orörlig, så han har förmodligen redan gått i ide. Nu är det ganska kallt vid fönstret men så småningom måste jag ju sätta på elementet allteftersom vintren närmar sig. Jag befarar att fjärilen då kommer torka ihjäl. Ska man släppa ut dem i det fria eller dör de då om metabolismen redan förändrats? Jag vill ju att fjärilen ska fortsätta leva.
Citera
2020-09-29, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Jag upptäckte häromdagen en nässelfjäril som beslutat att övervintra inne hos mig. Han sitter i fönstret bakom gardinen helt orörlig, så han har förmodligen redan gått i ide. Nu är det ganska kallt vid fönstret men så småningom måste jag ju sätta på elementet allteftersom vintren närmar sig. Jag befarar att fjärilen då kommer torka ihjäl. Ska man släppa ut dem i det fria eller dör de då om metabolismen redan förändrats? Jag vill ju att fjärilen ska fortsätta leva.

Ja vilket jobb för dom att hitta övervintringsplats. Släppa ut skulle jag säga - annars vaknar den till.
I vintras hade jag hade en nässelfjäril i köket som flaxade runt. Kunde inte släppa ut den i vintern, men tillslut såg jag den tillplattad på golvet. Någon hade råkat trampa på den? Trist. Så bättre släppa ut den
Citera
2020-09-29, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja vilket jobb för dom att hitta övervintringsplats. Släppa ut skulle jag säga - annars vaknar den till.
I vintras hade jag hade en nässelfjäril i köket som flaxade runt. Kunde inte släppa ut den i vintern, men tillslut såg jag den tillplattad på golvet. Någon hade råkat trampa på den? Trist. Så bättre släppa ut den
Okay, jag bär ut honom till något skyddat ställe så får han söka efter en ny övervintringsplats.
Citera
2020-09-29, 10:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Okay, jag bär ut honom till något skyddat ställe så får han söka efter en ny övervintringsplats.

De gillar ju skyddade områden och övervintrar ofta i typ uthus och så. Du har inget sådant utrymme du kan förflytta den till?
Citera
2020-11-17, 16:22
Medlem
MrBabyBoys avatar
Vad hände med "krypet"?
Citera
2020-11-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Vad hände med "krypet"?
Jag grep fjärilen i de hopfällda vingarna och bar ut honom där han skulle kunna hitta många ställen att krypa in i. Han kvickande långsamt till och började krypa omkring lite försiktigt i bråten. Sedan efter några timmar var han försvunnen så jag antar att han hittade ett krypin.
Citera
2020-11-17, 19:56
Medlem
MrBabyBoys avatar
Citat:
Jag grep fjärilen i de hopfällda vingarna och bar ut honom där han skulle kunna hitta många ställen att krypa in i. Han kvickande långsamt till och började krypa omkring lite försiktigt i bråten. Sedan efter några timmar var han försvunnen så jag antar att han hittade ett krypin.

Okej! Hoppas att den klarade sig!
Citera
2020-11-20, 12:08
Medlem
Ja hoppas det går bra för den. Ett annat problem vid övervintring i rumstemperatur utöver torkan är att ämnesomsättningen går högre, risk att de tar ut sina fettdepåer i förtid och svälter till våren. Det är otroligt hur lite kalorier diapausande insekter drar i låga temperaturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in