2020-09-28, 19:06
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Enligt följande radiopod:
https://www.youtube.com/watch?v=wln9kRMFwiU
Så är det kört. Fast det har vi hört hela tiden. Nåja.

Men ok. Enligt gobben så har comex
https://www.cmegroup.com/trading/why-futures/welcome-to-comex-gold-futures.html
sålt guld, som skall finnas framöver. Men inte egentligen finns. Och detta är skall vara så mycket pengar så när det smäller, skall det smälla ordentligt.

Stämmer detta eller är det bara ännu en ropa vargen fabel?
Kan någon som är insatt, ge en beskrivning av guld futurer och företaget Comex?

Good as gold heter det!
Citera
2020-09-28, 19:15
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot

sålt guld, som skall finnas framöver. Men inte egentligen finns. Och detta är skall vara så mycket pengar så när det smäller, skall det smälla ordentligt.

Good as gold heter det!

Så har det låtit i över 25 år. Allt stämmer. Skiten träffar fläkten när det finns en övervikt av de som kräver levererar sitt köpta guld i fysiskt form. Men det är låååååångt kvar innan pappersguld-spekulanter faktiskt kräver sin rätt att få sitt guld i fysiskt form (Med alla besvär, personligt ansvar,och säkerhetsrisker som det innebär)
Citera
2020-09-28, 19:18
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Så har det låtit i över 25 år. Allt stämmer. Skiten träffar fläkten när det finns en övervikt av de som kräver levererar sitt köpta guld i fysiskt form. Men det är låååååångt kvar innan pappersguld-spekulanter faktiskt kräver sin rätt att få sitt guld i fysiskt form (Med alla besvär, personligt ansvar,och säkerhetsrisker som det innebär)
Så i princip så är det ett pyramidspel comex kör med? Hur lyckas de sälja något som inte finns då?

Kan jag börja sälja guld futurer också`? Om de kan borde jag med kunna.
Citera
2020-09-28, 19:27
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Så i princip så är det ett pyramidspel comex kör med? Hur lyckas de sälja något som inte finns då?

Kan jag börja sälja guld futurer också`? Om de kan borde jag med kunna.

Banker kör samma "pyramidspel" men de har fått välsignandet av sina regeringar att vara institutioner "To big to Fail" över hela världen (Studera de enorma bank bail out under åren 2008-2010)

Finansbanker är de största pyramidspelsförsäljarna i spelet. Den lagstadgade täckningen för egna förluster är löjligt lågt i förhållande till de enorma summorna som de förpackar som produkter i form av utlåning och krediter. Bankväsenset är den VERKLIGA skamfläcken i ekonomiskt historia, särskilt som av någon outgrundlig anledning under åren 2008-2010 fick ta emot ohemuliga summor av skattemedel för att "rädda" kvar detta sjuka system.
Har svårt att se hur skrämselpropandan mot pappers guld kommer att tas emot för vad det är. Det är marknadspropaganda. Skrämseltaktik att få investerare i pappersguld att investera i andra produkter, som någon kan sälja in till dem. Det handlar bara om att värva kunder genom att göre dem osäker.
Senast redigerad av Opaque 2020-09-28 kl. 19:33.
Citera
2020-09-28, 19:29
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Banker kör samma "pyramidspel" men de har fått välsignandet av sina regeringar att vara institutioner "To big to Fail" över hela världen (Studera de enorma bank bail out under åren 2008-2010)

Finansbanker är de största pyramidspelsförsäljarna i spelet. Den lagstadgade täckningen för egna förluster är löjligt lågt i förhållande till de enorma summorna som de förpackar som produkter i form av utlåning och krediter. Bankväsenset är den VERKLIGA skamfläcken i ekonomiskt historia, särskilt som av någon outgrundlig anledning under åren 2008-2010 fick ta emot ohemuliga summor av skattemedel för att "rädda" kvar detta sjuka system.
Det som slår mig är att om systemet faller, så vad skall dessa ekonomer jobba med? Det är ju inte så att de är nyttiga för världen egentligen, de håller ju på att förstöra hela systemet.
Citera
2020-09-28, 19:37
Medlem
Opaques avatar
Har svårt att se hur skrämselpropandan mot pappers guld kommer att tas emot för vad det är. Det är marknadspropaganda. Skrämseltaktik att få investerare i pappersguld att investera i andra produkter, som någon kan sälja in till dem. Det handlar bara om att värva kunder genom att göre dem osäker.
Citera
2020-09-28, 19:38
Avstängd
DrunkenZealots avatar
https://www.bullionbypost.eu/gold-price/50year/ounces/USD/

sedan 1999, har guldet gått ifrån 250 till 2000 dollar. Det kallar jag uppgång.
Citera
2020-09-28, 19:47
Medlem
Opaques avatar
Är själv guldbug. Har ägt några hundra gram fysiskt guld som jag sparat ihop under 10 år, och sålt under den senaste perioden när guldet nådde 1400 dollar/Ounce.

Ett riktigt stort problem med fysiskt guld som jag inte fattade (Jag var ung och köpte hypen)är att man måste hitta säljare som är villiga att köpa FYSISKT guld. Jag sålde tillbaka till bolaget som jag köpte av (Svenskbaserat) typ en av 2 som jag lagligen kunde säla av mitt fysiska guld, och då verkligheten kom ikapp . Det finns en oerhörd STOR spread på inköpspris och säljpris. Uppskattar att jag gått miste om minst 20% efter alla turer av köpspread och säljspread. Jag gjorde ändå en liten hacka,men hade jag placerat samma pengar på börsen 2003 och sålde 2015 så hade jag varit mångmiljonär idag.

Kurvan som du presenterar är priset på pappersguld, den är inte justerat för inflation som jag kan se och den tar inga hänsyn till de enorma summor,i form av avgifter och spreaden, man kan gå miste om när man handlar med fysiskt gukd
Senast redigerad av Opaque 2020-09-28 kl. 19:49.
Citera
2020-09-28, 20:28
Medlem
Citat:

Good as gold heter det!

https://en.wikipedia.org/wiki/Gold_bug
Citera
2020-09-28, 20:32
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Är själv guldbug. Har ägt några hundra gram fysiskt guld som jag sparat ihop under 10 år, och sålt under den senaste perioden när guldet nådde 1400 dollar/Ounce.

Ett riktigt stort problem med fysiskt guld som jag inte fattade (Jag var ung och köpte hypen)är att man måste hitta säljare som är villiga att köpa FYSISKT guld. Jag sålde tillbaka till bolaget som jag köpte av (Svenskbaserat) typ en av 2 som jag lagligen kunde säla av mitt fysiska guld, och då verkligheten kom ikapp . Det finns en oerhörd STOR spread på inköpspris och säljpris. Uppskattar att jag gått miste om minst 20% efter alla turer av köpspread och säljspread. Jag gjorde ändå en liten hacka,men hade jag placerat samma pengar på börsen 2003 och sålde 2015 så hade jag varit mångmiljonär idag.

Kurvan som du presenterar är priset på pappersguld, den är inte justerat för inflation som jag kan se och den tar inga hänsyn till de enorma summor,i form av avgifter och spreaden, man kan gå miste om när man handlar med fysiskt gukd
Finns det egentligen några krav på att vara handlare med guld?
Tänker att det borde finnas en lukrativ bransch där om spreaden är så wide
Citera
2020-09-28, 21:20
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Finns det egentligen några krav på att vara handlare med guld?
Tänker att det borde finnas en lukrativ bransch där om spreaden är så wide

You bet !

Det finns inga krav på att handla med fysiskt guld.
Citera
2020-09-28, 21:52
Medlem
Citat:

Varför sålde du inte på tradera? Känns ju korkat att ge bort 20% till ingen nytta.

Edit: Eller EBAY om du vill sälja utanför Sverige.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2020-09-28 kl. 21:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in