Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-28, 19:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det du dock verkar förbise är att när det är dags för dig att känna på arbetslivet som junior så har det redan examinerats runt 4000 frontendare och lika många FS:are sedan 2020. Då räknar jag lite med rörelse inom privat sektor och även Uni/högskola.

Det problem du kommer stå inför är att du kommer vara JUNIOR när du kommer ut ur hålan. Det finns ingen efterfrågan på juniorer.

Det finns absolut inget bolag med en omsättning över 50 miljoner som kommer att ta in dig utan Due Process, för att din vän tycker att du är en hyvens kille.

Det där var vi mediamuppar dock väldigt fint lottade med på tidigt 2000-tal. Då kunde man fixa nytt jobb och höjd lön på en AW med polaren och hans chef.

Ja lika många "backend, frontend, fullstack och allt därtill har säkerligen utbildats.

Du verkar ha en negativ inställning här i livet, eller? Klart där finns efterfrågan. Annars hade dem nog inte utbildat.

Och varför hittar jag junior positioner lite här och var? Jag vet inte vilken by du bor i? Men här omkring finns det jobb.

Ett par vänner till mig har gått utbildning och dem hqr junior plats idag. Senaste gruppen som tog examen till denna sommaren. Alla som fullföljde utbildningen fick jobb.

Om inte direkt efter så inom tre månader. Så jobb finns?.. 😆
Citera
2020-09-28, 19:52
  #26
Medlem
NaZdravis avatar
Frågan är hur många verkligt bra fullstack det finns?
Jag har en bekant vars IT-bolag har letat fullstack webbutvecklare i över två år.
Han säger att det är svårt att hitta en som på riktigt är fullstack, som dessutom har lite sociala skills på det.

Kom att tänka på denna bilden
https://i.kym-cdn.com/photos/images/...24/070/2ac.jpg
Citera
2020-09-28, 20:19
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Frågan är hur många verkligt bra fullstack det finns?
Jag har en bekant vars IT-bolag har letat fullstack webbutvecklare i över två år.
Han säger att det är svårt att hitta en som på riktigt är fullstack, som dessutom har lite sociala skills på det.

Kom att tänka på denna bilden
https://i.kym-cdn.com/photos/images/...24/070/2ac.jpg

Ja precis, så pass? Det jag menar, finns inga gränser. Bara till att satsa och prova. Går det så går de. Frontend här kommer jag
Citera
2020-09-28, 20:22
  #28
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Ja precis, så pass? Det jag menar, finns inga gränser. Bara till att satsa och prova. Går det så går de. Frontend här kommer jag
Jag har även sett annonser där man söker utvecklare som ligger ute hur länge som helst.
Borde ju inte vara så om det finns tusentals webbutvecklare runt hörnet.
Men jag vet inte för jag har inget eget bolag och jag jobbar inte som rekryterare.
Citera
2020-09-28, 20:24
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Jag har även sett annonser där man söker utvecklare som ligger ute hur länge som helst.
Borde ju inte vara så om det finns tusentals webbutvecklare runt hörnet.
Men jag vet inte för jag har inget eget bolag och jag jobbar inte som rekryterare.

Nä precis! Det borde inte finnas annonser eller ens utbildningar på yh nivå. Ifall behovet inte finns. För yh utbildningar startar endast om behov finns vad jag vet.

Som du skrev innan så vill även jag satsa på Javascript!
Citera
2020-09-28, 20:49
  #30
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Hej gott folk

Jag skulle vilja höra era tankar, åsikter och tips. Idag studerar jag Javautvecklare på Yrkeshögskola. Men när jag sitter hemma så dras jag mer till "frontend" hållet. Dvs jag tycker det är intressant med Javascript, HTML, CSS m.m.

Är det värt att byta inriktning till Frontend redan nu för att få en stabilare grund? Jag har snart gått lite mer än en månad på min utbildning (Javautvecklare).

Eller är det mer värt att stanna kvar inom Java för större chans till arbete, bättre betalt osv? Jag själv tror att jag borde byta till Frontend. För att få arbeta mer med Javascript, webben som intresserar mig. Har jag redan svaret på min egen fråga? Borde jag strunta i vad som sägs, skrivs och bara satsa och hoppas på att få en junior plats efter avklarad utbildning inom Frontend?

Tips, tankar?

Mycket större möjligheter till jobb med Java. HTML/JS/CSS är web, och i princip bara det. Kul att hålla på med, ja. Men Java används mycket bredare och man är inte alls så begränsad till en "branch" på samma sätt.
Själv tycker jag dock att java är en plåga att koda, men det är ju en smaksak. Andra gillar det.
Leif D säger: Satsa på java som proffesionellt. Web-grejjorna kan du hålla på med som hobby. Får du jobb inom web, så grattis. Lite som många som läste fysik i gamla dagar och läste först till ingenjör för att ha en grund att stå på för att kunna få jobb om man inte fick forskartjänst som fysiker. Ett jobb är ett jobb och pengarna skall in.
Citera
2020-09-28, 21:04
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Mycket större möjligheter till jobb med Java. HTML/JS/CSS är web, och i princip bara det. Kul att hålla på med, ja. Men Java används mycket bredare och man är inte alls så begränsad till en "branch" på samma sätt.
Själv tycker jag dock att java är en plåga att koda, men det är ju en smaksak. Andra gillar det.
Leif D säger: Satsa på java som proffesionellt. Web-grejjorna kan du hålla på med som hobby. Får du jobb inom web, så grattis. Lite som många som läste fysik i gamla dagar och läste först till ingenjör för att ha en grund att stå på för att kunna få jobb om man inte fick forskartjänst som fysiker. Ett jobb är ett jobb och pengarna skall in.

Ja absolut men med Javascript så kan man även jobba backend. Helt klart, men som sagt js kan man komma långt på med. Java är trist, python hellre.

Exakt, så satsa på web / front. Går det så går de. Inte värt att gå en utbildning bara för att. Det finns jobb, om man bara vill och kan. Lets do this
Citera
2020-09-28, 21:54
  #32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Ja lika många "backend, frontend, fullstack och allt därtill har säkerligen utbildats.

Du verkar ha en negativ inställning här i livet, eller? Klart där finns efterfrågan. Annars hade dem nog inte utbildat.

Och varför hittar jag junior positioner lite här och var? Jag vet inte vilken by du bor i? Men här omkring finns det jobb.

Ett par vänner till mig har gått utbildning och dem hqr junior plats idag. Senaste gruppen som tog examen till denna sommaren. Alla som fullföljde utbildningen fick jobb.

Om inte direkt efter så inom tre månader. Så jobb finns?.. 😆


Så kan man se det. Men glöm inte den rapport från verkligheten du fick. Återkom 2022 när du jobbar som sjukendare på en bra byrå som har vunnit en miljon priser.
Citera
2020-09-28, 21:55
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så kan man se det. Men glöm inte den rapport från verkligheten du fick. Återkom 2022 när du jobbar som sjukendare på en bra byrå som har vunnit en miljon priser.

Haha varför fortsätter du läsa FE om du redan vet framtiden? Om du inte kommer få jobb efter sin FE utbildning?
Citera
2020-09-28, 21:57
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så kan man se det. Men glöm inte den rapport från verkligheten du fick. Återkom 2022 när du jobbar som sjukendare på en bra byrå som har vunnit en miljon priser.

Haha, varför fortsätter du då att läsa FE? Om du nu vet framtiden? Då kommer du stå utan jobb? Så explain please?
Citera
2020-09-28, 22:04
  #35
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Haha, varför fortsätter du då att läsa FE? Om du nu vet framtiden? Då kommer du stå utan jobb? Så explain please?
Det snackas mycket om att AI kommer ersätta hela web dev-grejen, kanske redan nästa vecka!
Så stäng av datorn och bli bagare eller något istället.
PHP sägs dö ut varje år också, det kom typ 1995 och driver fortfarande 75% av webben (inte minst Flashback )
Ser också annonser relativt ofta där man söker PHP-utvecklare.
Men det är snart dött.
Citera
2020-09-28, 22:07
  #36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Haha varför fortsätter du läsa FE om du redan vet framtiden? Om du inte kommer få jobb efter sin FE utbildning?

Jag har redan tydligt deklarerat att jag hellre valt en mer utvecklingsbaserad utbildning. Jag har ju t.om. motiverat varför. Varför fortsätter du att fråga?

Om du vill studera FE, så gör det. Jag har get min synpunkt på det. Om du inte vill lyssna på mig så skit i mig och gör som du vill. Vem hindrar dig?

Att göra någonting är alltid bättre än att göra ingenting.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback