2020-09-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det du dock verkar frbise r att nr det r dags fr dig att knna p arbetslivet som junior s har det redan examinerats runt 4000 frontendare och lika mnga FS:are sedan 2020. D rknar jag lite med rrelse inom privat sektor och ven Uni/hgskola.

Det problem du kommer st infr r att du kommer vara JUNIOR nr du kommer ut ur hlan. Det finns ingen efterfrgan p juniorer.

Det finns absolut inget bolag med en omsttning ver 50 miljoner som kommer att ta in dig utan Due Process, fr att din vn tycker att du r en hyvens kille.

Det dr var vi mediamuppar dock vldigt fint lottade med p tidigt 2000-tal. D kunde man fixa nytt jobb och hjd ln p en AW med polaren och hans chef.

Ja lika mnga "backend, frontend, fullstack och allt drtill har skerligen utbildats.

Du verkar ha en negativ instllning hr i livet, eller? Klart dr finns efterfrgan. Annars hade dem nog inte utbildat.

Och varfr hittar jag junior positioner lite hr och var? Jag vet inte vilken by du bor i? Men hr omkring finns det jobb.

Ett par vnner till mig har gtt utbildning och dem hqr junior plats idag. Senaste gruppen som tog examen till denna sommaren. Alla som fullfljde utbildningen fick jobb.

Om inte direkt efter s inom tre mnader. S jobb finns?.. 😆
Citera
2020-09-28, 19:52
Medlem
NaZdravis avatar
Frgan r hur mnga verkligt bra fullstack det finns?
Jag har en bekant vars IT-bolag har letat fullstack webbutvecklare i ver tv r.
Han sger att det r svrt att hitta en som p riktigt r fullstack, som dessutom har lite sociala skills p det.

Kom att tnka p denna bilden
https://i.kym-cdn.com/photos/images/...24/070/2ac.jpg
Citera
2020-09-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Frgan r hur mnga verkligt bra fullstack det finns?
Jag har en bekant vars IT-bolag har letat fullstack webbutvecklare i ver tv r.
Han sger att det r svrt att hitta en som p riktigt r fullstack, som dessutom har lite sociala skills p det.

Kom att tnka p denna bilden
https://i.kym-cdn.com/photos/images/...24/070/2ac.jpg

Ja precis, s pass? Det jag menar, finns inga grnser. Bara till att satsa och prova. Gr det s gr de. Frontend hr kommer jag
Citera
2020-09-28, 20:22
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Ja precis, s pass? Det jag menar, finns inga grnser. Bara till att satsa och prova. Gr det s gr de. Frontend hr kommer jag
Jag har ven sett annonser dr man sker utvecklare som ligger ute hur lnge som helst.
Borde ju inte vara s om det finns tusentals webbutvecklare runt hrnet.
Men jag vet inte fr jag har inget eget bolag och jag jobbar inte som rekryterare.
Citera
2020-09-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Jag har ven sett annonser dr man sker utvecklare som ligger ute hur lnge som helst.
Borde ju inte vara s om det finns tusentals webbutvecklare runt hrnet.
Men jag vet inte fr jag har inget eget bolag och jag jobbar inte som rekryterare.

N precis! Det borde inte finnas annonser eller ens utbildningar p yh niv. Ifall behovet inte finns. Fr yh utbildningar startar endast om behov finns vad jag vet.

Som du skrev innan s vill ven jag satsa p Javascript!
Citera
2020-09-28, 20:49
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Hej gott folk

Jag skulle vilja hra era tankar, sikter och tips. Idag studerar jag Javautvecklare p Yrkeshgskola. Men nr jag sitter hemma s dras jag mer till "frontend" hllet. Dvs jag tycker det r intressant med Javascript, HTML, CSS m.m.

r det vrt att byta inriktning till Frontend redan nu fr att f en stabilare grund? Jag har snart gtt lite mer n en mnad p min utbildning (Javautvecklare).

Eller r det mer vrt att stanna kvar inom Java fr strre chans till arbete, bttre betalt osv? Jag sjlv tror att jag borde byta till Frontend. Fr att f arbeta mer med Javascript, webben som intresserar mig. Har jag redan svaret p min egen frga? Borde jag strunta i vad som sgs, skrivs och bara satsa och hoppas p att f en junior plats efter avklarad utbildning inom Frontend?

Tips, tankar?

Mycket strre mjligheter till jobb med Java. HTML/JS/CSS r web, och i princip bara det. Kul att hlla p med, ja. Men Java anvnds mycket bredare och man r inte alls s begrnsad till en "branch" p samma stt.
Sjlv tycker jag dock att java r en plga att koda, men det r ju en smaksak. Andra gillar det.
Leif D sger: Satsa p java som proffesionellt. Web-grejjorna kan du hlla p med som hobby. Fr du jobb inom web, s grattis. Lite som mnga som lste fysik i gamla dagar och lste frst till ingenjr fr att ha en grund att st p fr att kunna f jobb om man inte fick forskartjnst som fysiker. Ett jobb r ett jobb och pengarna skall in.
Citera
2020-09-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Mycket strre mjligheter till jobb med Java. HTML/JS/CSS r web, och i princip bara det. Kul att hlla p med, ja. Men Java anvnds mycket bredare och man r inte alls s begrnsad till en "branch" p samma stt.
Sjlv tycker jag dock att java r en plga att koda, men det r ju en smaksak. Andra gillar det.
Leif D sger: Satsa p java som proffesionellt. Web-grejjorna kan du hlla p med som hobby. Fr du jobb inom web, s grattis. Lite som mnga som lste fysik i gamla dagar och lste frst till ingenjr fr att ha en grund att st p fr att kunna f jobb om man inte fick forskartjnst som fysiker. Ett jobb r ett jobb och pengarna skall in.

Ja absolut men med Javascript s kan man ven jobba backend. Helt klart, men som sagt js kan man komma lngt p med. Java r trist, python hellre.

Exakt, s satsa p web / front. Gr det s gr de. Inte vrt att g en utbildning bara fr att. Det finns jobb, om man bara vill och kan. Lets do this
Citera
2020-09-28, 21:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ja lika mnga "backend, frontend, fullstack och allt drtill har skerligen utbildats.

Du verkar ha en negativ instllning hr i livet, eller? Klart dr finns efterfrgan. Annars hade dem nog inte utbildat.

Och varfr hittar jag junior positioner lite hr och var? Jag vet inte vilken by du bor i? Men hr omkring finns det jobb.

Ett par vnner till mig har gtt utbildning och dem hqr junior plats idag. Senaste gruppen som tog examen till denna sommaren. Alla som fullfljde utbildningen fick jobb.

Om inte direkt efter s inom tre mnader. S jobb finns?.. 😆

S kan man se det. Men glm inte den rapport frn verkligheten du fick. terkom 2022 nr du jobbar som sjukendare p en bra byr som har vunnit en miljon priser.
Citera
2020-09-28, 21:55
Medlem
Citat:
S kan man se det. Men glm inte den rapport frn verkligheten du fick. terkom 2022 nr du jobbar som sjukendare p en bra byr som har vunnit en miljon priser.

Haha varfr fortstter du lsa FE om du redan vet framtiden? Om du inte kommer f jobb efter sin FE utbildning?
Citera
2020-09-28, 21:57
Medlem
Citat:

Haha, varfr fortstter du d att lsa FE? Om du nu vet framtiden? D kommer du st utan jobb? S explain please?
Citera
2020-09-28, 22:04
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Haha, varfr fortstter du d att lsa FE? Om du nu vet framtiden? D kommer du st utan jobb? S explain please?
Det snackas mycket om att AI kommer erstta hela web dev-grejen, kanske redan nsta vecka!
S stng av datorn och bli bagare eller ngot istllet.
PHP sgs d ut varje r ocks, det kom typ 1995 och driver fortfarande 75% av webben (inte minst Flashback )
Ser ocks annonser relativt ofta dr man sker PHP-utvecklare.
Men det r snart dtt.
Citera
2020-09-28, 22:07
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Haha varfr fortstter du lsa FE om du redan vet framtiden? Om du inte kommer f jobb efter sin FE utbildning?

Jag har redan tydligt deklarerat att jag hellre valt en mer utvecklingsbaserad utbildning. Jag har ju t.om. motiverat varfr. Varfr fortstter du att frga?

Om du vill studera FE, s gr det. Jag har get min synpunkt p det. Om du inte vill lyssna p mig s skit i mig och gr som du vill. Vem hindrar dig?

Att gra ngonting r alltid bttre n att gra ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in