Citat:
Ursprungligen postat av
Skubzundstuds
Ja, vi får väl se vad utredningen visar. Jag tror heller inte att hon sänktes av en främmande makt. Däremot så förstår jag att konspirationsteorier framgår, och det är gamla beslutsfattarnas fel. Hade man gjort en god utredning redan från början, så hade misstroendet mot politikerna knappast funnits. Däremot så tror jag att sanningen trots allt är mer smutsig än vad vi kan tro, eftersom man absolut inte fick tala om detta.
Men ja, bogvisiren föll av. Och om man inte sköter om en båt eller/och kör mycket oförsiktigt, så kan sånt här hända utan bomber eller torpeder.
Jag väntar med spänning på resultat.
Jag har nu sett Henrik Evertssons dokumentär om förlisningen av Estonia, givetvis med rejält kritiska ögon. Jag tror du har helt rätt. Tidigare beslutsfattare och utredare har gjort ett mindre bra jobb vilket gjort att misstroendet mot utredningen och regeringen varit stort. Jag tror inte det funnits någon avsikt från vare sig dåvarande regeringar och utredare att mörka sanningen. Det första stora misstaget är när både avgående statsminister Carl Bildt och tillträdande statsminister Ingvar Carlsson i ett inledningsskede sa att man bör göra allt man kan för att bärga de omkomna och till och med själva fartyget. Det sa de utan någon som helst teknisk kompetens eller att ha samrått med experter. I verkligheten verkar det dock visa sig vara för svårt och komplicerat och med en del etiska frågetecken och det beslutas att Estonia ska ligga kvar med de döda. Där någon stans börjar en del tro att det finns något att dölja.
Nästa misstag var att besluta att täcka över Estonia med sten och betong. Tack och lov överges den tanken efter protester från anhöriga. Men nu börjar konspirationsteorierna hagla. Ytterligare misstag var av utredarna att inte undersöka om det fanns militärt materiel på Estonia trots vittnesmål. Det var ju ointressant för dem som bara skulle undersöka hur Estonia hade förlist.
Evertssons dokumentär är ju väldigt suggestivt gjord där det i stort sett i hela dokumentären förs fram att staten och myndigheter vill mörka vad som egentligen hänt. Men samtidigt förs flera konspirationsteorier fram som inte stämmer överens med varandra. Ej heller försöker Evertsson förklara orimligheter som att "något" ska ha kört in i Estonia med en kraft av 500 till 1000 ton och sedan bara försvunnit obemärkt. Det är ingen liten pjäs som krävs för det.
Men Evertsson har verkligen gjort något bra. Hans dokumentär ger fler nya frågor än svar och till slut så tvingades man ta upp utredningen igen istället för att bara avvisa allt som rena konspirationsteorier. Förhoppningsvis får vi all fakta vi behöver, inte minst för de anhörigas skull.