Flashback bygger pepparkakshus!
2020-09-28, 12:38
Medlem
Nihennas avatar
Jag använder Outlook på jobbet, och tyvärr har ingen kollega nån lösning på detta så jag chansar här.

När jag ska sortera in mail i mappar så är Outlook fruuuuktansvärt seg. Den kan stå och tugga i 1-2 minuter innan jag får välja mapp med ctrl+shift+v.

Någon som har hat liknande problem? Hur löste ni det? Jag har provat att starta om både Outlook och datorn, men ingetdera hjälper.
Citera
2020-09-28, 12:54
Medlem
Paddington75s avatar
Ge upp och ladda in dina .pst-filer från sidan istället till ex. Mailstore Home som du har öppet parallellt för arkivering och sökningar.
Citera
2020-09-28, 13:17
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Ge upp och ladda in dina .pst-filer från sidan istället till ex. Mailstore Home som du har öppet parallellt för arkivering och sökningar.

????????? Sorry, av det där förstod jag ungefär "ge upp".
Citera
2020-09-28, 13:54
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
????????? Sorry, av det där förstod jag ungefär "ge upp".

Bra start Men OK det kanske var överkurs.

Outlooks indexering är dålig och så fort filerna som lagrar mailen blir stora går det långsamt.

.pst-filen är den fysiska fil på datorn där dina mail finns. Du kan ha flera. Är den mellan 1GB-4GB kan det vara bra att skyffla över allt till en arkiv-fil så att du håller 'inkorgs'-kontot slimmat s.a.s.

Skapa en arkiv-fil mha File > Account Settings > Data Files > Add..
Döp den till arkiv eller dylikt och använd den som arkiv istället för att spara allting under ditt primära konto.
- Stora bifogade filer kan tas bort från email om de inte är nödvändiga eller om det räcker att spara dem lokalt istället.
- Du kan skapa både snabbkommandon och automatiska regler för arkiveringen så blir det både kontinuerligt och hands off. T.ex. automatisk arkivering för allt äldre än 3 månader.

Att arkivera många mail samtidigt tar lång tid, så att flytta rubbet till en arkiv-fil på ett bräde kommer ta en stund. Bättre när allt är uppsatt och det bara är ett mail i taget som flyger över.

Och när en arkiv-fil blir full så kan du skapa en ytterligare.

Mailstore Home är ett program där dessa filer kan läsas in för smidigare sökning och hantering, men det kan du ju hoppa över för stunden.
Citera
2020-09-28, 14:49
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Jag använder Outlook på jobbet, och tyvärr har ingen kollega nån lösning på detta så jag chansar här.

När jag ska sortera in mail i mappar så är Outlook fruuuuktansvärt seg. Den kan stå och tugga i 1-2 minuter innan jag får välja mapp med ctrl+shift+v.

Någon som har hat liknande problem? Hur löste ni det? Jag har provat att starta om både Outlook och datorn, men ingetdera hjälper.

Varför gör du detta manuellt...
Du kan skapa regler så mail sorteras automatiskt....
Citera
2020-09-28, 16:29
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Bra start Men OK det kanske var överkurs.

Outlooks indexering är dålig och så fort filerna som lagrar mailen blir stora går det långsamt.

.pst-filen är den fysiska fil på datorn där dina mail finns. Du kan ha flera. Är den mellan 1GB-4GB kan det vara bra att skyffla över allt till en arkiv-fil så att du håller 'inkorgs'-kontot slimmat s.a.s.

Skapa en arkiv-fil mha File > Account Settings > Data Files > Add..
Döp den till arkiv eller dylikt och använd den som arkiv istället för att spara allting under ditt primära konto.
- Stora bifogade filer kan tas bort från email om de inte är nödvändiga eller om det räcker att spara dem lokalt istället.
- Du kan skapa både snabbkommandon och automatiska regler för arkiveringen så blir det både kontinuerligt och hands off. T.ex. automatisk arkivering för allt äldre än 3 månader.

Att arkivera många mail samtidigt tar lång tid, så att flytta rubbet till en arkiv-fil på ett bräde kommer ta en stund. Bättre när allt är uppsatt och det bara är ett mail i taget som flyger över.

Och när en arkiv-fil blir full så kan du skapa en ytterligare.

Mailstore Home är ett program där dessa filer kan läsas in för smidigare sökning och hantering, men det kan du ju hoppa över för stunden.
Får kolla in det, annars är vår IT-nisse på det nu.

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Varför gör du detta manuellt...
Du kan skapa regler så mail sorteras automatiskt....
Funkar det verkligen när det är nya jobbnummer hela tiden, även om det är samma kund?
Säg att Kund A har jobbnummer 400192 och 400198, går det verkligen att skapa regler så att mail till rätt jobb hamnar i rätt kundmapp och rätt jobbnummer? I så fall om jag kom på den lösningen så skulle jag förmodligen få en trevlig löneförhöjning och massa tårta av de andra projektledarna, för ingen har kommit på något sådant
Citera
2020-09-28, 17:31
Medlem
hasenfrasens avatar
Är din dator domänansluten till en Exchange-server lagras din lokala fil som .OST

T.ex: C:\Users\nisse.hult\AppData\Local\Microsoft\Outloo k\nisse.hult@mybusiness.com.ost

Den går inte att hantera utan kostsamma tredjepartsprogram. Däremot kan du exportera en ögonblickbild till en .PST fil - om man känner för det.

Microsoft Outlook kräver en snabb cpu för att leverera medioker prestanda.

https://support.microsoft.com/sv-se/office/introduktion-till-outlook-datafiler-pst-och-ost-filer-222eaf92-a995-45d9-bde2-f331f60e2790

Att köra Outlook via webinterfacet direkt mot servern kan vara snabbare än att köra lokalt.
Citera
2020-09-29, 08:10
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Får kolla in det, annars är vår IT-nisse på det nu.

Funkar det verkligen när det är nya jobbnummer hela tiden, även om det är samma kund?
Säg att Kund A har jobbnummer 400192 och 400198, går det verkligen att skapa regler så att mail till rätt jobb hamnar i rätt kundmapp och rätt jobbnummer? I så fall om jag kom på den lösningen så skulle jag förmodligen få en trevlig löneförhöjning och massa tårta av de andra projektledarna, för ingen har kommit på något sådant

OK! I ditt första inlägg nämnde du inget om sk. "jobbnummer" som ständigt förändras... Det hade varit bra att veta..

Men även om jobbnr förändras så kanske det finns annan text som oftast är identisk.. t.ex. telenr för kontakt, för och efternamn etc.. och som kan användas för sortering till resp. e-postmapp..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in