Länk har ni här:
https://skolvarlden.se/artiklar/obehoriga-larare-ar-billigare-att-anstalla
Vilket skämt. Lärarlegitimationen skulle göra läraryrket mer attraktivt men har blivit ett problem istället för kommunen och skolorna.
Det är dessutom olagligt att anställa en obehörig lärare framför en behörig lärare enligt Skollagen 1 kap.13 §: "Endast den som har legitimation som lärare eller förskollärare och är behörig för viss undervisning får bedriva undervisningen."
Om ni är legitimerade lärare och får veta att en obehörig anställts istället för dig som är behörig så ska ni anmäla det.
https://skolvarlden.se/artiklar/obehoriga-larare-ar-billigare-att-anstalla
Citat:
Många skolor söker inte aktivt efter legitimerade och behöriga lärare till tjänster som innehas av obehöriga, framför allt inte under terminerna.
– Tyvärr tycker en del rektorer att det både är enklare och billigare att behålla obehöriga som de gillar, än att leta efter behöriga, säger högstadieläraren Pär Boström.
– Tyvärr tycker en del rektorer att det både är enklare och billigare att behålla obehöriga som de gillar, än att leta efter behöriga, säger högstadieläraren Pär Boström.
Citat:
– Det råder utan tvekan en stor brist på behöriga och legitimerade lärare. Samtidigt är det många lediga lärartjänster som inte utannonseras på ett riktigt sätt, åtminstone här i Örebro. På en del skolor väljer rektorerna i stället att år efter år omförordna obehörig och icke-legitimerad personal, säger Pär Boström
Citat:
Pär Boström berättar att det inte är ovanligt att obehöriga omförordnas mer eller mindre slentrianmässigt eller att tjänsteannonser med kort ansökningstid publiceras under sommaren när många är på semester.
– Det gör att behöriga och legitimerade lärare inte hinner uppmärksamma att det finns en ledig tjänst att söka. I andra fall skapar man tjänster med så märkliga ämneskombinationer att sådana legitimerade och behöriga lärare helt enkelt inte finns eller så sätter man så låg sysselsättningsgrad att ingen är intresserad av att söka tjänsterna. Andra rektorer har valt att skapa kombinationstjänster där personerna anställs som både lärare och elevassistent eller liknande. Det är alltså inte längre frågan om några riktiga lärartjänster.
– Det gör att behöriga och legitimerade lärare inte hinner uppmärksamma att det finns en ledig tjänst att söka. I andra fall skapar man tjänster med så märkliga ämneskombinationer att sådana legitimerade och behöriga lärare helt enkelt inte finns eller så sätter man så låg sysselsättningsgrad att ingen är intresserad av att söka tjänsterna. Andra rektorer har valt att skapa kombinationstjänster där personerna anställs som både lärare och elevassistent eller liknande. Det är alltså inte längre frågan om några riktiga lärartjänster.
Citat:
– Det finns säkert flera olika skäl. Men ett är ekonomiskt. Prioritet ett för rektorerna är numera budgetdisciplin och att spara pengar, inte att eleverna undervisas av legitimerade lärare. Obehöriga är i allmänhet mycket billigare att anställa än behöriga och legitimerade lärare
Citat:
Enligt Anne Pihlo är orsaken dels bristen på legitimerade och behöriga lärare, dels att en del rektorer anser att det är en smidigare lösning jämfört med att hela tiden behöva annonsera efter personal
Citat:
Till det ska läggas att nya behöriga och legitimerade lärare vet att de är efterfrågade och ofta kräver högre lön än vad rektorerna anser sig ha råd att betala.
– Anställs de trots sina lönekrav, är risken stor att de berättar för sina mer erfarna kollegor vad de har i lön med resultatet att dessa i sin tur blir irriterade när de jämför med sin egen lön. Det problemet slipper man med obehöriga och icke legitimerade lärare som i allmänhet tjänar betydligt mindre
– Anställs de trots sina lönekrav, är risken stor att de berättar för sina mer erfarna kollegor vad de har i lön med resultatet att dessa i sin tur blir irriterade när de jämför med sin egen lön. Det problemet slipper man med obehöriga och icke legitimerade lärare som i allmänhet tjänar betydligt mindre
Citat:
Vad händer om legitimerade och behöriga lärare söker tjänster som obehöriga under utbildning har i dag?
– Jag skulle kalla personerna till en intervju och därefter göra en bedömning. Men det är inte självklart att jag skulle anställa dem. Det är inte alla som passar för en tjänst bara för att de har en behörighet.
– Jag skulle kalla personerna till en intervju och därefter göra en bedömning. Men det är inte självklart att jag skulle anställa dem. Det är inte alla som passar för en tjänst bara för att de har en behörighet.
Citat:
Går den som är behörig och legitimerad alltid före en obehörig när du rekryterar?
– Nej. Jag kan välja att ta en obehörig om jag anser att den som är behörig inte är lämplig. Jag måste bedöma om den som sitter framför mig, oavsett om den är behörig lärare eller inte, är lämplig att arbeta på min skola och med mina elever.
– Nej. Jag kan välja att ta en obehörig om jag anser att den som är behörig inte är lämplig. Jag måste bedöma om den som sitter framför mig, oavsett om den är behörig lärare eller inte, är lämplig att arbeta på min skola och med mina elever.
Citat:
Catharina Niwhede berättar om hur legitimerade och behöriga lärare i Malmö som blivit övertaliga på en skolenhet föreslogs placeras i en allmän vikariebank trots att det fanns andra tjänster som passade deras profil. Men på de tjänsterna arbetade obehöriga som var visstidsanställda.
Vilket skämt. Lärarlegitimationen skulle göra läraryrket mer attraktivt men har blivit ett problem istället för kommunen och skolorna.
Det är dessutom olagligt att anställa en obehörig lärare framför en behörig lärare enligt Skollagen 1 kap.13 §: "Endast den som har legitimation som lärare eller förskollärare och är behörig för viss undervisning får bedriva undervisningen."
Om ni är legitimerade lärare och får veta att en obehörig anställts istället för dig som är behörig så ska ni anmäla det.