2020-09-27, 13:50
Medlem
WhatsGuccis avatar
Suttit och tänkt på detta ett tag, men har inte hittat något om detta någonstans.
Alla dessa a traktorer som glider runt som såsar, kan kräkas på de, så den här tråden handlar inte om att jag tycker om dessa bilar osv, skiter fullständigt i de.
Men:
Om en person tar bort spärren på en A-Traktor och har ett B-Körkort, blir det lagligt då att köra de?
Har alltid undrat detta, visst om man har B Körkort köper man inte en fattig jävla epa / a traktor men är mest nyfiken på om det är tillåtet lmao.
Citera
2020-09-27, 13:54
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Suttit och tänkt på detta ett tag, men har inte hittat något om detta någonstans.
Alla dessa a traktorer som glider runt som såsar, kan kräkas på de, så den här tråden handlar inte om att jag tycker om dessa bilar osv, skiter fullständigt i de.
Men:
Om en person tar bort spärren på en A-Traktor och har ett B-Körkort, blir det lagligt då att köra de?
Har alltid undrat detta, visst om man har B Körkort köper man inte en fattig jävla epa / a traktor men är mest nyfiken på om det är tillåtet lmao.
Nej, det blir inte lagligt. De måste reg.besiktigas till personbil för att det ska bli lagligt och det går knappt.
Citera
2020-09-27, 13:55
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Men:

Inte så länge en är registrerad som traktor, men givetvis går det att bygga tillbaka till bil om det skulle vara önskvärt.
Citera
2020-09-27, 13:56
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Inte så länge en är registrerad som traktor, men givetvis går det att bygga tillbaka till bil om det skulle vara önskvärt.
Ah men dåså, flashback levererar som vanligt, tackar!
Citera
2026-04-05, 15:16
Medlem
orvarens avatar
Förnyar tråden lite..

A-traktor..att de spärras elektroniskt och om man vill att den ska gå "som vanligt" förstår jag,att det innebär en kostnad/arbete är heller inget konstigt. Det behövs säkert ett besök hos Besiktningen också.

Men vad kostar det på ett ungefär att återställa en a-traktor?

Någon borde ju ha gjort det?

(Ta bort ett galler borde man ju kunna fixa med en hammare och en vinkelslip..)
Citera
2026-04-05, 15:31
Medlem
Vill man att dom ska gå vanligt så trycker man på en knapp inget man behöver bygga bort.

Hur tror ni dom åker undan poliser och stör varenda område dom kommer åt, blåser förbi en i hundra plus på femtio vägare osv, handlar snarare bara om hur skiten reggas med lite tillagd uttrustning.
Citera
2026-04-05, 20:39
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Förnyar tråden lite..

A-traktor..att de spärras elektroniskt och om man vill att den ska gå "som vanligt" förstår jag,att det innebär en kostnad/arbete är heller inget konstigt. Det behövs säkert ett besök hos Besiktningen också.

Men vad kostar det på ett ungefär att återställa en a-traktor?

Någon borde ju ha gjort det?

(Ta bort ett galler borde man ju kunna fixa med en hammare och en vinkelslip..)

Problemet är att du måste få ett intyg från tillverkaren att bilen efter konverteringen uppfyller alla krav
gällande säkerhet, avgasrening osv. Lycka till med det.
Citera
2026-04-05, 21:20
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Problemet är att du måste få ett intyg från tillverkaren att bilen efter konverteringen uppfyller alla krav
Ahh! Mer eller mindre kört mao..
Bra att veta dock! Tack!
Citera
2026-04-06, 13:14
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Lättare om den har h-regg ,då har man inte manipulerat bilens orginalsystem.
Har man kvar regbeviset sedan tidigare när den var bil så ska det räcka för att regga tillbaka till bil
Citera
2026-04-06, 14:05
Medlem
IceEyess avatar
Citat:

Det kan bli extra problematiskt om man exempelvis vill återställa en SAAB låter det som.
Citera
2026-04-06, 20:59
Medlem
killawifes avatar
Jag frågade om detta för ett tag sen med och det visade sig vara ett rent djävulusiskt jobbigt elände att återställa en bil tillbaka från A-traktor till vanlig. Och helt i onödan.

Men det går faktiskt att få ut dessa intyg om man jobbar på det. Jag har själv en kompis som jobbar med kvalitetssäkringen och de har tillgång till allt detta. Det är nog inte värt om det inte är en speciell bil som sist jag var på Elmia så hade de en A-traktor reggad Audi R8:a. Den hade ju varit värd att rädda.
Citera
2026-04-06, 21:05
Medlem
Om man nu har alla papper i ordning och säten kvar etc för återställning, vad kan det då kosta? Någon som gjort det och faktiskt vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in