2020-09-27, 13:14
Medlem
Sommarvikingens avatar
Har en narcissist på mitt jobb. Han har typiska drag: Mytoman, manipulativ, ska alltid synas genom att han sladdar/kör snabbt med sin bil när han kommer till jobbet eller kör därifrån, påtvingad "cool" gångstil som nästan är skrattretande (funderar på hur han lyckades vänja sig vid sin gångstil), säger att han kan allt, har det där typiska falska, charmiga narcissist-léendet. Pratar väldigt mycket i en konversation om sitt liv, projekt etc, kan prata i 20 min i streck men när man själv vill säga någonting så avfärdar han ämnet eller svarar med "mm" "mm" och fortsätter att mala på. Han kan inte flytande svenska till 100%, har ett ganska begränsat ordförråd. Han fick ett nytt jobb för 1 år sen men fick sparken därifrån efter några månader, troligtvis för att han rökte hasch på jobbet eller av någon annan anledning. Jag blev överlycklig när han slutade men sen kom han tillbaka efter kicken på sitt nya jobb.

Det är ett svarveri jag jobbar på. Hursomhelst så har han börjat be mig om tjänster. Han vill att jag ska fixa saker åt honom på arbetstid. Gängade prylar som han ska ha till hemmabruk. Det tog mig ca 30 minuter att fixa det här åt honom så det var ingen big deal men det dröjde innan jag hade tid över att påbörja hans tjänst, när jag inte satte igång med hans saker så var han på mig väldigt ofta när jag arbetade. Låtsades vara trevlig och småpratade etc, tror inte han har så mycket att göra själv så därför är han på mig. För 2 år sen så bad han mig om liknande saker och då var jag väldigt stressad och sa emot att jag har inte tid. Då svor han på sitt eget språk, blev irriterad och gick iväg (han är Polack).

Efter jag var klar med hans saker förra veckan så småskrattade han och sa med en lite halvt ondskefull min: "Nu ska jag göra fler saker hehehe". Han har alltid varit av den typen att han vill fixa allting själv istället för att köpa, inget fel med det förutom att han slösar dyrbar arbetstid. Jag vill bara säga till honom att jag har inte tid helt enkelt men jag vet att han bara kommer komma tillbaka och hetsa mig som bajset under skon som aldrig riktigt försvinner. Jag har ingen direkt chef jag kan prata med, chefen är hans mamma och hon vill nog inte lägga ned tid på det här dilemmat. Det finns ingen riktig chef på mitt jobb med stake i som kan säga emot den här narcissisten helt enkelt. Han har blivit aggressiv förut, inte fysiskt men med ord då han har trott att cheferna har snackat skit om honom eller hans flickvän, eller att andra arbetare har snackat om att han röker på, vilket är ren fakta. Tror att de få som jobbar där är rädda för honom litegrann. Jobbar på ett ganska oorganiserat företag som inte går efter kollektivavtal etc, inget skyddsombud heller.
Citera
2020-09-27, 13:32
Medlem
tilsammansnus avatar
Ifall han är, som du tror, en narcissist då skall du skära av ALL kontakt med honom. Det finns inget annat sätt, du kommer förlora dyrbar tid/energi på han.

En narcissist är nån som tar och inget ger, frågar inte samt blir vansinig ifall nån vill ha tilbaka. Det spelar noll roll varifrån han är , narcissister är EXAKT likadana oavsett vilket hörn på planeten. De har inga som helst känslor utan de är tomma skal.

Nu är du i en sits eftersom hans morsa är din chef och du redan tröttnat på honom. Det kommer sluta illa, så fort du säger nåt till nån om han så kommer denne berätta för han, som en koppelhund. Han kommer bli vansinnig på dig, hitta på allt om dig skalan kan bjuda på , pedofili, knarkar på jobbet allt allt.

Du har 2 val, tål han eller lämna. Allt annat är pest för dig.
Citera
2020-09-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Har en narcissist på mitt jobb. Han har typiska drag: Mytoman, manipulativ, ska alltid synas genom att han sladdar/kör snabbt med sin bil när han kommer till jobbet eller kör därifrån, påtvingad "cool" gångstil som nästan är skrattretande (funderar på hur han lyckades vänja sig vid sin gångstil), säger att han kan allt, har det där typiska falska, charmiga narcissist-léendet. Pratar väldigt mycket i en konversation om sitt liv, projekt etc, kan prata i 20 min i streck men när man själv vill säga någonting så avfärdar han ämnet eller svarar med "mm" "mm" och fortsätter att mala på. Han kan inte flytande svenska till 100%, har ett ganska begränsat ordförråd. Han fick ett nytt jobb för 1 år sen men fick sparken därifrån efter några månader, troligtvis för att han rökte hasch på jobbet eller av någon annan anledning. Jag blev överlycklig när han slutade men sen kom han tillbaka efter kicken på sitt nya jobb.

Det är ett svarveri jag jobbar på. Hursomhelst så har han börjat be mig om tjänster. Han vill att jag ska fixa saker åt honom på arbetstid. Gängade prylar som han ska ha till hemmabruk. Det tog mig ca 30 minuter att fixa det här åt honom så det var ingen big deal men det dröjde innan jag hade tid över att påbörja hans tjänst, när jag inte satte igång med hans saker så var han på mig väldigt ofta när jag arbetade. Låtsades vara trevlig och småpratade etc, tror inte han har så mycket att göra själv så därför är han på mig. För 2 år sen så bad han mig om liknande saker och då var jag väldigt stressad och sa emot att jag har inte tid. Då svor han på sitt eget språk, blev irriterad och gick iväg (han är Polack).

Efter jag var klar med hans saker förra veckan så småskrattade han och sa med en lite halvt ondskefull min: "Nu ska jag göra fler saker hehehe". Han har alltid varit av den typen att han vill fixa allting själv istället för att köpa, inget fel med det förutom att han slösar dyrbar arbetstid. Jag vill bara säga till honom att jag har inte tid helt enkelt men jag vet att han bara kommer komma tillbaka och hetsa mig som bajset under skon som aldrig riktigt försvinner. Jag har ingen direkt chef jag kan prata med, chefen är hans mamma och hon vill nog inte lägga ned tid på det här dilemmat. Det finns ingen riktig chef på mitt jobb med stake i som kan säga emot den här narcissisten helt enkelt. Han har blivit aggressiv förut, inte fysiskt men med ord då han har trott att cheferna har snackat skit om honom eller hans flickvän, eller att andra arbetare har snackat om att han röker på, vilket är ren fakta. Tror att de få som jobbar där är rädda för honom litegrann. Jobbar på ett ganska oorganiserat företag som inte går efter kollektivavtal etc, inget skyddsombud heller.

Ha så lite kontakt som möjligt och gör absolut inga tjänster för honom. Var tydlig i dina gränsdragningar så att han inte får för sig att åka snålskjuts på din bekostnad.

Aggressivitet ska bemötas med lugn och ointresse. Börja absolut inte fjäska om han blir sur. Då lär han sig att du går att manipulera.

Gå inte heller in i strid med vederbörande. Håll minimal men trevlig kontakt när kontakten väl sker. Var artig men samtidigt tydlig med att du inte gör avkall på din integritet.
Senast redigerad av Mafia 2020-09-27 kl. 13:43.
Citera
2020-09-27, 13:48
Avstängd
Lacerdas avatar
Har du ingen arbetsledare eller vad fan är problemet?
Citera
2020-09-27, 13:53
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ha så lite kontakt som möjligt och gör absolut inga tjänster för honom. Var tydlig i dina gränsdragningar så att han inte får för sig att åka snålskjuts på din bekostnad.

Aggressivitet ska bemötas med lugn och ointresse. Börja absolut inte fjäska om han blir sur. Då lär han sig att du går att manipulera.

Gå inte heller in i strid med vederbörande. Håll minimal men trevlig kontakt när kontakten väl sker. Var artig men samtidigt tydlig med att du inte gör avkall på din integritet.

Han kommer bli rosenrasande men förhoppningsvis slutar han bara att prata med mig. När jag var ny på mitt jobb för 7 år sen så tog det minst 2 år innan vi började prata med varandra.
Citera
2020-09-27, 13:59
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Har du ingen arbetsledare eller vad fan är problemet?

Nej jag har ingen arbetsledare. Det finns inga officiella poster på mitt jobb. Bara chef, inga skyddsombud som jag skrev. Det är ett väldigt litet företag med 5 anställda som ej går efter kollektivavtal. Arbetsmiljöverket var där nyligen. 20 man kom in. Det var tur att det inte regnade den dagen för när det väl regnar så regnar det in på 20 olika ställen, sen är det svartmögel på vissa ställen med. Tror inte dom kommer göra en utredning, det ska gå långt innan AMV sätter ned foten.
Citera
2020-09-27, 14:04
Avstängd
Lacerdas avatar
Och vad säger chefen om den här jobbige blattens beteende på arbetsplatsen, skiter han i det? Viktigare att ha mångkultur än kompetent personal?
Citera
2020-09-27, 14:14
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Och vad säger chefen om den här jobbige blattens beteende på arbetsplatsen, skiter han i det? Viktigare att ha mångkultur än kompetent personal?

I med att han har en ganska viktigt uppgift nämligen att operera en automat så vill dom inte avskeda honom, nu har förvisso en annan anställd börjat lära sig automaten men jag tror att narcissisten är för värdefull för företaget så han kan komma undan med mycket olämpligt beteende. Sen är han inte riktigt blatte utan mer en blandning av en mongoloid och slav utseendemässigt. Han kan bete sig som en ghettoblatte ibland. Det är 3 slaver och 2 svenskar där jag jobbar så jag kan inte riktigt kalla det ett svenskt företag. Hade rumänen som jobbar där varit polack istället så hade jag hört mer polska än svenska på jobbet.
Citera
2020-09-27, 21:08
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Det bästa sättet att hantera dylika problem är att överdosera (en masse) stora mängder Levaxin i objektet, reta upp densamme, och sedan hoppas på en "spontan" hjärtattack utan efterföljande obduktion.

Tänkt tanken, men fegat ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in