2020-09-26, 17:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag tror dock att den anledningen beror på en del andra faktorer, som en massa alkoholförtäring, tobak, äta ute och spendera en massa pengar på onödiga saker som man egentligen inte behöver. Om dom bara sköter sig, ser till att ha låga utgifter och spara smart så kan man ha mycket pengar vid medelåldern.

Ja, det hänger ju ihop.
Men I Ts scenario så pratar vi om en person som inte har någon som helst ambition vad gäller stimulerande tillvaro, som i sitt eget räkneexempel räknar med att leva ensam och så billigt som möjligt.
Umgänget lär vara obefintligt eller bestå av andra ensamma människor med obefintlig utbildning och noll ambitioner.
Klar aspirant för depression och självmordstankar.

Jag vet flera som bara har gymnasieutbildning eller motsvarande och som klarar sig bra ekonomiskt trots låga inkomster, just för att de sköter sin ekonomi och inte köper skit.
Så det går bra, men de lever inte liv där de försakar allt för att få miljoner på kontot.

Och hur man än räknar så är det optimalaste sättet att bli rik inte att sluta skolan och ta skitjobb vid 15-års ålder.
Citera
2020-09-26, 17:48
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ja, det hänger ju ihop.
Men I Ts scenario så pratar vi om en person som inte har någon som helst ambition vad gäller stimulerande tillvaro, som i sitt eget räkneexempel räknar med att leva ensam och så billigt som möjligt.
Umgänget lär vara obefintligt eller bestå av andra ensamma människor med obefintlig utbildning och noll ambitioner.
Klar aspirant för depression och självmordstankar.

Jag vet flera som bara har gymnasieutbildning eller motsvarande och som klarar sig bra ekonomiskt trots låga inkomster, just för att de sköter sin ekonomi och inte köper skit.
Så det går bra, men de lever inte liv där de försakar allt för att få miljoner på kontot.

Och hur man än räknar så är det optimalaste sättet att bli rik inte att sluta skolan och ta skitjobb vid 15-års ålder.
Jo det är precis det det är

Jag är långt förbi 15 års åldern förövrigt så denna planen är inte för mig själv. Vill bara inspirera andra till att göra en liknande resa som texten beskriver
Citera
2020-09-26, 17:59
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Jo det är precis det det är

Jag är långt förbi 15 års åldern förövrigt så denna planen är inte för mig själv. Vill bara inspirera andra till att göra en liknande resa som texten beskriver

Hur kan du kalla det optimalt att ta skitjobb utan alternativ i 10 år för att få ihop ynka 1,5 miljon på kontot?
Jag lånade 100k för att starta mitt första företag.
Efter 6 år hade jag drygt 3,5 miljoner på mitt sparkonto (ISK), och då ska tilläggas att jag under tiden hade utgifter för familj/barn och stort gammalt hus!
Senast redigerad av Stenballe 2020-09-26 kl. 18:06.
Citera
2020-09-26, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Hur kan du kalla det optimalt att ta skitjobb utan alternativ i 10 år för att få ihop ynka 1,5 miljon på kontot?
Jag lånade 100k för att starta mitt första företag.
Efter 6 år hade jag drygt 3,5 miljoner på mitt sparkonto (ISK), och då ska tilläggas att jag under tiden hade utgifter för familj/barn och stort gammalt hus!

Nä men vad duktig DU är.

ALLA kan jobba på ICA i princip.

Generellt sätt så har TS rätt. Ränta på ränta är ett underverk och skall ej underskattas.

Tror dock det mest optimala är hantverkare med möjlighet till svartjobb.
Citera
2020-09-26, 18:30
Medlem
Citat:
Hej!

Vore det inte optimalaste sättet att bli rik att sluta plugga efter nian och börja jobba heltid på ditt lokala ica/byggnadsarbetare och sedan spara 40-50% av din lön i fonder?

Lägger man undan kanske 8000 kr i månaden från 15 års åldern så kommer man ha 1.5 miljoner vid 25 års ålder. Dina jämnåriga kompisar är precis klar med sin utbildning och har noll sparande ungefär. I praktiken kommer dom aldrig kunna komma ikapp dig förmögenhetsmässigt även om dom tjänar mycket mer eftersom du redan har kommit så långt i din förmögenhet.

Så vad säger ni, om man vill bli förbannat rik då är det urbota dumt att gå gymnasiet och universitetet istället för att börja jobba på något halvdant jobb från 15 års ålder?

De fanns nån SJ kontrollant som gjorde som du säger, han dog med över 100 miljoner på banken sen. De man hör talas om som lyckas på de sättet är få.

Dock är de säkraste sättet att bli rik att utbilda sig för de allra flesta. Du erhåller en utbildningspremie, som ökar med utbildningsnivån. Sen ska man ju också välja rätt yrke som ger cash. Finns nästan ingen på topplistan över Sveriges rikaste utan en högskoleexamen på minst 3 år.
Citera
2020-09-26, 18:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
De fanns nån SJ kontrollant som gjorde som du säger, han dog med över 100 miljoner på banken sen. De man hör talas om som lyckas på de sättet är få.

Dock är de säkraste sättet att bli rik att utbilda sig för de allra flesta. Du erhåller en utbildningspremie, som ökar med utbildningsnivån. Sen ska man ju också välja rätt yrke som ger cash. Finns nästan ingen på topplistan över Sveriges rikaste utan en högskoleexamen på minst 3 år.

Du pratar om Lennart Israelsson, även kallad "Aktiestinsen".
Det kan dock tilläggas att det tog honom 34 år att få ihop den första miljonen, och att de stora pengarna gjorde han som pensionär.
Citera
2020-09-26, 18:47
Medlem
Pungpuckels avatar
Det mest optimala är att jobba halvårsvis i Sverige och bo halvårsvis i ett billigt land.
Citera
2020-09-26, 19:08
Medlem
Citat:
Hej!

Vore det inte optimalaste sättet att bli rik att sluta plugga efter nian och börja jobba heltid på ditt lokala ica/byggnadsarbetare och sedan spara 40-50% av din lön i fonder?

Lägger man undan kanske 8000 kr i månaden från 15 års åldern så kommer man ha 1.5 miljoner vid 25 års ålder. Dina jämnåriga kompisar är precis klar med sin utbildning och har noll sparande ungefär. I praktiken kommer dom aldrig kunna komma ikapp dig förmögenhetsmässigt även om dom tjänar mycket mer eftersom du redan har kommit så långt i din förmögenhet.

Så vad säger ni, om man vill bli förbannat rik då är det urbota dumt att gå gymnasiet och universitetet istället för att börja jobba på något halvdant jobb från 15 års ålder?
Om du vet vad du ska göra med pengarna, absolut. Det krävs ju ändå att du begriper något. Träffytan för skolan (grundskolan, men även universitet osv) är oerhört låg här, men samtidigt spenderar du så många år där att du kommer lära dig mycket trots spretig träffyta. I övrigt handlar det om att du exponeras för sociala kontakter. Fundera på vad som egentligen händer i ett sånt här samhälle: merparten av dem som inte går i skolan hamnar där pga problem. Droger eller annat. Kriminalitet. Osv. D.v.s. din sociala exponering blir väldigt, väldigt dålig (i snitt) om du inte går i skolan.

Det är därför du ser så otroligt många framgångsrika (och i det här fallet rika) människor som påstår att de inte pluggade, men sen när man gräver i det får man reda på att de gick 1 år på Harvard inann de hoppade av. 1 välutnyttjat år på Harvard ger kanske 80-90% av vad en fullständig utbildning på Harvard ger, vad gäller kompetens. För den beror framförallt på den sociala exponeringen, och att du hamnat i en social Harvard-kontext. Vad du lär dig av själva studierna är fortfarande spretigt, med låg träffyta. Om 10 år känner du företagsledare X. Inte för att ni någonsin ens träffats, utan för att ni båda gick på Harvard. Därför kanske ni gör enkla affärer tillsammans. Eller så kanske ni bara snackar lite extra på puben - vilket gör att du lär dig saker.

Annars är strategin du föreslår speciellt relevant i Sverige. Sverige är världsunikt på att bestraffa produktiva bidrag. Det finns inget annat land i världen som är i närheten. Om du vill bli rik i Sverige är det alltså som du föreslår; bli rik via kapital. Se till att få loss kapital och placera det i ISK, det är en bra början. Sätt dig i soffan och fis. Skapa inget värde, hjälp ingen med något, i synnerhet: gör inget bra för mänskligheten eller samhället. Det är de heuristics du behöver ha i huvudet om du specifikt vill bli just rik i Sverige (däremot kan det göra att du lider på andra sätt, många mår dåligt om de inte bidrar med värde osv).
Senast redigerad av LarryLarry 2020-09-26 kl. 19:13.
Citera
2020-09-26, 19:35
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Hej!

Gymnasiet är obligatoriskt numer och en skolungdom får inte jobba mer än 2 timmar en skoldag och 7 timmar en skolfri dag.

Sen får de sämre betalt än en 18 åring, så tror inte att tidig karriär på Ica för att lägga pengar på hög är så givande.
Citera
2020-09-26, 20:08
Medlem
Sen får man tänka att dessa 1.5 miljoner blir 3 milj när man är 35 sen 6 miljoner när man är 45 om man kollar historisk data på vad börsen ger mem är ju ingen garanti för framtiden heller.
Och då puttar du inte in mer pengar efter 25 år åldern.

Att utbilda sig i sverige gör man inte för lönen utan för att man vill arbeta med just det yrket eller att man ej vill slita ut kroppen på samma sätt en betongarbetare behöver.
Citera
2020-09-26, 20:43
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det mest optimala borde vara att vinna på lotteri. Minsta möjliga insats.
Man bör kunna förklara hur man gör och repetera det.
Citera
2020-09-26, 20:56
Medlem
Kollade minimilöner på Handels hemsida, 16 åringar, butik, ligger på 84.66kr/timme exkl tillägg.

Tror nog att högskola direkt efter gymnasiet är bättre att satsa på. Sedan får man ju inte glömma att när man är över brytpunkten på tex. ITP1, så stiger avsättningen till tjänstepensionen kraftigt. Dit kommer man sällan (eller så krävs det extrem tur) om man börjar arbeta som en 15åring i närmsta mataffär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in