2020-09-26, 14:54
Medlem
MyProteins avatar
Hej!

Om ni inte läst min senaste tråd så rekommenderar jag att läsa den, kortfattat så handlade tråden om min psykiska ohälsa, mitt spelmissbruk och hur självmordsbenägen jag är. https://www.flashback.org/t3268189

Fick ett otroligt stöd från många användare på Flashback, speciellt från användaren ”AnnaChiara”, en riktig hjälte som faktiskt ringde 112 och såg till att en ambulans skickades till min adress och hamnade på psykakuten och blev därefter inlagd psykiatrin.

Jag har all tid i världen här på avdelningen, så jag tänkte passa på att ge tillbaka till Flashback och finnas här för att svara på alla frågor ni har om hur psykiatrin fungerar. Vill ni t.ex. se hur det ser ut här så kan jag länka lite bilder för den som är nyfiken.

Hit me up guys! Flashback räddade mitt liv och jag är evigt tacksam!
Citera
2020-09-26, 14:57
Medlem
Ducadreams avatar
Jag är så glad att höra att du fick hjälp tillslut. Hoppas allt är bra med dig. Har du kommit i kontakt med en psykiater? Vad är din erfarenhet hittills?
Citera
2020-09-26, 15:01
Medlem
MyProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag är så glad att höra att du fick hjälp tillslut. Hoppas allt är bra med dig. Har du kommit i kontakt med en psykiater? Vad är din erfarenhet hittills?
Och jag är så glad över att jag startade min tråd på Flashback, annars hade risken varit rätt stor att jag inte hade varit vid liv idag.

Jag kom hit igår vid lunch, på psykiatrin har man ingen psykolog, som egentligen är rätt ironiskt. Det finns bara läkare som man träffar 1 gång i veckan, annars är det bara sjuksköterskor.

Jag har pratat enskilt med en sjuksköterska som lättade lite på trycket, men det går inte att jämföra med att prata med en utbildad psykolog. Jag ska dock inte klaga, psykiatrin har ont om platser så jag är oerhört tacksam över att vården tog emot mig.
Citera
2020-09-26, 15:02
Medlem
Vore intressant att få se några bilder hur det kan se ut faktiskt.
Citera
2020-09-26, 15:04
Medlem
Tepexs avatar
Vackert Anna och starkt gjort av dig!

Kan man träna där inne?
Är det något du saknar där? I så fall vad?

Dela gärna bilder!
Citera
2020-09-26, 15:06
Medlem
MyProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon3274
Vore intressant att få se några bilder hur det kan se ut faktiskt.
Jag har turen som fick ett ensamt rum, men det påpekades att jag kommer förmodligen snart få byta rum och dela med andra patienter.

Det ensamma rummet på avdelning används för patienter som t.ex. är våldsamma eller som kan uppfattas som obehaglig för andra patienter. Det används också för patienter som har det väldigt svårt, som t.ex. har borderline osv.

Just nu är det rätt lugnt med patienter på avdelningen, kanske är det mindre folk som söker hjälp under covid-19?

Det jag saknar på avdelningen är en psykolog, att kaffe alltid finns framme och inte enbart kl 08:00 och 12:00, kanske kan koffeinet krocka med medicinerna så det kanske är så för en anledning.

Avdelningen har verkligen ingen isolering, så det är svinkallt. Men annars kan jag inte komma på något mer jag saknar, det är trots allt inte något hotell!

Jag förstår att du är nyfiken över hur det ser ut, jag bifogar lite bilder!

Rummet: https://imgur.com/a/6nNGJNF

Rummet: https://imgur.com/a/QKfLPVY

Så här ser det ut i korridoren: https://imgur.com/a/QKfLPVY

Toaletten: https://imgur.com/a/QKfLPVY
Senast redigerad av MyProtein 2020-09-26 kl. 15:15.
Citera
2020-09-26, 15:06
Medlem
MyProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tepex
Vackert Anna och starkt gjort av dig!

Kan man träna där inne?
Är det något du saknar där? I så fall vad?

Dela gärna bilder!
Det finns ett ”gym” i källaren som man får gå till med personal, men att använda ordet gym är fel.
Det är ett pingisbord, fyra hantlar och en yogamatta där.
Citera
2020-09-26, 15:07
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyProtein
Och jag är så glad över att jag startade min tråd på Flashback, annars hade risken varit rätt stor att jag inte hade varit vid liv idag.

Jag kom hit igår vid lunch, på psykiatrin har man ingen psykolog, som egentligen är rätt ironiskt. Det finns bara läkare som man träffar 1 gång i veckan, annars är det bara sjuksköterskor.

Jag har pratat enskilt med en sjuksköterska som lättade lite på trycket, men det går inte att jämföra med att prata med en utbildad psykolog. Jag ska dock inte klaga, psykiatrin har ont om platser så jag är oerhört tacksam över att vården tog emot mig.

Jag är så glad att du startade tråden. Jag vet att du mådde jättedåligt. Det kommer bli bra med tiden så länge du jobbar på ditt välmående och tar det seriöst.

Och kom ihåg, din familj älskar dig oavsett så det finns inget att känna skam över. Vi är människor. Vi gör fel. Det är en del av oss.
Citera
2020-09-26, 15:18
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Ta till vara på tiden du är inlagd. Kolla om det finns någon "vårdsamordnare" att tala med så att du får hjälp med bra fortsatt vård när du blir utskriven. I övrigt får du samla krafterna och vila upp dig ordentligt nu när du har chansen.

Enda jag är nyfiken på är hur maten är.... Har aldrig varit inlagd på psyk men väl andra avdelningar och vet hur mycket maten kan variera i kvalitet.

Annars önskar jag dig bara lycka till och jag törs lova att det blir bättre även om jag inte läst någon annan av dina trådar.
Citera
2020-09-26, 15:24
Medlem
MyProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Ta till vara på tiden du är inlagd. Kolla om det finns någon "vårdsamordnare" att tala med så att du får hjälp med bra fortsatt vård när du blir utskriven. I övrigt får du samla krafterna och vila upp dig ordentligt nu när du har chansen.

Enda jag är nyfiken på är hur maten är.... Har aldrig varit inlagd på psyk men väl andra avdelningar och vet hur mycket maten kan variera i kvalitet.

Annars önskar jag dig bara lycka till och jag törs lova att det blir bättre även om jag inte läst någon annan av dina trådar.
Hej!

Ja precis, man får passa på när man väl är här att samla så mycket krafter som möjligt och prata så mycket man orkar med personalen här. Lätta lite på hjärtat varje dag.

När det kommer till mat så kommer personal varje dag och frågar vad man vill ha till lunch och middag en dag i förväg då dom måste beställa mat en dag i förväg.

Det är alltid två olika rätter man har att välja på, antingen en maträtt som innehåller kött eller vegetarisk.
Är du vegan så får du specialanpassad mat. Varje middag ingår det en efterrätt.

Till lunch åt jag friterade vårrullar med sweet chilisås med fruktsallad till efterrätt.

Maten är verkligen fantastisk på psykiatrin, många tror det är samma standard som man fick i skolan, men den är betydligt bättre.

Skulle det vara så att du inte gillar någon av maten som erbjuds för dagen så kan dom ringa köket, då kan du välja t.ex. pannkakor eller caesarsallad (Samma ceasarsallad som Espresso House säljer, samma leverantör)

Min teori är att matens kvalité prioriteras högt då många kommer in till psykiatrin med en kraftig undervikt. När du är på botten så äter man i princip ingenting då hungern försvinner av all ångest och mörka tankar.
Senast redigerad av MyProtein 2020-09-26 kl. 15:26.
Citera
2020-09-26, 15:31
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyProtein
Skulle det vara så att du inte gillar någon av maten som erbjuds för dagen så kan dom ringa köket, då kan du välja t.ex. pannkakor eller caesarsallad (Samma ceasarsallad som Espresso House säljer, samma leverantör)

Skönt att dom har eget kök, då brukar maten vara bra. Låg på Karolinska några veckor för ett gäng år sedan och de erbjöd endast fryst färdigmat från Sodexo, riktigt vidrigt och som vegetarian hade jag samma två rätter att välja på dag efter dag. Slutade med att släkt och vänner fick komma till mig med riktig mat men jag gissar att det inte är tillåtet där du är just nu?

Härda ut iaf och prata så mycket du kan med personal och "vettiga" medpatienter. Tack och lov verkar du trivas!
Citera
2020-09-26, 15:33
Medlem
MyProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Skönt att dom har eget kök, då brukar maten vara bra. Låg på Karolinska några veckor för ett gäng år sedan och de erbjöd endast fryst färdigmat från Sodexo, riktigt vidrigt och som vegetarian hade jag samma två rätter att välja på dag efter dag. Slutade med att släkt och vänner fick komma till mig med riktig mat men jag gissar att det inte är tillåtet där du är just nu?

Härda ut iaf och prata så mycket du kan med personal och "vettiga" medpatienter. Tack och lov verkar du trivas!
Dessvärre är alla medpatienter väldigt nere, vilket är underförstått, jag är också det.
Det är inte mycket snack från någon, så alla sitter i matsalen knäppt tysta.

Men det kanske lättnar upp sig om några dagar, jag vet själv att första dagarna på psyket vill man oftast inte prata med någon, man har fullt upp med sina egna tankar som cirkulerar i huvudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in