2020-09-26, 12:14
Medlem
Hej,

Fick en 2a på besiktningen igår:
"Lamda-värde, förhöjd tomgång 8.2.1.2 felaktigt"

Besiktningsmannen visade mig att det är ett läckage i avgassystemet.

Vad gissnar ni kostnaden ligger på att åtgärda felet? Kände mig lurad ifjol när jag lämnade in bilen på en reparation så hade varit bra att veta denna gången vad en någorlunda rimlig peng skulle bli.
Citera
2020-09-26, 12:15
Medlem
gamlingen66s avatar
Det vet vi inte, eftersom ingen mer än du vet hur det ser ut. Men gissningsvis från nån hundring till nån tusing.
Citera
2020-09-26, 12:20
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Det beror på om du kan laga läckaget med en läskburk och tätningsmassa, behöver svetsa, byta någon del eller ett helt nytt avgassystem. Kan du inte göra något själv tillkommer arbetskostnad och då beror det på om du kan låta Mohammed på hörnet eller en märkesverkstad göra jobbet. Så någonstans mellan 100-100000:-(avgassystem till exklusiva bilar kostar skjortan, ibland mer än 100k men vi låtsas att du har en någorlunda normal bil).
Citera
2020-09-26, 12:22
Bannlyst
Du går in på en bildelssida på internetz och knappar in ditt Regnummer, om du tycker bilmeken är för dyr så beställer du hem det och byter själv.
Citera
2020-09-26, 12:23
Medlem
Är tyvärr värdelös på bilar och kan ingenting så får lämna in den, svårt att förklara så mycket mer men har en VW Polo från 2000.
Citera
2020-09-26, 12:26
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Är tyvärr värdelös på bilar och kan ingenting så får lämna in den, svårt att förklara så mycket mer men har en VW Polo från 2000.
Om du har Meca eller Mekonomen i närheten kanske du kan be om ett kostnadsförslag. Ta med dig besiktningspapperet och glöm inte att ta med dig bilen. Troligen räcker det för dom att ta en snabb titt medan du väntar och ge dig ett pris.
Citera
2020-09-26, 12:39
Medlem
Tack!

Ibland har det dykt upp en EPC-lampa som lyser gult. Har då "nollställt" bilen eller vad man kallar det genom att koppla ur batteriet och då har felet inte kommit tillbaka. Är det något som finns en möjlighet att ha att göra med lamba?
Min gissning är nej då jag inte hittat något på google om det hittills.
Senast redigerad av Yeees 2020-09-26 kl. 12:42.
Citera
2020-09-26, 12:45
Medlem
Citat:
Tack!

Ibland har det dykt upp en EPC-lampa som lyser gult. Har då "nollställt" bilen eller vad man kallar det genom att koppla ur batteriet och då har felet inte kommit tillbaka. Är det något som finns en möjlighet att ha att göra med lamba?

Kanske dags att lämna tillbaka körkortet?

Du behöver förmodligen byta ut en större del av ditt avgasrör som gissningsvis kommer kosta mer än vad bilen är värd eftersom du är oförmögen att skruva själv.

"EPC"-lampan har tänts - gissningsvis för att läckan är långt fram = dyyyyrt - och bilen har inte kunnat mäta lambda på ett korrekt sätt och bilen har gått på fel blandning -> felkod.

Meca och Mekonomen är klåpare och skojare utan kunskap i fina lokaler där du får betala ur näsan, bättre då att gå till Bogdans Halall&Bilmek, där är har dom vanan inne att ful-fixa ihop bilar på ett sätt som passa bilens värde åt sina bruschs. Är du en okunnig simp så finns risken att du blir lurad där också, men det finns en möjlighet till att laga bilen utan att du tripplar bilens värde.
Citera
2020-09-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Kanske dags att lämna tillbaka körkortet?
Varför skulle jag göra det?
Citera
2020-09-26, 13:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Hej,

Fick en 2a på besiktningen igår:
"Lamda-värde, förhöjd tomgång 8.2.1.2 felaktigt"

Besiktningsmannen visade mig att det är ett läckage i avgassystemet.

Vad gissnar ni kostnaden ligger på att åtgärda felet? Kände mig lurad ifjol när jag lämnade in bilen på en reparation så hade varit bra att veta denna gången vad en någorlunda rimlig peng skulle bli.
Var lamda värdet för lågt?
Citera
2020-09-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Var lamda värdet för lågt?

1.09 var det.
Citera
2020-09-26, 13:15
Medlem
hippilis avatar