2008-04-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av American_Psycho
Läste på DI:s hemsida att JPMorgan räknar med att minst 40 000 jobb kommer att försvinna i finanssektorn i london i och med den stundande lågkonjunkturen.

Gäller att ha turen med sig så att man går ut hhs när det är på väg upp igen...

40 000 är en stor siffra... Kanske inte är ett så smart val att börja handels just nu? När beräknar man att lågkonjunkturen ska vända? Dagens (eller gårdagens) högkonjunkter har väl hållt i sig längre än vanligt?
Citera
2008-04-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superjens
40 000 är en stor siffra... Kanske inte är ett så smart val att börja handels just nu? När beräknar man att lågkonjunkturen ska vända? Dagens (eller gårdagens) högkonjunkter har väl hållt i sig längre än vanligt?

Tja...

Högkonjukturen på nittiotalet varade längre än den vi lämnar nu, och recessionen som följde efter att IT-bubblan sprack varade i ett par månader till ett år i de flesta länder. Däremot kan man påstå att lågkonjukturen i stort sträckte sig från mars 2000 till hösten 2002.

Om du ändå tänkte läsa ekonomi är HHS fortfarande det bästa valet. Om du börjar till hösten blir du ändå inte utexaminerad förräns 2011 eller 2013 (beroende på om du läser en master).
Citera
2008-04-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Tja...

Högkonjukturen på nittiotalet varade längre än den vi lämnar nu, och recessionen som följde efter att IT-bubblan sprack varade i ett par månader till ett år i de flesta länder. Däremot kan man påstå att lågkonjukturen i stort sträckte sig från mars 2000 till hösten 2002.

Om du ändå tänkte läsa ekonomi är HHS fortfarande det bästa valet. Om du börjar till hösten blir du ändå inte utexaminerad förräns 2011 eller 2013 (beroende på om du läser en master).

Har tänkt att avvakta lite innan jag bestämmer mig när jag tar mig ut i arbetslivet... Om det rör sig om ekonomi är HHS det enda som gäller... Annars hade jag väl mest tänkt teknisk fysik men den är väl antagligen lika drabbad av konjunktursvängningar som finansen... Kanske inte lika mycket som IB-branschen dock.
Citera
2008-04-17, 14:02
Medlem
En helt annan fråga, vad hände med MalcolmtripleX? Vill minnas att han var rätt aktiv i den här tråden för något år sedan, men nu verkar han helt borta.
Citera
2008-04-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panikskalman
En helt annan fråga, vad hände med MalcolmtripleX? Vill minnas att han var rätt aktiv i den här tråden för något år sedan, men nu verkar han helt borta.
Han fick hjärtattack och dog av all stress som investment banker...

Nej jag vet inte.
Citera
2008-04-17, 14:08
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panikskalman

Han bytte användarnamn, och senare även karriärplaner.
Citera
2008-04-17, 14:10
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
Han bytte användarnamn, och senare även karriärplaner.

Han undervisar för barn i afrika nu eller?
Citera
2008-04-17, 15:19
Medlem
Geneva.Holdingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psionicist
Vad kan ni berätta om Highbridge Capital Management?

I dessa tider; go for it.
Citera
2008-04-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenderloin
Ja, i princip. Detta då det inte finns några svenska gymnasier som är namnkunniga i USA ändå.

Dock är betygen inte det viktigaste när det gäller USA. SAT-score och andra meriter väger minst lika tungt.

I see, tackar för svaret.

Jag har nu sökt inför hösten -08 och det får bli Industriell Ekonomi på Chalmers. Så vi kanske stöter på varandra någon gång, ajs1, om du väljer att fortsätta på ind. ek.
Citera
2008-04-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtZman
I see, tackar för svaret.

Jag har nu sökt inför hösten -08 och det får bli Industriell Ekonomi på Chalmers. Så vi kanske stöter på varandra någon gång, ajs1, om du väljer att fortsätta på ind. ek.
Det blir nog ett bra val, många av mina närmaste vänner börjar ind ek på chlamers nu till hösten, skönt gäng faktiskt.
Själv sticker jag nog med all sannolikhet till England faktiskt, mer eller mindre bestämt mig!
Skall över till london i dagarna och ta ett slutgiltigt besult, men allt lutar åt london!
Citera
2008-04-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajs1
Det blir nog ett bra val, många av mina närmaste vänner börjar ind ek på chlamers nu till hösten, skönt gäng faktiskt.
Själv sticker jag nog med all sannolikhet till England faktiskt, mer eller mindre bestämt mig!
Skall över till london i dagarna och ta ett slutgiltigt besult, men allt lutar åt london!

Ok, låter nice! Vilken skola och utbildning lutar det åt?
Citera
2008-04-21, 00:27
Medlem
Edit: trycker in frågan i en betygsstråd..

Men tack till alla som skrivit all matnyttig info!
Senast redigerad av Demonizer 2008-04-21 kl. 00:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in