2007-04-16, 22:48
Medlem
nyliberalisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spokyboy
Ehh..,.

Handels har INTE 150 utbytesplatser på Wharton. Det finns en plats om och bara OM det finns en student från Wharton som vill till HHS.

Platsen på Wharton är det hög konkurrens till och går ofta till studenter med bra betyg, stort kårengagemang och minst 3 språk fullt flytande.

Förövrigt vill jag varmt rekomendera I-banking i Paris. Lika bra betalt (kanske inte lika bra på VP, D och MD nivå) jobbar bara 50% av helgerna, Dagarna är sällan längre än 13-14 timmar om dagen, OCH Paris är så mycket bättre att bo i än London.

Vad gäller HHS, kan jag säga att det är enda skolan i Norden som är Target Campus för de stora "Bulge-bracket" bankerna.

Just nu är dock tiderna goda och väldigt många får jobb "relativt lätt"

skönt med folk som inte har en aning om vad de pratar om. eftersom det finns banker i bulge-bracket (JP Morgan tex) som rekryterar på andra skolor än HHS. har själv blivit bjuden på middag av de för att de ville att vi skulle söka till dem och jag går inte HHS, är inte ens äcklig ekonom. och JA, det var till corp bland annat de ville ha oss. LÄR DIG NÅGOT!
Citera
2007-04-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyliberalism
skönt med folk som inte har en aning om vad de pratar om. eftersom det finns banker i bulge-bracket (JP Morgan tex) som rekryterar på andra skolor än HHS. har själv blivit bjuden på middag av de för att de ville att vi skulle söka till dem och jag går inte HHS, är inte ens äcklig ekonom. och JA, det var till corp bland annat de ville ha oss. LÄR DIG NÅGOT!

Vad är det för kack? Var själv representant på HHS Finansdag förra året, och stod bredvid JP-morganmontern i två dagar... Fat chance att de inte rekryterar där om de betalar skolan för att få ragga studenter.
Citera
2007-04-17, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Vad är det för kack? Var själv representant på HHS Finansdag förra året, och stod bredvid JP-morganmontern i två dagar... Fat chance att de inte rekryterar där om de betalar skolan för att få ragga studenter.

Frågan är hur fan du kom in på hhs när du missuppfattar ett inlägg till 100%? Han skriver är ju inte att de inte rekryterar elever från hhs, utan att de inte _enbart_ rekryterar från hhs.

kom in i matchen...
Citera
2007-04-17, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyliberalism

Grattis(!), då har du en chans att bli en lycklig banker du med!
Posta gärna hur många som klarar sig sedan vidare till London.
Citera
2007-04-17, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjtom
Frågan är hur fan du kom in på hhs

Genom att vara i den högsta procentilen (sverige resp världen) på både högskoleprov och avgångsbetyg.

Citat:
Ursprungligen postat av jjtom
när du missuppfattar ett inlägg till 100%? Han skriver är ju inte att de inte rekryterar elever från hhs, utan att de inte _enbart_ rekryterar från hhs. .

Va? Det är väl vedertaget att ingen firma "_enbart_" rekryterar från HHS. Med tanke på att vi har diskuterat bla just detta i över 500 poster är det nog du och nyliberalism som borde ta och läsa igenom topicen först. Det har bl.a framhållits upprepade gånger att t.ex Münchencalling (som verkar vara den enda förutom jag i denna tråden som har någon faktisk erfarenhet av i-banking) inte gick på HHS.

Dessutom finns det ingen som har hävdat att i-banker överhuvudtaget bara rekryterar från HHS. Det Spokyboy skrev var:

"Vad gäller HHS, kan jag säga att det är enda skolan i Norden som är >>>>Target Campus<<<< för de stora ">>>>Bulge-bracket<<<<" bankerna."

Vilket är sant. Notera att target school och rekryteringsbas inte är samma sak. Du kan i princip vara utan formell utbildning över huvudtaget och ändå bli anställd, men skillnaden är att firman inte kommer att söka upp sig aktivt. För övrigt är JPMorgan knappast en Bulge bracketfirma.

Sedan skryter Nyliberalism med saker som

"har själv blivit bjuden på middag av de för att de ville att vi skulle söka till dem och jag går inte HHS, är inte ens äcklig ekonom. och JA, det var till corp bland annat de ville ha oss. LÄR DIG NÅGOT!"

Vilket är totalt intetsägande. Att de vill att någon skall söka jobb hos deras firma betyder inte mer än just det, och knappast att "de vill ha oss till corpen". Vilken idiot som helst kan söka, de har öppna system på sina hemsidor där man laddar upp CV och cover letter. Faktum är att HHS otvetydligt är hästlängder före alla andra svenska skolor i fråga om jobbmöjligheter rent strukturellt. En informationsmiddag är värt 0 jämfört med HHS-studenternas viktigaste perk: garanterad 1on1-intervju med en representant från bankerna om man läser rätt inriktning och skriver upp sig i tid. Sådana möjligheter fick vi inte ens på LSE.
Citera
2007-04-17, 12:36
Medlem
Cheexo, Bra och strukturerat inlägg! vet dock inte om jag håller med om att JPM inte är en Bulge Bracket-bank (därom tivistar de lärde: http://en.wikipedia.org/wiki/Bulge_bracket)

Vill bara dock tillägga att jag för närvarande jobbar som m&a analytiker (slav) och därmed borde räknas till den tappra skaran som har erfarenhet från Corporate Finance.

Nyliberalism: Finns ingen anledning till vara otrevlig, ett bra tips inför din lovande ftg middag med JPM
Citera
2007-04-17, 13:26
Medlem
Citat:
Cheexo, Bra och strukturerat inlägg! vet dock inte om jag håller med om att JPM inte är en Bulge Bracket-bank (därom tivistar de lärde: http://en.wikipedia.org/wiki/Bulge_bracket)

Men yes... wikipedia. Jag tvivlar på att det är någon med ordentlig insyn i branschen som skrivit artikeln (utan snarare någon wannabe-banker i de tidiga faserna av en ekonomutbildning) med tanke på att både UBS och CSFB drog hem mer pengar än JP Morgan på i-bankingsidan förra året. Å andra sidan ändras sånt hära ganska så snabbt. Det fanns en tid när JP Morgan totalt dominerade wall street, och namn som Dillon Read, Salomon, Kuhn etc finns inte längre. Definitionen av Bulge bracket är osäker iochmed att det inte finns någon klar gräns på något av kriterierna om vad som räknas in i investment banking och var som krävs för att räknas för BB. Ergo, helt subjektivt.

Citat:
Vill bara dock tillägga att jag för närvarande jobbar som m&a analytiker (slav) och därmed borde räknas till den tappra skaran som har erfarenhet från Corporate Finance.

Och du har tid att hänga på flashback? ( Å andra sidan så gör ju jag det tillräckligt mycket för att reflexmässigt skriva på svenska med engelskt tangentbord, men nåväl)
Citera
2007-04-17, 15:19
Medlem
-Zeke-s avatar
ni som jobbar med detta har ni allihop vuxit upp med välutbildade föräldrar och hela tiden varit inställda på att göra karriär?

eller har ni kommit från vanliga svenssonfamiljer där dessa enorma lönesummor har saknats? och isåfall tänker ni någonsin på var ni igentligen kommer ifrån eller har ni tappat bort det gamla livet helt?

vad får man för vänner och vilka vänner har man tid med när man jobbar med investment? hur funkar den sociala biten? eller "funkar" den inte alls (jag menar då huruvida man får riktiga vänner eller är det bara rövslick år ut och år in förutom competativeskiten)?

har sökt till HHS sthlm till nästa år och har små funderingar på att gå investment men tappar man bort sig själv på vägen eller hur funkar det? någon som vill dela sina erfarenheter?
Citera
2007-04-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zeke-
ni som jobbar med detta har ni allihop vuxit upp med välutbildade föräldrar och hela tiden varit inställda på att göra karriär?

eller har ni kommit från vanliga svenssonfamiljer där dessa enorma lönesummor har saknats? och isåfall tänker ni någonsin på var ni igentligen kommer ifrån eller har ni tappat bort det gamla livet helt?

Hela familjen är läkare/läkarstuderande. Mamma, Pappa, Bror och syster (Således över genomsnittet, läkarlön när jag växte upp innebar inte mycket mer än 35000-40000 netto). Så press på att armbåga mig till en lukrativ karriär har alltid funnits, men jag ramlade in i ekonomi av tillfälligheter. Lönesumman är inte enorm, iallafall inte sålänge du befinner dig bland de 85% av i-bankers som tjänar sämst (typ alla utom duktiga VPs och högre). Om man jämför en analystlön med arbetsbördan blir timlönen säkerligen lägre än var en polsk jordgubbsplockare drar in. Jag lever ungefär likadant som under min studietid, det som skiljer är väl att den omedelbara hushållsekonomin inte är ansträngd och att jag inte delar rum med en annan student.

Citat:
vad får man för vänner och vilka vänner har man tid med när man jobbar med investment? hur funkar den sociala biten? eller "funkar" den inte alls (jag menar då huruvida man får riktiga vänner eller är det bara rövslick år ut och år in förutom competativeskiten)?

Jag är förlovad med en snärta i samma bransch, så visst får man varaktiga förbindelser och inte bara ytligt "kontaktnät". efter ett tag så lär man sig skilja på olika sorters bekantskaper. Sådana som man faktiskt kan komma överens med har ofta samma inställning och humör som du själv, och kan vara bra stöttepelare.

Citat:
har sökt till HHS sthlm till nästa år och har små funderingar på att gå investment men tappar man bort sig själv på vägen eller hur funkar det? någon som vill dela sina erfarenheter?

"investment" säger mig ingenting. Om du syftar på investment banking så lär du få en uppfattning under dina studieår. Annars finns det ju hur många olika karriärsval som helst för ekonomer.
Citera
2007-04-17, 18:51
Medlem
orkarNs avatar
Hörni, HHS-pluggargänget, (Cheexo?) hur tror ni det blir i år med antalet sökande egentligen? Matematik D krävs ju numera för att få behörighet, detta torde sålla ut en hel drös med sam-rötägg, om jag förstått rätt. Jag själv har ansökt om bedömning av reell behörighet (IB Economics HL samt Ma St Sl = 24hp på gymnasiet, dessutom bara integraler kvar för att kunna ma D-kursen) och ligger lågt räknat på 1.8 på högskoleprovet, med megatur i normeringen 1.9.
Tror ni antagningssiffrorna kommer påverkas såpass att 1.8 ger möjlighet att bli antagen? Förra årets lägsta hprovsantagning var ju 1.9. Hur många sammare är det som går på HHS?

Ursäkta att jag lånar tråden, men det känns som att den strayat lite från Ibanking i vilket fall.
Citera
2007-04-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Hörni, HHS-pluggargänget, (Cheexo?) hur tror ni det blir i år med antalet sökande egentligen?

Det var många år sen jag gick på handels, när jag började där var folks våta dröm att landa ett jobb på framfab, typ. Sedan hoppade jag av efter ett år också, så jag har inte alltför bra koll på det där.

Citat:
Matematik D krävs ju numera för att få behörighet, detta torde sålla ut en hel drös med sam-rötägg, om jag förstått rätt.

HHS brukade alltid erbjuda en en-tvåveckors crashcourse i MaD på sommaren för de som blev antagna och inte läst det, har de ändrat på det nu och gjort D-kursen till antagningskrav?

Citat:
Jag själv har ansökt om bedömning av reell behörighet (IB Economics HL samt Ma St Sl = 24hp på gymnasiet,

Ma St Sl = Math Studies?

Citat:
dessutom bara integraler kvar för att kunna ma D-kursen) och ligger lågt räknat på 1.8 på högskoleprovet, med megatur i normeringen 1.9.
Tror ni antagningssiffrorna kommer påverkas såpass att 1.8 ger möjlighet att bli antagen? Förra årets lägsta hprovsantagning var ju 1.9. Hur många sammare är det som går på HHS?

Möjligen, men jag tvivlar på det. Grejjen är väl att HHS är en privatägd skola som bestämmer sina egna regler, vilket gör att de tillsätter 15% eller något av platserna via HP istället för 1/3 som är det normala. Ta och sätt 38+ på sina exams (vilket du gör genom att bla ge fan i att muppa på FB ) och hoppas på att de inte lottar i år är nog din bästa chans. Fördelningen samm-natur har jag ingen aning om. Samhällare kan väl också läsa MaD och de vill?
Citera
2007-04-17, 19:12
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
HHS brukade alltid erbjuda en en-tvåveckors crashcourse i MaD på sommaren för de som blev antagna och inte läst det, har de ändrat på det nu och gjort D-kursen till antagningskrav?

Jio. Från HT 2007, och jag fick reda på det genom syo för två månader sedan. Samma sak lär gälla många som tänkt att Ma C räcker, för det halvåret man haft på sig sedan ändringen lär inte räcka för många att hinna med 100p D-matte.

Citat:
Ma St Sl = Math Studies?

Yup.

Citat:
Möjligen, men jag tvivlar på det. Grejjen är väl att HHS är en privatägd skola som bestämmer sina egna regler, vilket gör att de tillsätter 15% eller något av platserna via HP istället för 1/3 som är det normala.

Jio, jo, men med samma kvot som förra året och färre sökande borde ju siffrorna sänkas ändå. Frågan är med hur mycket.

Citat:
Ta och sätt 38+ på sina exams (vilket du gör genom att bla ge fan i att muppa på FB ) och hoppas på att de inte lottar i år är nog din bästa chans.

Will do.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in