2007-03-27, 17:22
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Nu är ju problemet att internships primärt tillsätts av folk som går på näst sista året (penultimate year - du lär hitta frasen på många ställen) på ett undergraduateprogram, i.e kandidatutbildning/bachelors. en MSc i sig är inget som ger särskilt mycket cred.

Håller inte med dig.

Visst, det stämmer att investment bankerna och andra prestigefulla instutitioner anställer interns över sista sommaren innan examen. Men de andra sommrarna kan du göra internships på andra instutitioner som Riksbanken, PriceWaterhouse, IMF, Världsbanken eller motsvarande. Det ger dig mycket cred när du söker internship hos någon investment bank.

Och att MSc inte ger mkt håller jag heller inte med. Visst en MSc från Lund ger väldigt lite value added, men tar du en MSc från Oxbridge, LSE eller någon Red Brick skola i UK så har du många fler möjligheter än i Lund.
Citera
2007-03-27, 17:32
Medlem
MC: Hurdan är "banking scenen" i das Deutsche Reich?
Citera
2007-03-27, 17:49
Bannlyst
Citat:
Nu är ju problemet att internships primärt tillsätts av folk som går på näst sista året (penultimate year - du lär hitta frasen på många ställen) på ett undergraduateprogram, i.e kandidatutbildning/bachelors. en MSc i sig är inget som ger särskilt mycket cred.

När det gäller anskaffning av internship är jag faktiskt för tillfället rätt tunn på det området så jag ska inte uttala mig så mycket om det. Vad gäller värdet av en MSc från ett topp-uni i UK däremot, så har jag svårt att se hur det inte kan ge särkilt mycket cred så jag är ämnad att hålla med i MunchenCallings inlägg här.
Citera
2007-03-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling

Visst, det stämmer att investment bankerna och andra prestigefulla instutitioner anställer interns över sista sommaren innan examen. Men de andra sommrarna kan du göra internships på andra instutitioner som Riksbanken, PriceWaterhouse, IMF, Världsbanken eller motsvarande. Det ger dig mycket cred när du söker internship hos någon investment bank.

Missförstånd från min sida, har nog en lite för snäv syn på internships. Å andra sidan har jag ett annat internship i migg eget baggage, fast 2 månaders kaffekokande på CATO-institute gav mig inte särskilt mycket edge när jag sökte analystpositionen...

Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Och att MSc inte ger mkt håller jag heller inte med. Visst en MSc från Lund ger väldigt lite value added, men tar du en MSc från Oxbridge, LSE eller någon Red Brick skola i UK så har du många fler möjligheter än i Lund.

Det är mycket möjligt att en rätt placerad MSc kan ge någon slags fördel i urvalsprocessen (fast till skillnad från BSc gäller förmodligen att det helst skall vara ekonomi/statistik/matte/fysik man studerat), men det ger ingen strukturell fördel som t.ex en MBA (jaja, stor skillnad, men ändå). MSc-folk söker ju ändå på samma premisser som nyexaminerade bachelors. Till det har man spenderat 1-2 extra år och samlat på sig större studieskulder/utgifter.
Citera
2007-03-27, 18:51
Medlem
Citat:
Missförstånd från min sida, har nog en lite för snäv syn på internships. Å andra sidan har jag ett annat internship i migg eget baggage, fast 2 månaders kaffekokande på CATO-institute gav mig inte särskilt mycket edge när jag sökte analystpositionen...

Nu är jag inte särskilt bekant med investment banking men jag antar att det MC menar är att man visar att man inte gått och slappat över sommaren.

Höga betyg från lämpligt universitet och/eller program är viktigare än att ha kokat kaffe på Riksbanken eller Världsbanken under sommaren för att bli kallad till intervjun.

Däremot ger en internship på en investment bank definitivt edge när man söker om en analystposition då man visat att man duger bra som en sömnlös Excel-slav. Sköter man sina kort rätt brukar man oftast få erbjudande om jobb efter examen.
Citera
2007-03-27, 18:58
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:

Det är mycket möjligt att en rätt placerad MSc kan ge någon slags fördel i urvalsprocessen (fast till skillnad från BSc gäller förmodligen att det helst skall vara ekonomi/statistik/matte/fysik man studerat), men det ger ingen strukturell fördel som t.ex en MBA (jaja, stor skillnad, men ändå). MSc-folk söker ju ändå på samma premisser som nyexaminerade bachelors. Till det har man spenderat 1-2 extra år och samlat på sig större studieskulder/utgifter.

CATO är helt klart ett bra alternativ för första eller andra sommaren.

Jo, MSc folket söker på samma premisser MEN har du tagit din MSc från någon av de skolorna jag nämnde så kommer du från en target school och då har du mycket högre chanser än en vanlig BSc/MSc student från Lund.

Visst samlar man på sig skulder, men du får se det som en investering. Ett extra år och 250.000 mer i studieskulder kan vara skillnaden på om du får det jobbet eller inte.

Life comes down to a few moments. This is one of them
Citera
2007-03-30, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
Mitt tips är att du hoppar på Lund och läser programmet i snabbare takt (säg 2-3 år) och sen tar en Msc på ett engelskt topp-uni (Oxford har en 9 månaders Master utbildning). Fixa internship under sommarlovet på Oxford så har du front-office position på en top-tier bank. Jag uppskattar att du blir 24-25 när du är färdigutbildad lite gammal för analyst kanske men det får duga.

Lycka till att komma in på mfe på said. Det är nog UKs och kanske även Europas svåraste utbildning att komma in på.
Citera
2007-03-30, 20:51
Medlem
orkarNs avatar
Har med intresse följt tråden från början till slut på någon vecka nu. Häromdagen hade jag ännu ett samtal med knowitalls om Handels (sthlm, duh), vilket ledde till att jag sökte igenom hela deras hemsida för att finna exakt vilka privilegier man kan tillgodoräkna sig efter att ha gått där.
Då upptäckte jag, hur som helst, att utöver Columbia erbjuder Handels också 150 (inte säker på siffran) studenter en termin på Wharton, "THE SCHOOL".
Nå, vad ger blott en termin på Wharton?
För övrigt rankas Handels, av FT, på åttonde plats över ekonomutbildningar i Europa, en placering som delas med inga mindre än LSE. Jag är förbannat sugen på att ta mig in och se efter vad hela IBanking-grejen egentligen kräver. Det har berättats för mig att en stor andel Handels-applicants väljer att ta ett sabbatsår innan de påbörjar studierna där. Det kombinerat med det faktum att jag började skolan vid 6 år (as opposed to 7) torde kunna ge mig en edge, tänker jag. Borde jag ge upp den tanken?
Citera
2007-03-30, 21:41
Medlem
Montecores avatar
Finns det någonstans man kan kolla vilka avgifter det är på Wharton's? Läst igenom hela tråden, men kan ha missat det.
Citera
2007-04-06, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av biggiesmalls
Lycka till att komma in på mfe på said. Det är nog UKs och kanske även Europas svåraste utbildning att komma in på.

Jag har inte siktat inställt på saïd.
Citera
2007-04-06, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Montecore
Finns det någonstans man kan kolla vilka avgifter det är på Wharton's? Läst igenom hela tråden, men kan ha missat det.

Beror på, Business school eller Undergraduate? Den sistnämnda landar nog på ~$120K för de 4 åren.
Citera
2007-04-06, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Har med intresse följt tråden från början till slut på någon vecka nu. Häromdagen hade jag ännu ett samtal med knowitalls om Handels (sthlm, duh), vilket ledde till att jag sökte igenom hela deras hemsida för att finna exakt vilka privilegier man kan tillgodoräkna sig efter att ha gått där.
Då upptäckte jag, hur som helst, att utöver Columbia erbjuder Handels också 150 (inte säker på siffran) studenter en termin på Wharton, "THE SCHOOL".
Nå, vad ger blott en termin på Wharton?
För övrigt rankas Handels, av FT, på åttonde plats över ekonomutbildningar i Europa, en placering som delas med inga mindre än LSE. Jag är förbannat sugen på att ta mig in och se efter vad hela IBanking-grejen egentligen kräver. Det har berättats för mig att en stor andel Handels-applicants väljer att ta ett sabbatsår innan de påbörjar studierna där. Det kombinerat med det faktum att jag började skolan vid 6 år (as opposed to 7) torde kunna ge mig en edge, tänker jag. Borde jag ge upp den tanken?

En termin på Wharton undergrad är inte mycket att hänga i granen. Dessutom vet ingen hur lottningen om utbytesplatser går till så don't bet the ranch på att komma till Wharton via HHS. Sen att du började skolan vid 6 år är också rätt intetsägande i sammanhanget, höga betyg och HP är vad du ska framhäva för att få in foten på HHS. Deras finansinrikting (aka 'finansen')har bra renommé utomlands och de skickar många till bankerna i London för 110h/veckor. Har faktiskt en lista på HHS studenters internshipplatser med namn och företag från förra sommaren men jag vet inte om jag kan posta det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in