2015-02-10, 17:55
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
ja det är ju ett helt vanligt kneg, dagarna är förbi då man kunde bli snuskigt rik. Dessutom är det tak på 2x årslön i bonus

Det taket galler langt ifran alla. Du kan fa langt mer an 2x i ratt roll.
Citera
2015-02-10, 18:22
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Det taket galler langt ifran alla. Du kan fa langt mer an 2x i ratt roll.

Det gäller alla som är code staff inom EU, där ingår traders på IB som det frågades om.

Går delvis att komma runt med lite saltad base pay iofs, men det tillhör undantagen snarare.
Senast redigerad av ugglan 2015-02-10 kl. 18:25.
Citera
2015-02-10, 19:23
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Det gäller alla som är code staff inom EU, där ingår traders på IB som det frågades om.

Går delvis att komma runt med lite saltad base pay iofs, men det tillhör undantagen snarare.

Sant.

Trodde dock bara det innefattade traders vars positioner har "material impact on the risk profile of the firm"? Kan ha fel, kommer fran M&A-sidan sjalv, sa har dalig koll. Har dock ett flertal vanner pa trading-sidan som gjort mer an 2x ovanpa base.
Citera
2015-02-11, 13:51
Medlem
wexxxs avatar
Citat:
Sant.

Trodde dock bara det innefattade traders vars positioner har "material impact on the risk profile of the firm"? Kan ha fel, kommer fran M&A-sidan sjalv, sa har dalig koll. Har dock ett flertal vanner pa trading-sidan som gjort mer an 2x ovanpa base.

Hur är livet på köpsidan?
Hur många timmar jobbar man?
Vad tjänar man?
Citera
2015-02-11, 17:15
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Sant.

Reglerna gäller från i år tror jag. De allra flesta traders räknas som dom har material impact. Och de traders som inte har sådana riskmandat behöver inte oroa sig för något tak ändå...
Citera
2015-02-11, 21:41
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Hur är livet på köpsidan?
Hur många timmar jobbar man?
Vad tjänar man?

Inte sa mycket battre som en del tycks tro. Man jobbar fortf. for mycket och man blir knappast ekonomiskt oberoende. Men visst jobbar du mindre och tjanar mer an i M&A.
Citera
2015-02-12, 15:46
Medlem
Jag har en besvärligt situation. Är nu på sista året kandidaten (HHS) med halvdåliga betyg och har inte lyckats få bra interships något år, har ej heller annan erfarenhet från branschen. Nu är det så att en bekant (vän till vän) till mig fick fast jobb på en av de svenska storbankernas investmentbank och säger att han kan "fixa in" mig till sommarjobb i år.

Eftersom mitt CV är sämre än alla deras sökande så kommer jag mao inte in på "egna meriter" och han vill att jag betalar honom för att erfarenheten är så mycket värd.

Jag har sökt typ alla finansjobb jag kan hitta men inte ens kommit till intervju så mina chanser till sommaren ser inte bra ut. Är det värt att betala för att få ett summer internship på svensk investmentbank?? Det känns ganska sjukt.

Det gäller equities-avdelningen, vilket är drömjobbet egentligen. tack för svar och tankar kring detta!
Citera
2015-02-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbehhs
Jag har en besvärligt situation. Är nu på sista året kandidaten (HHS) med halvdåliga betyg och har inte lyckats få bra interships något år, har ej heller annan erfarenhet från branschen. Nu är det så att en bekant (vän till vän) till mig fick fast jobb på en av de svenska storbankernas investmentbank och säger att han kan "fixa in" mig till sommarjobb i år.

Eftersom mitt CV är sämre än alla deras sökande så kommer jag mao inte in på "egna meriter" och han vill att jag betalar honom för att erfarenheten är så mycket värd.

Jag har sökt typ alla finansjobb jag kan hitta men inte ens kommit till intervju så mina chanser till sommaren ser inte bra ut. Är det värt att betala för att få ett summer internship på svensk investmentbank?? Det känns ganska sjukt.

Det gäller equities-avdelningen, vilket är drömjobbet egentligen. tack för svar och tankar kring detta!
Här finns två aspekter. Är det ok att betala någon för detta? Hur mycket ska du betala - är det värt det?
Citera
2015-02-12, 16:46
Medlem
Hur kan någon som precis fått fast jobb vara i en situation att bestämma vem som tas in på en avdelning? Låter rätt skumt, på sin höjd kan personen få in dig på intervju-listan..
Citera
2015-02-12, 16:50
Medlem
Alphahanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Hur kan någon som precis fått fast jobb vara i en situation att bestämma vem som tas in på en avdelning? Låter rätt skumt, på sin höjd kan personen få in dig på intervju-listan..

Mig veterligen har SEB och Nordea i alla fall börjat med intervjuprocessen så i sådanna fall är han lite sent ute
Citera
2015-02-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey

Han fick själv sommarjobb förra året, efter sommaren full-time och i år är han inblandad i processen att rekrytera årets sommarjobbare (dvs administrerar test, väljer ut vilka som kommer till intervju, rekommenderar). Jag betalar självklart inte om jag inte får jobbet, men undrar om det är värt att betala alls. Han säger att jag inte ens skulle komma igenom första cv-screening på "egna meriter"
Citera
2015-02-12, 17:56
Medlem
Jag sitter i ett litet dilemma, som jag förhoppningsvis kan få lite större klarhet i här. (Vill inte outa mig för mycket så om någon vill ha mer detaljer kan jag ta det via pm.)

Jag har blivit erbjuden en roll på SEBs internship den här sommaren. Rollen är den jag helst ville ha utav det som fanns inom finans i Sverige. Det var ju kul tills jag fick reda på lönen (23500) vilket kändes lite som ett skämt. Detta fick mig att tvivla på finansbranschen i Sverige, dels framtida löneutsikter men även vad det är för typ av personer som jobbar där? Är det personer som misslyckades med att få ett jobb i Tier2 consulting som får nöja sig med finans i Sverige liksom?

Så hur speglar lönen på internshipet hur en framtida karriär kommer att se ut, både lönemässigt och vilket typ av kollegor jag kommer få (är inom markets kan jag tillägga)?

Jag har även sökt internships i London, dock har ingen process tagit slut där än men är i sista rundan på antal olika banker/roller. Det vore kul att testa på att jobba i London dock ser jag inte att jag vill jobba i London någon längre tid, mer på grund av privata än professionella skäl.

Därför undrar jag hur "körd" ni tror att jag är på SEB i framtiden om jag tackar nej till det här internshipet till fördel för ett London Internship (innan resp efter jag isf skrivit på kontraktet)?

Sammanfattningsvis: om jag ser mig själv jobba i Sverige bör jag ta ett London internship (om jag får det), SEB internshipet eller borde jag glömma finansbranschen och köra på konsult istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in