2020-09-25, 12:09
Medlem
Efter några år med petningar om 5kr per år så borde 100kr, eller en hundring, vara priset för en lunch på de flesta hak med personal som bara klarar av att koka ägg.
Så min undran är... vad har ni sett för pristrender i svängen? Tar man steg om 10kr nu när hundringen är bruten? Vad är ett rimligt tak och vad kan man göra för att stärka sitt erbjudande?
Citera
2020-09-25, 12:50
Medlem
Antivalents avatar
När jag handlat lunch för 150 (hãktet på södermalm t ex) tycker jag mig inte få valuta. En fin buffé som på trotzig i samma prisklass är värt om man vill smålyxa. Annars ligger ju priserna i stockholm mellan 95-120 och då är det "helt ok". Skulle aldrig pröjsa över hundralappen för pyttipanna med ägg, exempelvis.
Citera
2020-09-25, 12:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Var det inte så att restaurangmomsen sänktes för ett par år sen för att vi svenskar skulle ha råd att äta ute? Någon tycks ha sett möjligheten att tjäna extra pengar helt enkelt.

Tipset är som vanligt, ät matlåda.
Citera
2020-09-25, 13:11
Medlem
Ofrivilligtvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Var det inte så att restaurangmomsen sänktes för ett par år sen för att vi svenskar skulle ha råd att äta ute? Någon tycks ha sett möjligheten att tjäna extra pengar helt enkelt.

Cheferna lär ju äta gott med de pengarna.
Citera
2020-09-25, 13:17
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Den sänktes med fem procent om jag inte minns fel, men sedan så togs sänkningen bort igen med följden att vissa restauranger/snabbmatshak höjde priserna, även dom som inte sänkte priset vid momssänkningen.
Citera
2020-09-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
När jag handlat lunch för 150 (hãktet på södermalm t ex) tycker jag mig inte få valuta. En fin buffé som på trotzig i samma prisklass är värt om man vill smålyxa. Annars ligger ju priserna i stockholm mellan 95-120 och då är det "helt ok". Skulle aldrig pröjsa över hundralappen för pyttipanna med ägg, exempelvis.
Ar del valgjord pyttipanna och stor portion med brod dricka sallad och kaffe latt vart 100 kr.
Citera
2020-09-25, 14:11
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Ar del valgjord pyttipanna och stor portion med brod dricka sallad och kaffe latt vart 100 kr.

Jo, men där går gränsen.
Citera
2020-09-25, 14:16
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Eventuellt 100kr, om det finns möjlighet att ta med sig extra. Pytt tar med köksutrustning maximalt 30 minuter att tillreda (i princip, storkök) från tvättad råvara till färdig pytt+ägg, kostar sällan mer än 5-15kr/kg i material. Att betala 100 spänn för en portion som kostar 5-30 kr i faktisk kostnad är rent av åt helvete orimlig ocker. Å andra sidan handlar det om att tjäna pengar, och det kan jag inte hålla dem för.
Citera
2020-09-25, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Eventuellt 100kr, om det finns möjlighet att ta med sig extra. Pytt tar med köksutrustning maximalt 30 minuter att tillreda (i princip, storkök) från tvättad råvara till färdig pytt+ägg, kostar sällan mer än 5-15kr/kg i material. Att betala 100 spänn för en portion som kostar 5-30 kr i faktisk kostnad är rent av åt helvete orimlig ocker. Å andra sidan handlar det om att tjäna pengar, och det kan jag inte hålla dem för.
5 kr pyttipanna och ägg? Visa mig hur du far tag pa ravarorna for 5 kr tack?
Citera
2020-09-25, 14:19
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Den sänktes med fem procent om jag inte minns fel, men sedan så togs sänkningen bort igen med följden att vissa restauranger/snabbmatshak höjde priserna, även dom som inte sänkte priset vid momssänkningen.
Momsen är fortfarande 12%. Om inte höjt senaste veckan, man vet aldrig vad sossestefan hittar på.
Citera
2020-09-25, 14:23
Medlem
ratanax2s avatar
Dagens är numera rikemans-mat, övriga får äta kall halvfabrikat eller köa i soppkök.
Citera
2020-09-25, 14:25
Medlem
Citat:
5 kr pyttipanna och ägg? Visa mig hur du far tag pa ravarorna for 5 kr tack?

De handlar av grossister, såklart. Du tror väl inte krögaren kör förbi ICA varje morgon innan han öppnar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in