2020-09-25, 12:00
Medlem
WhatsGuccis avatar
Tjena.
Har funderat på att chip trimma bilen, men min fråga är:
Är det lagligt?
Och är det värt det?
Positivt och negativt?
Har bara hört att motorn behöver jobba mindre ju mer hästar man har och det är ju alltid trevligt, med andra ord så drar bilen mycket mindre då antar jag?
Citera
2020-09-25, 12:02
Medlem
franges avatar
Beror helt och hållet på vad det är för bil och motor.
Citera
2020-09-25, 12:08
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Beror helt och hållet på vad det är för bil och motor.
A4 2.0 TFSI B8 211 HK
Citera
2020-09-25, 12:35
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Tjena.
Har funderat på att chip trimma bilen, men min fråga är:
Är det lagligt?
Och är det värt det?
Positivt och negativt?
Har bara hört att motorn behöver jobba mindre ju mer hästar man har och det är ju alltid trevligt, med andra ord så drar bilen mycket mindre då antar jag?
Nej, inte lagligt.
Nej, inte värt det.
Nej, den drar inte mindre.
Spara pengarna till din försäkring i stället!
Citera
2020-09-25, 12:37
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, inte lagligt.
Nej, inte värt det.
Nej, den drar inte mindre.
Spara pengarna till din försäkring i stället!
Haha någon har kikat in min andra tråd
Citera
2020-09-25, 12:46
Medlem
yz44s avatar
Högre effekt medför en högre belastning för motorn.
Om det i sin tur leder till ett märkbart ökat motorslitage beror på motor och effektökning.
Citera
2020-09-25, 13:13
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Högre effekt medför en högre belastning för motorn.
Om det i sin tur leder till ett märkbart ökat motorslitage beror på motor och effektökning.
Har hört att motorn slipper jobba lika mycket och bränsleförbrukningen blir mindre? Om man kör normalt dvs.
Citera
2020-09-25, 13:32
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Har hört att motorn slipper jobba lika mycket och bränsleförbrukningen blir mindre? Om man kör normalt dvs.
Ökad effekt ger alltid ökad belastning och i praktiken också ökad förbrukning.
Men det är väl knappast för att få ner förbrukningen som du vill chippa.
Citera
2020-09-25, 13:42
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Ökad effekt ger alltid ökad belastning och i praktiken också ökad förbrukning.
Men det är väl knappast för att få ner förbrukningen som du vill chippa.
Haha faktiskt så är det lite dit jag är på väg, men också roligare såklart med lite mer kräm i, men i synnerlighet att få ner förbrukningen
Citera
2020-09-25, 15:04
Medlem
TattooedFuckers avatar
Få ner förbrukning ... De ökar lite i effekt jag har trimmat min ena bil och där har jag lagt ner nästan 200.000 kr på motor och växellåda samt drivlina

40 hästar kan du optimera utan problem men förvänta dig inte att förbrukning går ner
Citera
2020-09-25, 15:32
Medlem
Vad är syftet med att du vill chiptrimma bilen? Är det enbart för att få ner förbrukningen? För att göra ett snabbt överslag, vad drar din bil nu? Runt 0,6 liter bilen?

Vi gör en glädjekalkyl, säg att motoroptimeringen sänker förbrukningen med cirkus 10% vilket resulterat i en förbrukning på 0,54l/milen. Säg att optimeringen kostar runt 5-6000kr vilket är ett rimligt belopp om du lämnar in bilen på en seriös firma. Antar att bensinkostnaden ligger på cirka 14 kronor. Detta hade inneburit att du behövt köra 6-7000 mil för att nå break-even.

Tar man även i beaktning att garantier försvinner, att försäkringsbolagen har möjlighet att helt neka ersättning (alternativt sätta ned ersättningen) plus det faktum att du måste registreringsbesiktiga (vilket i princip är omöjligt) för att få bilen laglig att använda i trafik, känns inte motoroptimering helt optimalt om du enbart är ute efter att få ner bränsleförbrukning. Då är det både billigare och smidigare att lära sig köra lite snålare

Påstår inte att det är fel att motoroptimera. Det viktiga är att man är medveten om riskerna för att på så sätt avgöra om fördelarna väger över nackdelarna.
Citera
2020-09-25, 18:41
Medlem
Kör på bara. Välj ett känt bolag. Typ BSR,Autotech. Inga fulboxar. Har chiptrimmat flera bilar,olika märken. Både diesel och bensin. Aldrig haft nåt problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in