2023-07-25, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jutta Rabe hade en strålningsmätare vid bildäck ett helt år från 2000 till 2001 och den registrerade ingen radioaktiv strålning.

Det är alldes för stor risk att en dykare fastnar bland bråten och fordonen inne på bildäck och därför helt uteslutet använda dykare där inne. Det har ingenting med strålning att göra.

Sluta sprida osanning. Det finns flera företag som dyker på mer avancerade platser än detta.
Citera
2023-07-25, 08:19
Medlem
Harpys avatar
Jonas Bäckstrand från haverikommisionen går händelserna i förväg och betonar att materialet absolut kommer att räcka för att nå en (planerad?) slutsats. Sinnessvagt och inte särskilt hederligt att snacka så innan man har analyserat sitt material. Kunde de inte vänta till hösten när ordinarie personal är tillbaka innan de tar hand om ärendet? Sommarvikarierna grumlar bara vattnet

Citat:
Enligt Bäckstrand finns det nu tillräckligt med information för att med säkerhet kunna säga varför Estonia sjönk.

– Sammantaget tror jag absolut att det kommer att räcka
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/estonias-bogramp-har-bargats
Citera
2023-07-25, 08:48
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Nu är i alla fall bogrampen bärgad.
Citera
2023-07-25, 09:50
Medlem
Schmooves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nu är i alla fall bogrampen bärgad.

Tack för uppdateringen!

Vet vi om det är bogramp med eller utan räcken?
https://i0.wp.com/www.theshipyardblog.com/wp-content/uploads/2023/02/MS-Estonia-in-the-Port-of-Tallinn-in-March-1994.-Photo-by-Toomas-Huik-Estline-AB-I-1536x1025-2.jpg?w =1536&ssl=1
Citera
2023-07-25, 09:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmoove
Tack för uppdateringen!

Vet vi om det är bogramp med eller utan räcken?
https://i0.wp.com/www.theshipyardblog.com/wp-content/uploads/2023/02/MS-Estonia-in-the-Port-of-Tallinn-in-March-1994.-Photo-by-Toomas-Huik-Estline-AB-I-1536x1025-2.jpg?w =1536&ssl=1

Inga räcken på rampen, de har nog rostat bort för länge sen, se bilder från Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VP2wW1/estonias-tolv-ton-tunga-bogramp-har-bargats
Citera
2023-07-25, 10:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Rampen ser väldigt deformerad ut. Som jag uppfattat det tidigare var den både knäckt på mitten, tvärsöver, och med vikning längsgående. Men den senare vikningen ser nu ut att vara 10-15 grader, och deformationen är väldigt stor i det bortrivna hörnet vid gångjärnen:
https://www.dn.se/sverige/estonias-bogramp-har-bargats/
Kan den verkligen ha sett ut så medan den fortfarande hängde i gångjärnen?

Jag antar att den måste ha tagit stryk av bärgningen, eller så blev den mer skadad när den föll av. Att man var orolig för att 10 ton tung stålramp skulle gå sönder av bärgningen indikerar vilket skick den är i. Man ser dock tydligt skadan på undersidan som av allt att döma kommer från kollision med förpiksdäcket (se vid 00:30):
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VP2wW1/estonias-tolv-ton-tunga-bogramp-har-bargats
Men jag tror det blir svårt att säkert säga vilka skador som uppstått före och efter förlisningen, förutom att utesluta teorier om explosioner.

Återigen skulle Evertsson eller Monster kunna hjälpa till genom att släppa sina filmer på rampen från 2019, innan den föll av, men de har uppenbart noll intresse av att reda ut vad som faktiskt hänt efter att dokumentären avslöjats för vad den är.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-07-25 kl. 10:57.
Citera
2023-07-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Rampen ser väldigt deformerad ut. Som jag uppfattat det tidigare var den både knäckt på mitten, tvärsöver, och med vikning längsgående. Men den senare vikningen ser nu ut att vara 10-15 grader, och deformationen är väldigt stor i det bortrivna hörnet vid gångjärnen:

Jag antar att den måste ha tagit stryk av bärgningen, eller så blev den mer skadad när den föll av. Att man var orolig för att 10 ton tung stålramp skulle gå sönder av bärgningen indikerar vilket skick den är i. Man ser dock tydligt skadan på undersidan som av allt att döma kommer från kollision med förpiksdäcket (se vid 00:30):
Men jag tror det blir svårt att säkert säga vilka skador som uppstått före och efter förlisningen, förutom att utesluta teorier om explosioner.

Återigen skulle Evertsson eller Monster kunna hjälpa till genom att släppa sina filmer på rampen från 2019, innan den föll av, men de har uppenbart noll intresse av att reda ut vad som faktiskt hänt efter att dokumentären avslöjats för vad den är.
Bortrivna hörnet kan ha deformerats ytterligare när rampen lossnade, men bärgningen av rampen behöver inte ha tillfört några betydande skador.
Det är nog så enkelt att det är först nu med referens mot en plan yta som man får full uppfattning och hur deformerad rampen varit sedan olyckan.
Citera
2023-07-25, 13:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Bortrivna hörnet kan ha deformerats ytterligare när rampen lossnade, men bärgningen av rampen behöver inte ha tillfört några betydande skador.
Det är nog så enkelt att det är först nu med referens mot en plan yta som man får full uppfattning och hur deformerad rampen varit sedan olyckan.
Ja, det hade varit min första tanke också. Men uppgiften att man var orolig att ha sönder rampen vid bärgningen fick mig att tro att den kanske är svagare än vi trott.

Under alla omständigheter kommer man att kunma mäta exakt var skadorna på undersidan är och matcha dem mot förpiksdäcket. Om jag minns rätt så hade GGE ett märkligt resonemang om att rampen inte kunde träffa förpiksdäcket utan att lossna, men det kommer man nu att kunna kontrollera i detalj.
Citera
2023-07-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ja, det hade varit min första tanke också. Men uppgiften att man var orolig att ha sönder rampen vid bärgningen fick mig att tro att den kanske är svagare än vi trott.
Handlade nog mest om att rampen satt hårt i leran och man var rädd att skada den om man lyfte med våld. Verkar ha gått problemfritt efter att man muddrat så rampen frigjordes från lerans grepp

Citat:
Under alla omständigheter kommer man att kunma mäta exakt var skadorna på undersidan är och matcha dem mot förpiksdäcket. Om jag minns rätt så hade GGE ett märkligt resonemang om att rampen inte kunde träffa förpiksdäcket utan att lossna, men det kommer man nu att kunna kontrollera i detalj.
👍
Citera
2023-07-25, 15:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det verkade i alla fall gått utmärkt att bärga rampen och lyfta upp den för vidare transport.

Evertsson kunde förvisso släppa sina filmer fritt. Fast vem vet vad han kunde åtalas för då? Det är ju så att det tack han fick för sin granskande journalistik är att stämplas som brottsling, så ut det perspektivet är det rätt magstarkt att kräva öppenhet och transparens av honom efter den behandlingen, när det minsta man kunde begära är ett officiellt tack för att han sett till att vissa av de stora bristerna i den tidigare undermåliga och ohederliga undersökningen av haveriet nu kan rättas till genom förnyade och bättre sådana.

På ämnet hjälpa till borde förvillarna och mörkläggarna på Statens haverikommission släppa förhören med överlevande som de hemlighåller med hjälp av lögner om att det är ”arbetsmaterial” och liknade dumheter.

Till skillnad från journalistiken som har till uppgift att i första hand ställa frågorna har myndigheter en skyldighet att vara transparenta och tillhandahålla svar och fakta till allmänheten som besvarar de befogade frågor den har.
Citera
2023-07-25, 15:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Nu när rampen bärgats borde vi kunna få bra filmbilder av hur den del ser ut som rampen dolde tidigare. Var är dessa kan man undra?
Citera
2023-07-25, 15:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det verkade i alla fall gått utmärkt att bärga rampen och lyfta upp den för vidare transport.

Evertsson kunde förvisso släppa sina filmer fritt. Fast vem vet vad han kunde åtalas för då? Det är ju så att det tack han fick för sin granskande journalistik är att stämplas som brottsling, så ut det perspektivet är det rätt magstarkt att kräva öppenhet och transparens av honom efter den behandlingen, när det minsta man kunde begära är ett officiellt tack för att han sett till att vissa av de stora bristerna i den tidigare undermåliga och ohederliga undersökningen av haveriet nu kan rättas till genom förnyade och bättre sådana.

På ämnet hjälpa till borde förvillarna och mörkläggarna på Statens haverikommission släppa förhören med överlevande som de hemlighåller med hjälp av lögner om att det är ”arbetsmaterial” och liknade dumheter.

Till skillnad från journalistiken som har till uppgift att i första hand ställa frågorna har myndigheter en skyldighet att vara transparenta och tillhandahålla svar och fakta till allmänheten som besvarar de befogade frågor den har.
Evertsson visste precis vad han gjorde när han dök på Estonia trots lagen om gravfrid, oavsett vad vi tycker om lagen. Vad tänker du att han skulle bli åtalad för om han eller Monster släppte mer filmmaterial?

Han släppte precis så mycket material som behövdes för att tjäna pengar på dokumentären, men inte så mycket att det blev uppenbart för alla att han medvetet lurade dem om bottenförhållandena (det går förvisso att se moränstenen på de korta klipp som släppts, men det viftade man bort med med en ytterligare lögn om att det skulle vara dumpad sten). Evertsson har haft alla möjligheter att komplettera kunskapsläget, men det är inget han är intresserad av. Min personliga teori är att han inser att det skulle bli ännu uppenbart hur han medvetet vilseförde om hans filmmaterial blev offentligt. Ynkligt är det oavsett.

Jag är personligen mycket ringa intresserad av vittnesförhör tagna 25 år efter förlisningen. Dessa är närmast att se som terapi och symbolhandling. Om någon av de överlevande har något speciellt nytt att berätta så har de haft 25 år sig sedan JAICs rapport. SHK kan inte hemlighållla något för de har inte precis svårt att få höras i media. Trots detta så är, det enda nya som framkommit är Hedrenius berömda gröna lastbilar som det inte finns minsta spår av på bildäck eller någon annanstans.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-07-25 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in