2020-09-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBaketiss
LHCF-fittorna fattar tyvärr inget alls, tyvärr. Menar inte dig, såklart, utan idioten du svarade.
Sen så skrev du ju själv i början av tråden att bönor inte är en naturlig produkt av någon anledning så hur tänkte du där ?
Citera
2020-09-23, 22:50
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HCHANNELH
Nej alla lektiner förstörs inte vid tillagningen om detta var fallet hade folk nog aldrig klagat på att dom bli dåliga i magen av bönor som ett exempel då detta beror på just lektiner . Man kan minska innehållet av lektiner med vissa typer av tillagning / fermentering ja men att få bort det till hundra procent går ej . Och såklart att man kan kombinera bönor med annat för att få en måltid med en bättre aminosyraprofil det sa jag aldrig var omöjligt det jag sa var att en människa förr i tiden i det vilda inte hade bönor som någon betydande del om än ens en del alls av sin kost och du hävdar väl ändå inte att våra förfäder sprang runt och plockade linser och bönor hit och dit kombinerade dessa när det finns näringsrika livsmedel tillgängligt på annat håll speciellt här i Sverige bara som ett exempel då bönor knappast var någon man kunde hitta hur som helst .

Citat:
"Lektiner förstörs och blir ofarliga vid blötläggning med efterföljande kokning. Därför är det viktigt att följa anvisningarna på förpackningar och i recept när det gäller koktid och eventuell blötläggning av torkade baljväxter."

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/lektiner

Källa med samma eller högre trovärdighet som motsäger det påståendet?
Citera
2020-09-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HCHANNELH
Först och främst går det inte att bli av med alla lektiner genom tillagning även om innehållet minskas och fermentering kan vara en bättre metod . Sen så pratade jag som sagt om människor i det vilda innan vi började odla dessa saker . Sen är det helt orimligt att våra förfäder från Sverige skulle ha ätit dessa under så lång tid då bönor knappast har funnits här i Sverige under så lång tid sen är bönor inte heller någon bra källa till näring jämfört med andra livsmedel som finns i naturen utan det är snarare ett mycket näringsfattigt livsmedel som enbart använts på senare tid för överlevnadssyfte och möjlighet att producera stora mängder och inte hälsosyfte .

Vad är det för fantastiskt näringsrika livsmedel du tycler man ska äta då?
Citera
2020-09-25, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Vad är det för fantastiskt näringsrika livsmedel du tycler man ska äta då?

Kött, fisk, ägg, fågel, och mejeriprodukter. I växter och frukt finns knappt någon näring att prata om. Enbart socker och vatten.
Citera
2020-09-25, 08:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Kött, fisk, ägg, fågel, och mejeriprodukter. I växter och frukt finns knappt någon näring att prata om. Enbart socker och vatten.
Ämnet är bönor, och där har du en massa proteiner också.
Citera
2020-09-25, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ämnet är bönor, och där har du en massa proteiner också.

Se på frågan jag svarade på klyban.

I kidneybönor har du "en massa proteiner" som din kropp inte kan tillgodogöra sig utan ett komplement som tillexempel ris eller potatis. Aminosyreprofilen i kidneybönor är inte komplett.

Dessutom handlar inte allt om protein. Du behöver animaliskt fett som, precis som namnet antyder, kommer från djur. Dessutom har du en uppsjö av vitaminer och viktiga mineraler som du inte får i dig när du äter kidneybönor.

Vitamin A-lever.
Vitamin B-Ägg.
Vitamin D-kött, fisk

Järn, zink, etc.
Citera
2020-09-25, 09:15
Medlem
klybans avatar
Citat:

I kidneybönor har du "en massa proteiner" som din kropp inte kan tillgodogöra sig utan ett komplement som tillexempel ris eller potatis. Aminosyreprofilen i kidneybönor är inte komplett.

Dessutom handlar inte allt om protein. Du behöver animaliskt fett som, precis som namnet antyder, kommer från djur. Dessutom har du en uppsjö av vitaminer och viktiga mineraler som du inte får i dig när du äter kidneybönor.

Vitamin A-lever.
Vitamin B-Ägg.
Vitamin D-kött, fisk

Järn, zink, etc.
Visst finns det bättre råvaror, men i växtvärlden är bönor högt upp och inte bara kolhydrater och vatten.
Och jag svarade ur perspektivet bönor och västriket, då det har varit tråden i ämnet.

Det du lyfter om animalier säger jag inte ens emot.
Citera
2020-09-25, 09:17
Medlem
Citat:
Visst finns det bättre råvaror, men i växtvärlden är bönor högt upp och inte bara kolhydrater och vatten.
Och jag svarade ur perspektivet bönor och västriket, då det har varit tråden i ämnet.

Det du lyfter om animalier säger jag inte ens emot.

Men se vad jag svarade på istället så blir det en bättre diskussion för oss alla.
Citera
2020-09-25, 09:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Men se vad jag svarade på istället så blir det en bättre diskussion för oss alla.
Jag svarar på vad man skulle äta istället för fantastiska näringskällor och i en tråd om bönor och växtriket och även att bönor är naturliga och att de odlats och ätits länge.

Vad pratar du om?
Animalier?
Ja, dom är bättre på många sätt, dock inte mycket med tråden och göra faktiskt.
Citera
2020-09-25, 09:31
Medlem
Citat:
Jag svarar på vad man skulle äta istället för fantastiska näringskällor och i en tråd om bönor och växtriket och även att bönor är naturliga och att de odlats och ätits länge.

Vad pratar du om?
Animalier?
Ja, dom är bättre på många sätt, dock inte mycket med tråden och göra faktiskt.

Herregud.
Citera
2020-09-25, 12:12
Medlem
Citat:

Vitamin A-lever.
Vitamin B-Ägg.
Vitamin D-kött, fisk

Järn, zink, etc.

Skitsnack att kroppen inte skulle kunna ta till sig aminosyror ur bönor. Vitamin A finns i t.ex morötter, D får vi från solen osv. Ett födoämne måste inte i sig ge allt, det är summan av vad vi äter som är det viktiga.
Citera
2020-09-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Skitsnack att kroppen inte skulle kunna ta till sig aminosyror ur bönor. Vitamin A finns i t.ex morötter, D får vi från solen osv. Ett födoämne måste inte i sig ge allt, det är summan av vad vi äter som är det viktiga.

Sol har vi 2 månader om året på norra halvklotet. Och ja, kroppen kan inte skapa protein utan alla essentiella aminosyror. Det känns som att du bör ta och lära dig lite innan du ger tips och leker allan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in