2020-09-21, 12:09
Medlem
NegerFittaBingBongs avatar
Jag letade efter några trådar om detta ämne och det flesta som kom upp handlade om matte. Vilket jag inte vill veta om. Jag vill ha det beskrivet med ord och med något exempel. Exemplet ska var mer riktat mot samhället och hur dessa två teorier används inom det området.
Citera
2020-09-21, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFittaBingBong
Jag letade efter några trådar om detta ämne och det flesta som kom upp handlade om matte. Vilket jag inte vill veta om. Jag vill ha det beskrivet med ord och med något exempel. Exemplet ska var mer riktat mot samhället och hur dessa två teorier används inom det området.
Eftersom det här är ditt privata Google:
Citat:
Deduction, in logic, a rigorous proof, or derivation, of one statement (the conclusion) from one or more statements (the premises)—i.e., a chain of statements, each of which is either a premise or a consequence of a statement occurring earlier in the proof. This usage is a generalization of what the Greek philosopher Aristotle called the syllogism, but a syllogism is now recognized as merely a special case of a deduction. Also, the traditional view that deduction proceeds “from the general to the specific” or “from the universal to the particular” has been abandoned as incorrect by most logicians. Some experts regard all valid inference as deductive in form and, for this and other reasons, reject the supposed contrast between deduction and induction. See also axiomatic method; formal system; inference.
Citat:
Induction, in logic, method of reasoning from a part to a whole, from particulars to generals, or from the individual to the universal. As it applies to logic in systems of the 20th century, the term is obsolete. Traditionally, logicians distinguished between deductive logic (inference in which the conclusion follows necessarily from the premise, or drawing new propositions out of premises in which they lie latent) and inductive logic, but the problems earlier subsumed under induction are considered to be concerns of the methodology of the natural sciences, and logic is generally taken to mean deductive logic.
Citera
2020-09-21, 14:24
Medlem
Deduktion: Generell teori -> Slutsats
Induktion: Observation av specifika fenomen - > Slutsats

Exempel: Påsen innehåller 3 mynt varav 2 är silver och 1 är guld. Du deducerar att det är sannolikast att du plockar upp ett silvermynt. (Deduktion)

Exempel 2: Du plockar upp två mynt, och båda är av silver. Genom induktion drar du slutsatsen att alla mynt är gjorda av silver. (induktion)

Ungefär så.

Bonusrunda: Du ser tre gruppvåldtäkter varav alla utförs av invandrare. Genom induktion drar du slutsatsen att alla gruppvåldtäkter utförs av invandrare. Är detta induktion eller deduktion?

Bonus 2: Du läser Brås statistik om brottslighet bland invandrare. Andelen brottsmisstänkta invandrare är tre gånger större än motsvarande andel svenskar. Du drar slutsatsen att invandrare har en överrisk för brottslighet. Är detta induktion eller deduktion?
Senast redigerad av RainOfMisery 2020-09-21 kl. 14:30.
Citera
2020-09-21, 14:45
Medlem
Ett annat sätt att uttrycka det är att
Deduktion går från det allmäna till det speciella
Induktion går från det speciella till det allmäna
Citera
2020-09-21, 15:45
Avstängd
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriver
Ett annat sätt att uttrycka det är att
Deduktion går från det allmäna till det speciella
Induktion går från det speciella till det allmäna

Eller att induktion är slutsatser genom generalisering och deduktion slutsatser genom uteslutning.
Citera
2020-09-21, 16:19
Medlem
NeoVains avatar
Deduktion ger logiskt bättre slutsatser, induktion resulterar oftast i rena gissningar som kan vara fel med högre sannolikhet.
Citera
2020-09-21, 17:52
Medlem
Jag får min första flickvän och får veta att hon tycker om att laga mat.
Ffickvän #2 tycker också om att laga mat.
Genom induktion formar jag uppfattningen att kvinnor tycker om att laga mat.
När jag förbereder mitt nästa dejtingförsök deducerar jag att
hon kommer att visa sig tycka om att laga mat.
Är det så det fungerar om man går vetenskapligt tillväga?

1 data + 1 data => 1 förmodad regel
1 regel => 1 förväntad data
Citera
2020-09-23, 12:46
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFittaBingBong

Den vetenskapliga processen går till så att man börjar med att undersöka vad som gjorts tidigare.
Efter det så ställer man en fråga som man vill besvara.
För att svara på frågan ska man använda induktion och deduktion.
Använd det du vet sedan tidigare och experimentell data,
samt formulera slutsatser för att besvara din fråga.
Till sist publicerar du en rapport som gör att andra kan bygga vidare på dina slutsatser.

Här är ett exempel http://du.diva-portal.org/smash/get/...FULLTEXT01.pdf

För övrigt så är induktion och deduktion inte teorier utan de är egenskaper för metoder som besvarar frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in