Citat:
Ursprungligen postat av
Baalzamon
Normalt sett går det flera tunna ledningar som kallas för FK inuti ett rör. Slår man i en spik och träffar en av dom så flyttar de bara på sig, de är ju runda. I ett fall av 100 kanske man träffar så perfekt att spiken skadar ledningen. Men att en stor spik träffar mitt i en liten FK som är 3mm och går rakt igenom utan att den flyttar på sig är väldigt osannolikt. Att det skulle hända med två FK med samma spik så kortslutning uppstår är ungefär lika sannolikt som att vinna på Euro Jackpot.
Sedan skulle det ju kunna hända att det går en kabel inuti röret, ner till brytaren. I såna fall är det större risk för att spiken skall penetrera den, men man skall fortfarande träffa så bra att metallen vidrörs i två av de ledare som finns inuti kabeln. Också osannolikt, kanske som att vinna 500kr på en trisslott. Rätt två ledare måste ju dessutom träffas, fas och nolla. Om Nollan och jord kortsluts händer ingenting och om fas och jord kortsluts så löser jordfelsbrytaren ut.
Men om nu även huvudsäkringarna nere i källaren löst ut måste det ha varit en ordentlig kortslutning. Small det från väggen? Och hur såg spiken ut, var den sotig?
Nej, jag håller nog med jourelektrikern, det var nog inte spiken som orsakade det.
Spiken var inte sotig vad jag kan minnas, men anledningen till att jag tror att det var spiken:
- Medan spiken satt i så gick säkringen i lägenheten igen så fort vi satte på den
- När jag tog ut spiken så gick det att återställa säkringarna
- Andra gången jag satte in spiken (för att jag antog att det inte var på grund av spiken) så gick säkringen (eller vad det kallas) i källaren istället.
Tror sannolikheten att det händer helt utan nån form av koppling till min spik är lägre än att jag råkade spika in i en elledning (eller elmatare eller vad det heter).
EDIT: det small inte i väggen, snarare i säkringsskåpet, blixtrade till där. Men så kanske det brukar bli när en säkring går.