• 1
  • 2
2020-09-20, 19:28
Medlem
Mrkicklings avatar
Är det någon som vet vad det skulle kunna kosta?
Citera
2020-09-21, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkickling
Är det någon som vet vad det skulle kunna kosta?
Skjuter från höften.
Material 70:-
Arbete 800:-
Framkörning 500:- om det är samma ort
Citera
2020-09-21, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claw
skruva ur säkringen, skruva loss strömbrytaren och titta efter från vilket håll kablarna kommer ifrån, kommer de uppifrån så är det ganska självklart att du behöver byta ut kablarna mot nya oskadda.

Flera i tråden verkar läsa lite slarvigt, för snubben säger ju att han spikade en bit OVANFÖR en strömbrytare. Så om man följer ditt råd så är det ju inte alls bra om kablarna till denna strömbrytare kommer uppifrån..... Då är det definitivt läge att kolla upp dessa kablar för ev skador och då dra nya kablar.
Citera
2020-09-21, 10:14
Medlem
Baalzamons avatar
Normalt sett går det flera tunna ledningar som kallas för FK inuti ett rör. Slår man i en spik och träffar en av dom så flyttar de bara på sig, de är ju runda. I ett fall av 100 kanske man träffar så perfekt att spiken skadar ledningen. Men att en stor spik träffar mitt i en liten FK som är 3mm och går rakt igenom utan att den flyttar på sig är väldigt osannolikt. Att det skulle hända med två FK med samma spik så kortslutning uppstår är ungefär lika sannolikt som att vinna på Euro Jackpot.

Sedan skulle det ju kunna hända att det går en kabel inuti röret, ner till brytaren. I såna fall är det större risk för att spiken skall penetrera den, men man skall fortfarande träffa så bra att metallen vidrörs i två av de ledare som finns inuti kabeln. Också osannolikt, kanske som att vinna 500kr på en trisslott. Rätt två ledare måste ju dessutom träffas, fas och nolla. Om Nollan och jord kortsluts händer ingenting och om fas och jord kortsluts så löser jordfelsbrytaren ut.

Men om nu även huvudsäkringarna nere i källaren löst ut måste det ha varit en ordentlig kortslutning. Small det från väggen? Och hur såg spiken ut, var den sotig?

Nej, jag håller nog med jourelektrikern, det var nog inte spiken som orsakade det.
Citera
2020-09-21, 11:15
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Normalt sett går det flera tunna ledningar som kallas för FK inuti ett rör. Slår man i en spik och träffar en av dom så flyttar de bara på sig, de är ju runda. I ett fall av 100 kanske man träffar så perfekt att spiken skadar ledningen. Men att en stor spik träffar mitt i en liten FK som är 3mm och går rakt igenom utan att den flyttar på sig är väldigt osannolikt. Att det skulle hända med två FK med samma spik så kortslutning uppstår är ungefär lika sannolikt som att vinna på Euro Jackpot.

Sedan skulle det ju kunna hända att det går en kabel inuti röret, ner till brytaren. I såna fall är det större risk för att spiken skall penetrera den, men man skall fortfarande träffa så bra att metallen vidrörs i två av de ledare som finns inuti kabeln. Också osannolikt, kanske som att vinna 500kr på en trisslott. Rätt två ledare måste ju dessutom träffas, fas och nolla. Om Nollan och jord kortsluts händer ingenting och om fas och jord kortsluts så löser jordfelsbrytaren ut.

Men om nu även huvudsäkringarna nere i källaren löst ut måste det ha varit en ordentlig kortslutning. Small det från väggen? Och hur såg spiken ut, var den sotig?

Nej, jag håller nog med jourelektrikern, det var nog inte spiken som orsakade det.

Vet inte hur gammal installationen är men idag kör de flesta med färdigtvinnad FQ, vilket betyder att risken att träffa 2 kablar är ganska stor. Går säkringen i samband med att man slår i en spik över en strömbrytare skulle jag säga att det till 99% beror på en kortslutning orsakad av spiken.
Citera
2020-09-23, 10:50
Medlem
Jag påstår inte att "plasten läker", eller att det är enligt reglementet och god sed, men:
  • om det var hyfsat fräscha ledningar (max. 15-20 år),
  • inuti ett VP-rör,
  • spiken har dragits ut,
  • säkringarna återställts
  • och allt fungerar som förut
så säger sunt förnuft att faran är över.
Skadan utgör en förhöjd risk om någon pillar in spiken eller något smalare föremål genom samma hål.
Isolationsskadorna kan också göra så överslag mellan ledarna kan uppstå vid ett par tusen volt lägre ÖVERSPÄNNING än de klarar enligt specifikationen. Men de klarar fortfarande de spänningar som förekommer när elnätsleverantören sköter sitt jobb.
Citera
2020-09-23, 17:08
Medlem
Mrkicklings avatar
Nu har elektriker varit här. De säger att jag nog lyckades spika precis i elledningen som går från källaren upp till min lägenhet. Lite oklart vad de gjorde, men de sa att de särade på ledningarna på något sätt och att de ligger i ett isoleringsrör, så att det inte bör vara någon fara nu.
Citera
2020-09-23, 17:11
Medlem
Mrkicklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon

Spiken var inte sotig vad jag kan minnas, men anledningen till att jag tror att det var spiken:
- Medan spiken satt i så gick säkringen i lägenheten igen så fort vi satte på den
- När jag tog ut spiken så gick det att återställa säkringarna
- Andra gången jag satte in spiken (för att jag antog att det inte var på grund av spiken) så gick säkringen (eller vad det kallas) i källaren istället.

Tror sannolikheten att det händer helt utan nån form av koppling till min spik är lägre än att jag råkade spika in i en elledning (eller elmatare eller vad det heter).

EDIT: det small inte i väggen, snarare i säkringsskåpet, blixtrade till där. Men så kanske det brukar bli när en säkring går.
Citera
2020-09-23, 17:14
Medlem
Mrkicklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag påstår inte att "plasten läker", eller att det är enligt reglementet och god sed, men:
  • om det var hyfsat fräscha ledningar (max. 15-20 år),
  • inuti ett VP-rör,
  • spiken har dragits ut,
  • säkringarna återställts
  • och allt fungerar som förut
så säger sunt förnuft att faran är över.
Skadan utgör en förhöjd risk om någon pillar in spiken eller något smalare föremål genom samma hål.
Isolationsskadorna kan också göra så överslag mellan ledarna kan uppstå vid ett par tusen volt lägre ÖVERSPÄNNING än de klarar enligt specifikationen. Men de klarar fortfarande de spänningar som förekommer när elnätsleverantören sköter sitt jobb.

Det känns som den bedömningen elektrikerna gjorde, och att de även separerade ledningarna på något vis. Känner att detta kan vara värt att lära sig mer om, han började prata om L1 och L2 och grejer förstod ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in