2020-09-20, 15:59
Medlem
dentages avatar
Jag har letat efter rätt ställe att posta detta. Även sökt om något liknande redan finns, utan resultat som jag önskat.
Bakgrunden och början till iden om tråden är ett program jag började se i kunskapskanalen som handlar om så kallade superfoods.
Citat:
I matindustrins spår

Supermat. Försäljningen av så kallad "supermat" blomstrar. Journalisten Nelufar Hedayat fortsätter sin resa i matindustrins spår. Hon undrar vad det är som gör denna mat så "super" och är supermaten verkligen så nyttig som den sägs vara? Brittisk faktaserie från 2018. Del 6 av 8. UR.
Kunskapskanalen superfood

Är superfood en del av matindustrins försök att slå mynt av att paketera hälsosam mat och sälja dom dyrare bara för att det är inne tack vare marknadsföring? Och hur hälsosamt är det egentligen? Blir man bara lurad av denna hälsotrend och fattigare då ekologiskt odlade varor ofta är dyrare än vanlig mat. Kan denna superfood trend även orsaka svårigheter för fattiga människor då mat som dom tidigare ätit plötsligt går upp i pris på grund av vissa mattrender? Ser på programmet just nu vilket ger en ny insikt om dom globala matrenderna. Hur påverkas svenska bönder av detta med ekologisk odling?
Citera
2020-09-20, 17:10
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Jag har letat efter rätt ställe att posta detta. Även sökt om något liknande redan finns, utan resultat som jag önskat.
Bakgrunden och början till iden om tråden är ett program jag började se i kunskapskanalen som handlar om så kallade superfoods.

Kunskapskanalen superfood

Är superfood en del av matindustrins försök att slå mynt av att paketera hälsosam mat och sälja dom dyrare bara för att det är inne tack vare marknadsföring? Och hur hälsosamt är det egentligen? Blir man bara lurad av denna hälsotrend och fattigare då ekologiskt odlade varor ofta är dyrare än vanlig mat. Kan denna superfood trend även orsaka svårigheter för fattiga människor då mat som dom tidigare ätit plötsligt går upp i pris på grund av vissa mattrender? Ser på programmet just nu vilket ger en ny insikt om dom globala matrenderna. Hur påverkas svenska bönder av detta med ekologisk odling?

Aroniabär är ett av de nyttigaste bären och de växer i väldigt många trädgårdar som häckar runt. Väldigt få plockar dessa då de inte är direkt goda och kräver frost innan avplockning.

Samma sak gäller rönnbär som också växer i många trädgårdar och även i parker, lättplockat men smakar sådär men väldigt nyttiga.

Blåbär är också väldigt nyttiga och finns i skogen, bara ut och plocka helt gratis.

Har inte sett programmet du skriver om men gissar att man plockar fram andra bär som inte är lika enkla att få tag på och som då går att sälja dyrt.
Citera
2020-09-20, 17:18
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Aroniabär är ett av de nyttigaste bären och de växer i väldigt många trädgårdar som häckar runt. Väldigt få plockar dessa då de inte är direkt goda och kräver frost innan avplockning.

Samma sak gäller rönnbär som också växer i många trädgårdar och även i parker, lättplockat men smakar sådär men väldigt nyttiga.

Blåbär är också väldigt nyttiga och finns i skogen, bara ut och plocka helt gratis.

Har inte sett programmet du skriver om men gissar att man plockar fram andra bär som inte är lika enkla att få tag på och som då går att sälja dyrt.
Sett programmet och problemet att efterfrågan på västerländsk exlusivt packad mat. Som man sedan marknadsför som superfood, även höjer lokala handlarens priser på dessa produkter så att fattiga inte kan köpa dessa längre. På så sätt är mattrenderna jävligt destruktiva. Men hur destruktiv svenska mathälsotrenderna är för våra bönder vet jag inte.
Citera
2020-09-20, 17:22
Medlem
Aigiss avatar
Kvällstidningstrams som vanligt. Supermaternas supermat borde vara ägg till exempel men det tjänar man inga pengar på att skriva om. Istället ska det va några exotiska bär som går för 500 spänn kilot eller nån afrikansk rot som man måste köpa i hälsokostaffärer.
Citera
2020-09-20, 17:25
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Kvällstidningstrams som vanligt. Supermaternas supermat borde vara ägg till exempel men det tjänar man inga pengar på att skriva om. Istället ska det va några exotiska bär som går för 500 spänn kilot eller nån afrikansk rot som man måste köpa i hälsokostaffärer.
I slutet mötte den unga programledaren en kunnig person förmodligen dietist en skulle köpa superfood, den andre normal mat.
Resultat vanlig mat var billigare och mer vitaminer och mineralen sammanlagt än hälsosupermaten.
Citera
2020-09-22, 09:26
Medlem
Idumeas avatar
Ja, supermat är i stort sett bara en marknadsföringsploj. Ta grönkål till exempel som slog igenom mycket mer som supermat i staterna eftersom kale är ett mycket sexigare namn. Svårare att i sverige marknadsföra grönkålen från julbordet som en supermat.

Ett typexempel på hur det kan fucka med folk är väl i sydamerika där lokalbefolkningen som länge levt på quinoa plötsligt inte har råd med det eftersom utländsk konsumtion har ökat exporten och drivit upp priserna.
Jag tror inte att svenska bönder påverkas jättemycket av ekologisk odling eller supermat.
Jorden i ekologiska odlingar håller kvar vatten bättre, vilket är bra under torka, men de är också känsligare mot insektsangrepp. Så det finns både fördelar och nackdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in