Citat:

Ursprungligen postat av 
dentage

Jag har letat efter rätt ställe att posta detta. Även sökt om något liknande redan finns, utan resultat som jag önskat. 
Bakgrunden och början till iden om tråden är ett program jag började se i kunskapskanalen som handlar om så kallade superfoods. 
Kunskapskanalen superfood
Är superfood en del av matindustrins försök att slå mynt av att paketera hälsosam mat och sälja dom dyrare bara för att det är inne tack vare marknadsföring? Och hur hälsosamt är det egentligen? Blir man bara lurad av denna hälsotrend och fattigare då ekologiskt odlade varor ofta är dyrare än vanlig mat. Kan denna superfood trend även orsaka svårigheter för fattiga människor då mat som dom tidigare ätit plötsligt går upp i pris på grund av vissa mattrender? Ser på programmet just nu vilket ger en ny insikt om dom globala matrenderna.  Hur påverkas svenska bönder av detta med ekologisk odling?

Aroniabär är ett av de nyttigaste bären och de växer i väldigt många trädgårdar som häckar runt. Väldigt få plockar dessa då de inte är direkt goda och kräver frost innan avplockning. 
Samma sak gäller rönnbär som också växer i många trädgårdar och även i parker, lättplockat men smakar sådär men väldigt nyttiga. 
Blåbär är också väldigt nyttiga och finns i skogen, bara ut och plocka helt gratis. 
Har inte sett programmet du skriver om men gissar att man plockar fram andra bär som inte är lika enkla att få tag på och som då går att sälja dyrt.