2020-09-19, 21:06
Medlem
DoggingDoriss avatar
Jag behöver testa om det finns bly i vissa gamla lödningar och om det finns bly på ytan i några rörkopplingari mässing och jag undrar om någon på forumet vet om det går att köpa liknande testkit som dessa i Sverige https://www.thepaintstore.com/Leadcheck-8-Swab-Instant-Lead-Testing-Kit-p/pb-2m8i.htm

Om inte: vet någon här något annat sätt att ta reda på om en gammal lödning innehåller bly?
Citera
2020-09-19, 21:46
Medlem
sommarlovs avatar
Smältpunkten ger en vägledning.
Men lödningar med tenn/bly blir inte så starkt, jag tvivlar på att en rörmokare skulle använda det.
Citera
2020-09-20, 03:09
Medlem
DoggingDoriss avatar
Lödningarna som jag vill kolla är i ett gammalt kopparkårl som jag vill kunna använda men det ser ut att vara lagat med tenn och jag vill kolla om den lödningen innehåller bly. Det andra som jag vill kolla är om en klämkoppling i mässing innehåller bly eller snarare om det finns bly på ytan.

Jag har googlat efter sådana teststickor som jag länkade till men de verkar inte finnas i Sverige och jag har inte lust att skicka efter från Amazon.
Sverige är ett jävla U-land när det gäller sådana prylar eller så är det jag som vet var man ska leta.
Citera
2020-09-26, 04:35
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoggingDoris
Jag har googlat efter sådana teststickor som jag länkade till men de verkar inte finnas i Sverige och jag har inte lust att skicka efter från Amazon.
Sverige är ett jävla U-land när det gäller sådana prylar eller så är det jag som vet var man ska leta.

Hittade i Danmark, lite närmre iaf

https://www.skimmeltesten.dk/tilbehoer/bly-indikator-test
Citera
2020-09-27, 18:15
Medlem
DoggingDoriss avatar
Ok Tack.
Citera
2020-09-27, 18:20
Medlem
ost-e-knarks avatar
När företaget som jag jobbar för gick över till blyfritt (ROHS) tenn så köpte vi sådana tester men vi tyckte inte att dom var tillförlitliga, kanske så har dom blivit bättre med åren men då för femton'ish år sedan var dom kass.
Citera
2020-10-01, 07:26
Medlem
DoggingDoriss avatar
Ok, de kanske inte är så tillförlitliga. Jag tycker annars att det borde finnas en efterfrågan på sådana produkter även i Sverige för även om vi har bra vatten som inte orsakar så mycket utfällningar av bly i dricksvattnet så är ju vi svenskar kända för att måna om vår hälsa.

Jag läste också om att köksblandare av mässing släpper ut mycket bly i det vatten som blir stående i blandaren. Någon hade 12 gånger högre bly än det tillåtna gränsvärdet. FHM rekomenderade att spola igenom mycket vatten innan man dricker det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in