Citat:
Ursprungligen postat av
Emmy.Ha
6% av befolkningen och drygt 20% av männen hade rösträtt 1866. P.g.a. ökade inkomster steg andelen röstberättigade män genom åren till 60% år 1908 och året därpå infördes allmän rösträtt för män.
Fel, män fick inte fri och allmän rösträtt 1908. Och, vill du läsa din egen text tydligare, var det 80% av männen som inte hade rösträtt. 94% av hela det svenska folket fick inte rösta. Ska det vara så jämmerligt svårt att begripa att "ingen" fick rösta.
Citat:
Källa: Wikipedia, bland annat.
I det här fallet, lämnar den en hel del övrigt att önska.
Citat:
Om du har en källa som säger annorlunda kan du ju i så fall länka till den, men jag tycker det verkar troligt att du blandat ihop att endast 6% av befolkningen var röstberättigade med att endast 6% av männen var det.
Nej, jag pekade ut din lilla miss i framställandet.
Citat:
Så du menar att rösträtt inte hade betydelse och ingen brydde sig? Därför spelar det ingen roll och är inte bara ointressant utan även fel att diskutera?
Ja, för vad var det de röstade om i så fall?
Jag tror du blandar ihop 1900-talets och 2000-talets regeringsform med något helt annat, som: "Vem ska bli biskop i Sigtuna församling".
Citat:
...och därför spelade skillnader i rösträtt, politisk representation, möjliga vägar till makt, möjlighet till utbildning, avsaknad av rätt att förvalta egna pengar, att själv välja man, att starta företag och rätt att arbeta ingen roll och är inte bara ointressant utan skevt att överhuvudtaget diskutera?
Du blandar återigen ihop vår tid med mitten på 1800-talet.
Jag tycker du ska sätta dig in i sammanhanget, eller åtminstone sluta göra bort dig genom att blanda lite som du "tror" det hade sett ut med det systemet idag.