2020-09-19, 08:54
Medlem
Fangfaces avatar
Jag har passat på och gjort en liten undersökning när jag tagit mina dagliga promenader. Den har gått ut på att jag räknat antal cigarettpaket och snusdosor som ligger slängda ute.
För snusets del har jag räknat även ett lock som en enhet.
Jag bor i en liten håla med ca 10k invånare, och har gått olika rundor varje dag.
Har gjort detta under 7 dagar och resultatet blev följande:

Cigaretter vs snus
13-2
7-0
8-1
12-2
8-2
5-1
10-2

Totalt: 63-10

2018 rökte 7% av befolkningen och 11% snusade.
Några ideér om varför det ser ut på detta sätt?
Citera
2020-09-19, 09:08
Medlem
S.O.Stolps avatar
Min teori är att man som snusare inte tar en snus lika ofta som man tar en cigarett. Ska man som snusare till exempel på promenad eller liknande stoppar man in en snus som sen räcker hela promenaden. Man stannar alltså inte upp och tar sista prillan mitt i.

Rökare däremot måste ju fylla på med nikotin i tid och otid.

Sen kan det ju vara så att människor från icke-skidåkande nationer röker mer än de snusar. Bara en teori.
Citera
2020-09-19, 09:21
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Snusare har ju just dosan med ett lock för ”avfall”. Rökare stoppar inte fimpen i fickan.
Citera
2020-09-19, 09:23
Medlem
Rökare tar inte promenader, leta utanför trappuppgångar, entréer, busshållplatser osv.
(läste nog fan inte vad du skrev, lyckades få det till att du hittat mer snus än cigg)
Senast redigerad av heltjavlarandom 2020-09-19 kl. 09:26.
Citera
2020-09-19, 09:37
Avstängd
Om rökare inte bryr sig om hur de skitar ned sina egna lungor, varför skall de bry sig om hur de skitar ned omgivningarna? Idioter beter sig idiotiskt.
Citera
2020-09-19, 10:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Snusare har ju just dosan med ett lock för ”avfall”. Rökare stoppar inte fimpen i fickan.

TS verkar bara räkna paket och dosor, alltså inte fimpar.
Citera
2020-09-19, 10:21
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Aha.... det verkar ju skumt. Ser sällan cigarettpaket, men ofta snuslock etc.
Citera
2020-09-19, 11:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Helt absurt ändå att hela 7% av befolkningen röker. Och ja jag vet att det är väldigt lågt i ett internationellt perspektiv, så det är ännu mer absurt i andra delar av världen.

Att feströka och sätta lite guldkant på tillvaron med en cigg till groggen är en sak. Men det där tvångsmässa slaviska, med lätt stirrig blick, är ju bara patetiskt. (Förutom att vara det värsta man kan göra för sin hälsa...)

Min gissning är därför att rökare i genomsnitt har mycket lägre intelligens än icke rökare. Låg intelligens korrelerar med brottsligt/omoraliskt beteende enligt en enorm massa av undersökningar. Därför tenderar rökare att skita mer i nedskräpning än icke rökare!
Senast redigerad av Hurt-Åke 2020-09-19 kl. 11:02.
Citera
2020-09-19, 11:04
Bannlyst
Är det inte ganska självklart ändå att rökare antingen skiter i allt eller lever i förnekelse?
Precis som Xenonen sa, det speglar sig.
Citera
2020-09-19, 11:39
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Helt absurt ändå att hela 7% av befolkningen röker. Och ja jag vet att det är väldigt lågt i ett internationellt perspektiv, så det är ännu mer absurt i andra delar av världen.

Att feströka och sätta lite guldkant på tillvaron med en cigg till groggen är en sak. Men det där tvångsmässa slaviska, med lätt stirrig blick, är ju bara patetiskt. (Förutom att vara det värsta man kan göra för sin hälsa...)

Min gissning är därför att rökare i genomsnitt har mycket lägre intelligens än icke rökare. Låg intelligens korrelerar med brottsligt/omoraliskt beteende enligt en enorm massa av undersökningar. Därför tenderar rökare att skita mer i nedskräpning än icke rökare!
Fast sen har du ju även; depression, livskris och andra traumatiska händelser. En del tar till cigg, andra dricker eller spelar upp sina pengar.

Btw så löjligt med iq tjatet. Visa mig instumentet där du klarar mäta iq till 100% så hade det varit intressant. Men det finns inget 100% sätt att värdera det på o därför faller din tes till att vara löjlig liksom din slutlednings förmåga.
Citera
2020-09-19, 11:48
Medlem
knivmords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

https://www.hhs.gov/surgeongeneral/reports-and-publications/tobacco/preventing-youth-tobacco-use-factsheet/index.html

Citat:
Almost no one starts smoking after age 25. Nearly 9 out of 10 smokers started smoking by age 18, and 99% started by age 26.

Man börjar röka när man är ung och underutvecklad (hjärnan är inte färdigutvecklad förrän runt 25) och är extremt mottaglig för grupptryck, sedan är man nikotinberoende och då spelar det ingen roll hur många högskolepoäng och dagskryss man har under bältet, alla är vi lika inför nikotindemonerna.

Förövrigt, tror du att snusare gör ett medvetet val om de skulle börja röka eller snusa? Jag vill hävda att de flesta tobaksanvändare börjar med det som omgivningen sysslar med, bor man på landet och hänger med epa-raggare är snus vanligare, hänger man inne i stan med flummargraffare är cigg vanligare. Det är givetvis dummare att röka än att snusa sett till hälsoeffekterna och priset, men jag tvivlar på att IQ är det som avgör huruvida någon börjar röka eller snusa då andra faktorer väger tyngre när det kommer till kritan.

Däremot är man nog väldigt dum om man börjar röka efter 25.
Citera
2020-09-19, 12:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knivmord
Däremot är man nog väldigt dum om man börjar röka efter 25.

Jag känner en som började röka vid 62!

Men visst har du rätt i att det är när man är ung som man börjar röka. Nästan ingen börjar röka "av sig själv" utan det sker i ett sammanhang med social påtryckning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in