Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Min gissning är därför att rökare i genomsnitt har mycket lägre intelligens än icke rökare. Låg intelligens korrelerar med brottsligt/omoraliskt beteende enligt en enorm massa av undersökningar. Därför tenderar rökare att skita mer i nedskräpning än icke rökare!
https://www.hhs.gov/surgeongeneral/reports-and-publications/tobacco/preventing-youth-tobacco-use-factsheet/index.html
Citat:
Almost no one starts smoking after age 25. Nearly 9 out of 10 smokers started smoking by age 18, and 99% started by age 26.
Man börjar röka när man är ung och underutvecklad (hjärnan är inte färdigutvecklad förrän runt 25) och är extremt mottaglig för grupptryck, sedan är man nikotinberoende och då spelar det ingen roll hur många högskolepoäng och dagskryss man har under bältet, alla är vi lika inför nikotindemonerna.
Förövrigt, tror du att snusare gör ett medvetet val om de skulle börja röka eller snusa? Jag vill hävda att de flesta tobaksanvändare börjar med det som omgivningen sysslar med, bor man på landet och hänger med epa-raggare är snus vanligare, hänger man inne i stan med flummargraffare är cigg vanligare. Det är givetvis dummare att röka än att snusa sett till hälsoeffekterna och priset, men jag tvivlar på att IQ är det som avgör huruvida någon börjar röka eller snusa då andra faktorer väger tyngre när det kommer till kritan.
Däremot är man nog väldigt dum om man börjar röka efter 25.