Citat:
Ursprungligen postat av
Bartman777
Ja, nog är de där cover-låtarna bättre än originalet alla dagar i veckan.
Angående uppvisningsonani... vad tycker du om Freddy Mercury isåfall? Jag tycker hela bandet Queen känns som en ursäkt bara för att Freddy skulle styla med sin röst.
Visst raljerande från min sida angående Queen kanske, men lite så känner jag ändå. Där är det mycket uppvisningsonani. Den där låten Bicycle eller vad den heter är ett bra exempel på det. Snacka om röten komposition, men sångaren kan ju sitt ändå
Oj, var inte meningen att börja spy galla över Queen, men skulle vara intressant att höra vad du tycker om dom och/eller Freddy Mercury när vi talar om uppvisningsonani

Jo, jag har svårt för teatraliteten hos Mercury. Men det är ändå skillnad mot en teatralitet som kombineras med skrik, där skriket till slut börjar dominera över själva sångtonen. När det gäller Mercury stör jag mig egentligen inte på ton eller ljudkvalitet, utan på känslan av att sångaren demonstrerar och spelar ut.
Det är skillnad på om rösten blir själva dramat genom röstens extrema uttryck eller om rösten används för att gestalta ett drama.
Sedan finns det en sorts teatralitet som jag inte stör mig på alls. Jussi Björling är teatralisk genom att själva sången är dramatisk, utan diverse missljud. Dramatiken ligger i fraseringen, klangen och den musikaliska bågen, inte i rollspelande inför publiken.
Annie Haslam i Renaissance är också ett exempel på det. Hennes sång är storslagen och dramatisk, hon låter ofta högtidlig, men hon sjunger inte för att demonstrera sin röst eller spela över. Det är själva tonen och melodin som skapar dramatiken. Väldigt klar ton hos både Björling och Haslam med, även om de låter väldigt olika, vilket jag uppskattar.
Rasp funkar förvisso när det finns en ren grundton men inte när det dominerar över tonen som hos Axl Rose. Skrik funkar inte alls i musik - bort med det bara!