Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-18, 15:17
  #1
Medlem
Tjena! Min nuvarande dator är nu 5 år gammal och i och med release av 3080 tänkte jag slå till på en helt ny dator. Jag kan lite men inte supermycket, jag har lyckats knåpa ihop en liten lista och skulle gärna villja ha input på förbättringar eller om vissa saker kanske är helt onödiga och det går att komma lite billigare undan för ungefär samma prestanda.

Vattenkylning är helt nytt för mig, men det verkar vara bra och effektivt. Jag har ingen koll alls på vad som är de "senaste" eller bästa vattenkylarna, men den jag la till i listan verkade bra.

https://komponentkoll.se/bygg/YwGaH
Citera
2020-09-18, 15:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter2k
Tjena! Min nuvarande dator är nu 5 år gammal och i och med release av 3080 tänkte jag slå till på en helt ny dator. Jag kan lite men inte supermycket, jag har lyckats knåpa ihop en liten lista och skulle gärna villja ha input på förbättringar eller om vissa saker kanske är helt onödiga och det går att komma lite billigare undan för ungefär samma prestanda.

Vattenkylning är helt nytt för mig, men det verkar vara bra och effektivt. Jag har ingen koll alls på vad som är de "senaste" eller bästa vattenkylarna, men den jag la till i listan verkade bra.

https://komponentkoll.se/bygg/YwGaH

Hade personligen väntat in amds cpu release men om du inte ska vänta så hade jag tagit 3600 Mhz RAM-minnen

Kommer ta med dig HDD från din förra PC?
__________________
Senast redigerad av Tuffuffe 2020-09-18 kl. 15:31.
Citera
2020-09-18, 15:33
  #3
Medlem
nej just nu har jag bara en 512gb samsung ssd och jag klarar mig riktigt långt på de, så 1tb räcker för mig :P
Citera
2020-09-18, 16:33
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kör på en luftkylare då de är i samma klass om inte bättre. Dessutom mycket billigare. Kolla Noucta.
Spänningsagg för nästan 2000kr skulle jag inte köpa, finns billigare.

Gå in på sweclockers och Kolla i köpråd i forumet, du kommer hitta många förslag på liknande burkar.

Avvakta lite då AMD snart släpper både ny cpu och ny gpu, info kommer när som helst och du kan då få bättre prestanda för samma pris. Även intel kommer med ny cpu men tror den ligger lite längre bort.
Citera
2020-09-18, 18:14
  #5
Medlem
VincentLels avatar
Ser rätt schysst ut.

1 TB lagring känns rätt snålt, nya spelen tar ju ibland 180 GB plats . Men är lätt att stoppa in mer vid behov.

Rätt overkill med fläktar, kommer inte behövas så många. Om du vill spara lite cash kan du ta bort några såna och byta till luftkylning. Dock mycket häftigare med vatten (+ RGB )
Citera
2020-09-18, 18:24
  #6
Medlem
Reidjis avatar
Du har 2x M2 platser på moderkortet, men såg inget i din inköpslista. Om du nu inte kör M2 SSD så skulle jag ha slängt in 1 TB. Inte så farligt dyra. Allt mellan 1500-2400:-
Citera
2020-09-19, 21:15
  #7
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Du har 2x M2 platser på moderkortet, men såg inget i din inköpslista. Om du nu inte kör M2 SSD så skulle jag ha slängt in 1 TB. Inte så farligt dyra. Allt mellan 1500-2400:-

Ligger en m.2 i hans lista. (Samsung 970 EVO Plus series 1TB M.2 (MZ-V7S1T0BW))

Snabb rackare med:
Läshastighet 3500 MB/sek
Skrivhastighet 3300 MB/sek
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback