2020-09-17, 00:33
Medlem
21.18 var polis och ambulans på korsningen till Sallerupsvägen och Kvarnbyvägen i Malmö pga mc olycka med bil, mc föraren avled runt midnatt...

Vet någon vem det är som dog? Står inget om ålder, kön osv.

Sorgligt, tankar går till familj och vänner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/mc-forare-till-sjukhus-efter-olycka-i-malmo
Citera
2020-09-17, 02:56
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Mc som kan köras med bilkörkort läste jag nånstans, är väl sån med dubbla framhjul då.
Citera
2020-09-17, 06:43
Medlem
Citat:
Den inblandade motorcykeln var av trehjulig modell – som även får köras av personer som enbart har körkort för bil.

https://www.expressen.se/kvallsposten/mc-forare-skadades-i-trafikolycka/

Av bilden i KvP att döma har bilen nonchalerat stopplikten, och kört rakt ut framför handikappfordonet.
Citera
2020-09-17, 06:50
Medlem
Lucifers_dicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

Av bilden i KvP att döma har bilen nonchalerat stopplikten, och kört rakt ut framför handikappfordonet.
Också min tanke. Motorcykeln ser ut att vara en Piaggio MP3, som får framföras med B-behörighet.
Citera
2020-09-17, 07:44
Medlem
Citat:

Inget handikappfordon, vanlig vespa som går rätt fort och som pga konstruktionen får köras på B-kort. Inget märkligt med det, även om jag själv är tveksam till detta undantag, har testat några typer av trehjulingar och min slutsats är att de ibland är såpass knepiga i högre farter att MC kort vore bra som krav.
Jag tror det är 60 där på Sallerupsvägen, men jag kan minnas fel och att det bara är 40, någon som vet?
Senast redigerad av scheele 2020-09-17 kl. 07:51.
Citera
2020-09-17, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Inget handikappfordon, vanlig vespa som går rätt fort och som pga konstruktionen får köras på B-kort. Inget märkligt med det, även om jag själv är tveksam till detta undantag, har testat några typer av trehjulingar och min slutsats är att de ibland är såpass knepiga i högre farter att MC kort vore bra som krav.
Jag tror det är 60 där på Sallerupsvägen, men jag kan minnas fel och att det bara är 40, någon som vet?

Man är handikappad om man köper och kör ett sådant fordon.
I kroppen eller knoppen - eller av fel bokstäver på körkortet.
Därför "handikappfordon".

En snabb koll på Google Street View visar att det är skyltat 70 km/h ute på Sallerupsvägen och 40 km/h på Kvarnbyvägen. Det står inte när sträckan är körd, så hastighetsbegränsningen kan ha justerats ner ett snäpp till 60 km/h.

Men, spelar det någon roll? Är det mer okay att köra ut framför en motorcyklist på 60 väg än på 70 väg?
Citera
2020-09-17, 09:09
Medlem
Citat:
Man är handikappad om man köper och kör ett sådant fordon.
I kroppen eller knoppen - eller av fel bokstäver på körkortet.
Därför "handikappfordon".

En snabb koll på Google Street View visar att det är skyltat 70 km/h ute på Sallerupsvägen och 40 km/h på Kvarnbyvägen. Det står inte när sträckan är körd, så hastighetsbegränsningen kan ha justerats ner ett snäpp till 60 km/h.

Men, spelar det någon roll? Är det mer okay att köra ut framför en motorcyklist på 60 väg än på 70 väg?

Jag kör själv en Piaggio MP3 500 - ett helt suveränt fordon med mycket bra väghållning och gott om utrymme för att få med sig prylar. Stoppsträckan blir betydligt kortare med en MP3:a jämfört med en konventionell tvåhjulig MC/scooter och den hanterar dåligt underlag (rullgrus, väta, hala löv etc) klart bättre också.

Jag har vid flera tillfällen funderat på att se till att skaffa mig ett A-kort för att få köra tvåhjuliga scootrar, men det slutar alltid med att jag kommer fram till att trehjulingens fördelar är så pass stora och viktiga att jag väljer att fortsätta köra den typen av fordon.

Mina tankar går annars just nu till den förolyckade föraren i Malmö och dennes anhöriga.
Citera
2020-09-17, 12:42
Moderator
Chantres avatar
Citat:
De höjde gränsen till 80 i samband med chikanbygget vid utfarten från Bullerbygatan. Sedan drog man ned gränsen till 70. Flertalet ligger i högre hastighet kvällstid på den sträckan. Vägen är rak och fin men det är förhållandevis mycket olyckor på den sträckan. Sikten är mycket god när man kör ut vid korsningen där olyckan skedde. Kan ju vara det gamla klassiska "trodde det var en moped".

Sedan kan man ju fundera på varför man inte smäller upp en rondell i korsningen i stället. Finns ju ett antal bara ett hundratal meter från olycksplatsen. Är periodvis svårt att komma ut i korsningen i rusningstrafik.
Senast redigerad av Chantre 2020-09-17 kl. 12:44.
Citera
2020-09-17, 12:46
Moderator
Chantres avatar
Citat:
De trehjulingar jag ser som kör runt i Malmö körs som om de vore leksaker. Att det inte händer fler olyckor med de här handikappfordonen är en gåta.
Citera
2020-09-17, 12:55
Medlem
När man ser skadorna på mc:n blir man konfunderad att föraren avled. Tänker dock att en ej utbildad mc-förare kryper ihop istället för att ställa sig upp vid krocken. Då träffade kanske mc-föraren rakt in i bilen med kroppen/huvudet istället för att åka över den. Det är ju det plötsliga stoppet som dödar, inte farten!
Citera
2020-09-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
När man ser skadorna på mc:n blir man konfunderad att föraren avled. Tänker dock att en ej utbildad mc-förare kryper ihop istället för att ställa sig upp vid krocken. Då träffade kanske mc-föraren rakt in i bilen med kroppen/huvudet istället för att åka över den. Det är ju det plötsliga stoppet som dödar, inte farten!

Hur ofta hinner man med att ställa sig upp på MC:n innan det smäller? Det enda som hjälper i ett sådant här fall är att som MC-förare läsa av trafiken och dra ner rejält på farten. Men det gör man ju förstås långt ifrån alltid, utan mestadels släpper man kanske bara något på gasen. Man vet aldrig när sådant här ska hända en själv, även om jag egentligen är mer orolig för vilt än vad jag är för andra trafikanter. Trafik kan man till största delen läsa av i alla fall, men djur som plötsligt dyker upp från ingenstans kan vara svåra att förutse.
Citera
2020-09-17, 19:52
Medlem
När en sån där MP3:a är så skadad som den i olyckan har det träffat hårt. Framänden är rätt överdimensionerad, och lösskruvad från bakänden är den svårhanterlig för en ensam person.
Framdelen är fastsatt med rätt grova stag i ramen, och det viker sig inte hur lätt som helst.

En MP3 som den på bilden väger närmare 250 kg. Min gamla BMW K100RS är i den viktklassen, och hojar i den viktklassen är inget man kastar omkring hur som helst när man behöver svänga. En undanmanöver med viktmässigt tung hoj är svår, oavsett antal hjul.

Det stora problemet för de som kör trehjulingar på B-kort är att de oftast kör som de gör med bilen. Svag framförhållning, tror att de syns bättre än de gör i verkligheten, placerar sig fel på vägen, m m...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in