2020-09-16, 18:20
Medlem
Reguluss avatar
Den amerikanska tankesmedjan PEW Research släppte idag sin årliga undersökning av opinionen i 13 industriländer (8 EU-länder, Storbritannien, Kanada, Australien, Japan och Sydkorea):

U.S. Image Plummets Internationally as Most Say Country Has Handled Coronavirus Badly

https://www.pewresearch.org/global/2020/09/15/us-image-plummets-internationally-as-most-say-country-has-handled-coronavirus-badly/

Som framgår av titeln har USA:s anseende minskat dramatiskt, och är nu lägre än någonsin i undersökningens historia. Särskilt stort har raset varit i Sverige. Så sent som 2016 hade hela 69% av svenskarna en positiv uppfattning om USA, men nu gillar bara 33% USA medan 65% ogillar landet.

Det svenska stödet för USA har alltså mer än halverats på fyra år.

PEW skyller på Corona, och det är sant att de flesta är mer kritiska till hur krisen hanterats i USA än i det egna landet. Den nedåtgående trenden har dock pågått i 20 års tid även om den accelererats under Trump. År 2000 gillade t.ex. 78% av tyskarna USA mot 57% 2016 och bara 26% idag.

Svenskarnas förtroende för Trump (15%) är lägre än för Putin (17%). Detsamma gäller britterna (Trump 19%, Putin 23%) och i ännu högre grad tyskarna (Trump 10%, Putin 31%) och italienarna (Trump 16%, Putin 37%). Bara i Japan har Trump något högre anseende än Putin.

PEW fann dock att högerpopulister tycker mycket bättre om Trump. Det är sant även i Sverige: 33% av sverigedemokraterna har förtroende för Trump mot bara 7% av andra svenskar.

En intressant detalj är att den brittiske premiärministern och brexitgeneralen Boris Johnson är mer populär i Sverige (65%) än i något annat land inklusive Storbritannien (51%).

PEW frågade också vilken som är världens ledande ekonomi. I alla länder utom Japan och Sydkorea ansåg de flesta att det är Kina, med USA eller EU på andra plats.

Frågor att diskutera:

1. Vad beror raset i svenskarnas uppfattning om USA på? Är det bara Trumps fel eller har andra saker bidragit, som USA:s angreppskrig i Mellanöstern och flyktingkatastroferna i krigens spår?

2. Hur påverkas Sveriges närmande till NATO? Kommer en borgerlig regering att kunna driva igenom ett NATO-medlemskap när en stor majoritet av svenskarna ogillar USA? Hur kommer SD i så fall att agera? Duktig vovve som med värdlandsavtalet, eller stå upp för Sveriges oberoende?

3. Varför gillar så många sverigedemokrater Trump? Är det bara därför att han är emot etablissemanget, eller finns det andra aspekter av Trumps politik som de gillar, och i så fall vad?

4. Varför älskar svenskarna Boris Johnson? Är det premiärministern eller brexitgeneralen Boris Johnson som vi gillar? Är det möjligen ett tecken på en växande swexitopinion efter bråket i våras om EU:s biljonrullning till Italien, Spanien och Frankrike?

En pdf-fil med hela rapporten kan laddas ner här:

https://www.pewresearch.org/global/wp-content/uploads/sites/2/2020/09/PG_2020.09.15_U.S.-Image_FINAL.pdf
Senast redigerad av Regulus 2020-09-16 kl. 18:45.
Citera
2020-09-16, 18:36
Avstängd
XX-Ambars avatar
Som svar på fråga 1 så är det enkelt. Majoriteten av Svenska folket är en bunt idioter som tror på vad den vänstervridna massmedian skriver.
Citera
2020-09-16, 18:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Som svar på fråga 1 så är det enkelt. Majoriteten av Svenska folket är en bunt idioter som tror på vad den vänstervridna massmedian skriver.

Svenska massmedia är ju extremt USA-vänliga. De hatar iofs Trump (precis som det amerikanska mediala-politiska etablissemanget) men deras vurmande för USA och NATO är ju fortfarande intakt.

Menar du att massmedia misslyckats med att få svenskarna att samtidigt hata Trump och älska USA?
Citera
2020-09-16, 18:45
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Svenska massmedia är ju extremt USA-vänliga. De hatar iofs Trump (precis som det amerikanska mediala-politiska etablissemanget) men deras vurmande för USA och NATO är ju fortfarande intakt.

Menar du att massmedia misslyckats med att få svenskarna att samtidigt hata Trump och älska USA?
Nja, jag tänkte på detta som du själv skrev:
Citat:
Som framgår av titeln har USA:s anseende minskat dramatiskt, och är nu lägre än någonsin i undersökningens historia. Särskilt stort har raset varit i Sverige. Så sent som 2016 hade hela 69% av svenskarna en positiv uppfattning om USA, men nu gillar bara 33% USA medan 65% ogillar landet.
Det svenska stödet för USA har alltså mer än halverats på fyra år.
Svenskarnas förtroende för Trump (15%) är lägre än för Putin (17%).
Idiotsvenskarna agerar som får, inkapabla till att tänka själva. Dumma Trump! Dumma USA! Typ...
Citera
2020-09-16, 18:46
Medlem
Stenballes avatar
1.
Inte bara på grund av Trump personligen, men jag tror att insikten om att närmare hälften av USAs röstberättigade tycker att Trump är den bäst lämpade att styra världens mest inflytelserika nation spelar roll.

2:
Frågan om Sverige och NATO är om inte död så lagd på is tills vidare.
Detta helt och hållet på grund av Trump och hans syn på Nato och omvärlden.

3.
Trump är ju Sverigedemokraternas våta dröm.
Icke PK, mediafientlig, mäktig, frispråkig, "klimatskeptiker" (med mera) och i de delar av tal som är begripliga är han väldigt enkel i sin retorik.

4.
Ingen aning om varför han är så populär bland svenskar, men jag tror inte att det är kopplat till en Swexit.
Kan det vara för att han trots allt visar en mänsklig och ödmjuk sida emellanåt?
(Det var dock inget genomtänkt svar, utan en ren spontan tanke)
Citera
2020-09-16, 18:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
1) Vår media har gjort vad den kunnat för att man ska ogilla Trump.

2) Vi står redan nära NATO. Att Trump tar sin hand från NATO kan i nuläget verka positivt. Media eldar på med rysshat, vilket kan driva oss dit in.

3) Han retar gallfeber på vår PK-maffia. Han är dessutom den tydligaste och starkast lysande stjärnan på den konservativ himmelen. USA är alltid USA.

4) England är lite utav våra idoler - till viss del påtvingat (av oss själva). BoJo framstod som mänsklig efter att ha hamnat på IVA efter att ha drabbats av covid-19. Sen så har han en pojkaktig charm som går hem hos svenskar.
Biljonrullningen är bra - Sverige kan inte hantera sin egen ekonomi. För min del får man gärna sätta våra politiker under förmynderskap och tvångsförvalta Sverige.

Inte omöjligt att USA bäddat för det själva efter sina insatser i MENA som bara inneburit problem för oss att ta rätt på. Nationalismen i hollywoodfilmerna är för genomskinlig pinsam, och det slår tillbaka.
Citera
2020-09-16, 18:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
...
4.
Ingen aning om varför han är så populär bland svenskar, men jag tror inte att det är kopplat till en Swexit.
Kan det vara för att han trots allt visar en mänsklig och ödmjuk sida emellanåt?
(Det var dock inget genomtänkt svar, utan en ren spontan tanke)
Också min tanke (se min kommentar ovanför din).
Citera
2020-09-16, 18:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Nja, jag tänkte på detta som du själv skrev:

Idiotsvenskarna agerar som får, inkapabla till att tänka själva. Dumma Trump! Dumma USA! Typ...

Då tolkade jag dig rätt, tror jag.

Jag tvivlar dock på att Trump är hela förklaringen. År 2015 fick vi för första gången fullt ut uppleva effekten av USA:s krig i Mellanöstern, när flyktingarna vällde in över EU:s gränser. Jag tror att det blev en ögonöppnare för många européer, även om det först nu gett fullt utslag i opinionen.
Citera
2020-09-16, 18:56
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
Jag tvivlar dock på att Trump är hela förklaringen. År 2015 fick vi för första gången fullt ut uppleva effekten av USA:s krig i Mellanöstern, när flyktingarna vällde in över EU:s gränser. Jag tror att det blev en ögonöppnare för många européer, även om det först nu gett fullt utslag i opinionen.
Israel, USAs militär är ju judarnas största verktyg till att ställa till oreda i världen. Vid sidan om sina spekulationer på börserna.
Citera
2020-09-16, 18:56
Medlem
1. Vad beror raset i svenskarnas uppfattning om USA på?

Därför svenskar tror blint på det som sägs av deras ledare i TV apparaten.

3. Varför gillar så många sverigedemokrater Trump? Är det bara därför att han är emot etablissemanget, eller finns det andra aspekter av Trumps politik som de gillar, och i så fall vad?

Därför att han har pondus och disciplin. När han säger något så finns det alltid en anledningn till det om varför han säger så när man gräver lite djupare. Han visar tecken på bra ledarskap. En bra landsfader. Han lyfter inte sig själv med sitt snack, utan han lyfter sitt team. Han är auktoritär. Hans familj älskar honom. Han är en good sport. Han är lite rolig när han gör det också.

När svenska män yttrar sig är det mest passiv aggressiva kommentarer utan någon verklighetsförankring. Dom har egentligen ingen data o komma med. Dom öppnar bara käften för att kalla någon för idiot, sen blir det tomt. Eftersom att Svenskar är uppfostrade med att du inte ska tro att du är något, så blir självklart Trump ett nålstick i ögat på svensken, då Trump är stolt amerikan på ett sätt som svensken inte är.

https://youtu.be/9HbrQY6A118?t=181
Citera
2020-09-16, 18:58
Medlem
Hade ju varit intressant att se vad folk tycker om Trump vs Xi Jinping. Den ena bekämpar åtminstone Kina, medan den andre numera är världens värste förtryckare. Fast det är ju inte så han framställs i svenska media.

Eller äh, förresten! Vem bryr sig om vad svensken tycker...
Citera
2020-09-16, 19:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
1. Inte bara på grund av Trump personligen, men jag tror att insikten om att närmare hälften av USAs röstberättigade tycker att Trump är den bäst lämpade att styra världens mest inflytelserika nation spelar roll.

Så du menar att svenskarna dömer ut USA eftersom de röstade fram Trump?

Citat:
2: Frågan om Sverige och NATO är om inte död så lagd på is tills vidare. Detta helt och hållet på grund av Trump och hans syn på Nato och omvärlden.

Jag har dock inte hört någon borgerlig politiker säga att vi ska ta det lungt med NATO. Det är iofs sossarnas linje, men om vi får en M-KD-regering efter nästa val som regerar med stöd av SD finns det inget som hindrar dem om inte SD säger ifrån.

Citat:
3. Trump är ju Sverigedemokraternas våta dröm. Icke PK, mediafientlig, mäktig, frispråkig, "klimatskeptiker" (med mera) och i de delar av tal som är begripliga är han väldigt enkel i sin retorik.

Trump har ju lajvat populist, men egentligen har han inte gjort ett dugg för att dränera träsket som han en gång lovade. Han anställer neokonservativa krigshetsare som Bolton och Pompeo för att sköta utrikespolitiken och låter byråkrater som intrigerar mot honom fortsätta att härja ostört.

Men om Trumps amerikanska anhängare inte fattat det är det kanske mycket begärt att svenskar ska göra det.

Citat:
4. Ingen aning om varför han är så populär bland svenskar, men jag tror inte att det är kopplat till en Swexit. Kan det vara för att han trots allt visar en mänsklig och ödmjuk sida emellanåt? (Det var dock inget genomtänkt svar, utan en ren spontan tanke)

Johnson gör ett mer mänskligt intryck än May och Cameron, det håller jag med om. Han är precis som George W. Bush en figur som man skulle kunna ta ett glas öl tillsammans med även om man avskyr hans politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in