• 1
  • 2
2020-09-17, 09:15
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
..--..
1: De flesta vet, numera, inte varför de reagerar starkt emotionellt emot rensande. Det är något de bara har läst på "nätet".

2: Egentlig kunskap i ämnet saknas.

..--..
3: Windows egna rensare är beviset på att rensning kan behövas.

4: Windows är ett slutet system som sköter sig självt med information via cache och loggar. Det håller koll på sig självt, är det tänkt, så att användaren inte behöver det. Men om man vill och är kapabel till att ha egen kontroll!?

5: Att rensa allt som inte har med registret att göra är helt ofarligt och skyddar privatliv förutom att det minskar ens Os. Ett nyinstallerat Os ligger väl på runt 20Gb numera och växer 6-8Gb, BARA, under det 1:a året. Det mesta är cache och loggar.

6: Att utföra en rensning utöver Windows egna är ibland nödvändigt vid t.ex antivirus och brandväggsbyten. Den kapaciteten tiilhandahåller inte Windows.

7: Att rensa ens Os beror på syftet med detsamma. D.v.s hur och vad man rensar. Vet man vad man gör så kan man hålla sitt Os fantastiskt litet, t.ex, med full kontroll över tid.

8: Rensande är alltså ett relativt agerande. Vet man vad man gör och har omdömmet så är det ok.
Att kategoriskt förkasta rensandet av ett Os är bara okunnigt och omdömmeslöst.

1: Om nu folk "bara har läst på "nätet"", så innebär det väl ändo att NÅGRA HAR SKRIVIT OM SINA ERFARENHETER på nätet! Och det är dessa erfarenheter som "folk" läser om..

2: Tro mig, Så gott som alla som använt datorer privat med viss regelbundenhet HAR PROVAT olika program för rensningar.. (Det verkar vara ett stadie alla går igenom..)
Så frågan är: VARFÖR SLUTAR FOLK ANVÄNDA RENSNINGSPROGRAM??

Svaret är (vad jag tror, baserat bl.a. på egna erfarenheter):
- En anledning är att folk märker, sakta men säkert.. att de har fått fler och andra problem med datorn än de hade när de sökte upp rensningsprogrammen.. Dvs. folk märker att vissa program tar bort FEL saker, gör ändringar som de inte var tänkta att göra.. osv.

Plus att folk faktiskt märker att datorn blir varken snabbare eller bättre efter att ha kört dessa program, snarare tvärtom..
(Har du en normal hårddisk som redan har plats över, så blir inte datorn det minsta snabbare eller mer välfungerande för att du rensar bort ett par Gb data.. Du får bara mer ledigt utrymme på hårddisken, inget annat..) De som "upplever" att datorn blir snabbare, upplever egentligen PLACEBO-effekten..
Dvs. de INBILLAR SIG att datorn är snabbare efteråt, helt enkelt för att de förväntar sig att den skall bli snabbare...

OCH NOTERA! Det finns inte en enda ordentlig undersökning som påvisar att datorn faktiskt skulle bli snabbare, eller bättre, enbart av att köra rensningsprogram..

- I de flesta fall då folk upplever NYA problem på datorn, så kopplar de snart ihop det med att de kört ett rensningsprogram.. Och detta är orsaken till varför folk SLUTAR använda dessa fejk program...

De flesta går då över till ett nytt stadie, nämligen att undersöka om liknande finesser finns inbyggda i Windows.. och de lär sig utnyttja dessa finesser (som den förträffliga DiskRensningen, de lär sig att rensa sin webbhistorik via inbyggda funktioner för detta Så varför skulle de installera något suspekt program för att göra sådant de kan göra direkt i Windows (eller programmet ifråga)?
Folk lär sig att använda de funktioner som redan finns inbyggda.. Så varför skall de installera extra program för att göra sådant de kan göra själva??

3: JA! Men notera! Diskresning rensar endast filer på hårddisken, Allt från temporära filer, temporära internet filer (webbcache som vissa kallar det), papperskorgen, Windows uppdateringarnas Uninstall filer osv. osv..
Skillnaden är att diskrensning är SÄKER att använda.. den tar garanterat inte bort för mycket...

4: Om du bara tittar runt lite så lär du dig att DU i de flesta fall själv kan anpassa loggning (även storlek på loggar) och även storleken på div. cache.. (Du det väl att en cache finns där för att göra ett jobb! ett jobb som oftast gynnar operativsystemet!)
Det är t.ex. inte sällan man märker att folk använt rensningsprogram som rensar datorns sökfunktion..
Och sedan frågar varför datorn inte kan hitta de filer de söker efter, trots att filerna finns på hårddisken... (När de förstår varför, så avinstallerar de sina "rensprogram!)

5: Ofarligt? Men vaför är det då så många som upplever div. problem efter upprepade rensningar??
Det finns väl en anledning till att folk inte längre använder rensningsprogram lika ofta som på Win95, Me, och XP tiden t.ex.??
Och de flesta HAR (utom i undantagsfall) en hårddisk som det finns relativt gott om utrymme på! Så varför skall de lägga ned tid i onödan på att utföra rensningar som de inte behöver...
(Rensningar är bara nödvändiga OM disken börjar bli för fylld! och i dessa fall räcker den inbyggda diskrensningen mer än väl! Efter 1 år så tar den bort sparade Windows uppdateringar osv. på minst de 6-8Gb du pratar om.. samt lite tillfälliga filer...)

6: Ehhh... VEM byter brandvägg stup i kvarten??? Och varför byter man anti-virus stup i kvarten??
Det finns ingen orsak att byta något av dessa ens på årlig basis.. Brandväggen behöver du ALDRIG byta då den (återigen) inbyggda fungerar mycket väl..

Och de flesta säkerhetsprogramvaror som har fler funktioner än enbart "anti-virus" (Anti-virus är eg. en grund-funktion) tar över och STYR den inbyggda brandväggen...

Jag har för mig att alla stora, pålitliga säkerhetsprogramvaror (som har anti-virus och dessutom FLER funktioner) som t.ex. f-secure, sophos tom. kaspersky (om jag inte missminner mig) använder APIer för att ta äver kontrollen av Windows inbyggda brandvägg.. Så i denna fråga är du helt ute och cyklar..
Och dessutom... Om du avinstallerar ett anti-virus... Vad skulle ett rensningsprogram tillföra???

7: Återigen! De flesta har hårddiskar med en adekvat storlek... Så varför denna onödiga fixering vid att "minimera os"? Själv har jag en Windows-surfplatta med endast 64Gb hårddisk, där dualboot med android tar upp 16Gb.. Jag har en normal Windows 10 installation som INTE är minimerad.. Trots det har jag (efter diskrensning med windowsupdate rensning) cirka: 10Gb ledigt.. Visst, den har ett SD-kort där användarnas profiler ligger på, kartor appar osv. sparas till sd-kortet.. Men det har ställts in via LAGRING (en inbyggd funktion!)
Prestandan hade inte blivit bättre ens av 10 extra Gb ledigt.. Så varför skulle man ödsla tid på sådant trams som att "minimera OSet"??? Det saknas anledning till denna tidsspillan..
Det verkar nästan som du har en besatthet vid att utföra helt onödiga "minimeringar", rensningar osv..
9 av 10 datoranvändare har troligtvis inte denna besatthet.. de vill använda tiden vid dator till att använda datorn istället..

8: Det är VALFRITT vad folk vill använda sin dator och sin tid vid datorn till...
- vissa gillar att slösa bort tid till att "Minimera Os:et", och till att (helt i onödan) köra hundratals rensningsprogram stup i kvarten..

- 99% av alla som äger en dator, Vill använda sin tid vid datorn till att ANVÄNDA datorn till det de skaffade datorn till: Till att Surfa, Porrsurfa, Sociala medier, läsa och skicka e-post osv...
för dessa är "Att kategoriskt rensa Os bara okunnigt och omdömmeslöst" då det inte tillför dom något positivt.. Det tar bara upp men massa tid i onödan, utan att göra något varken snabbare eller bättre!
När dessa väl vill "Rensa" eller justera något i sitt OS, så använder de hellre funktioner som redan finns inbyggda i Windows..

Men, det är ju bara mina åsikter.. Baserade på såväl MINA, MINA VÄNNERS och i vissa fall kunders erfarenheter..

Senast redigerad av /Nisse_Hult 2020-09-17 kl. 09:37.
Citera
2020-09-17, 09:50
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Inte rekommenderar, upplyser om!

De programmen och postningarna du tänker på är sådana jag vet att många tycker om, vad jag själv tycker är en helt annan sak, och därför använder jag inte ordvalet - rekommenderar.

Varför skulle någon "upplysa" folk om programvaror etc. som man själv inte gillar (och därför oftast inte använder själv)???? Verkar inte det lite... ehum... "okunnigt och omdömmeslöst"...

Jag bara undrar...

Det kan inte vara så att "det du vet att många tycker om" egenligen utgörs av den förtäckta reklam som huvuddelen av fejkade positiva omdömmen egentligen utgörs av??
Du vet väl att fejkade positiva omdömmen är en del i att marknadsföra olika fejk programvaror..

Dessutom.. du som påstår dig värna om "integritet & sekretess"
Hur kan du VETA att de programvaror du rekom..., ehh.. UPPLYSER om, inte används för att kränka användarnas integritet etc... ????

Hur vet du att dessa inte skapar LOGGAR eller bygger upp någon CACHE??
Citera
2020-11-06, 18:37
Medlem
Vad är det för inbyggt rensprogrsm som finns inbyggt i Windows 10? Hur hittar man det?
Citera
2020-11-06, 18:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Vad är det för inbyggt rensprogrsm som finns inbyggt i Windows 10? Hur hittar man det?

Kontrollpanelen - Admin.verktyg - diskrensning.

Ms kommer att ta bort den möjligheten helt i framtiden och därför gjorde denna programutvecklare detta alternativ - http://www.builtbybel.com/ms-apps/cleanmgrplus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in