Citat:
Ursprungligen postat av
Sinnersten
Jag är inte Ekonom och kanske därför dum i huvudet.
Jag kan bara redogöra anekdotiskt för det jag ser.
Förr kunde en ung familj köpa ett hus ha en bil och eventuellt en sommarstuga samt familj på 1 lön.
Detta kunde du göra som vanlig pantad knegare.
[...]
Är ej ekonom heller. Jag tror att anekdoten är representativ.
Ekonomer brukar "korrigera" observerade priser när man mäter inflation, för att kompensera att produkten fått bättre kvalité över tid. Detta kan man tänkas behöva göra för villor också för att ett genomsnitts hus idag har bättre kvalité än förr. Så med det sagt är din jämförelse inte nödvändigtvis rättvis för att dina föräldrar hade råd med skitbil och skithus medans vi inte har råd med finbil och finhus, om du förstår hur jag menar...
Dock så tror jag att din anekdot stämmer även efter man korrigerar för kvalité. Huspriser har ju skenat iväg. Jag och min sambo är relativt nyexaminerade civilingenjörer inom IT och visst, vi kan köpa ett fint hus om vi belånar oss över öronen dvs lånar största beloppet som banken beviljar. Så i detta avseende har vi det bättre än vara föräldrar för att vi får modernare hus av högre kvalité (i genomsnitt då) MEN vi blir ju skuldsatta för resten av livet såvida vi inte lever på nudlar och går i sopsäckar.
Vi nittiotalister är dömda att låna oss över öronen eller bo i hyres resten av livet. Denna situation hade aldrig våra föräldrar.
Jag tror att detta beror på att inflationsmålet KPIF är trasigt och därför visar inflationen som lägre än vad den är. Riksbanken försöker möta inflationsmålet på två procent, men diskrepansen mellan trasiga KPIF och inflationsmålet gör så att riksbanken trycker mer pengar (s.a faktiska inflation ökar). Jag killgissar att de flesta nytryckta pengar går rakt in i bostadsmarknaden via bolån. Detta påverkar inte KPIF så mycket som sig bör och vips så finns det ett maskineri där bostadspriser kan fortsätta att öka och öka utan detta syns på KPIF.
Varför påverkar detta oss yngre mer negativt än äldre? För att en bostadsbubbla gynnar de som redan har villa (eller bostadsrätt) på bekostnad av de som inte har en villa.
Reallönerna har när allt kommer kring ändå gått upp relativt de flesta utgiftsposterna, förutom just bostäder som dominerar de flesta hushållens ekonomier. Så det blir ju svårt att säga om reallönerna har gått upp eller ej, för man räknar ju inte med elefanten i rummet.