2020-09-14, 17:44
Medlem
larrylabss avatar
Hej, har en Mazda från 1990 med en bra drivlina men mycket rost i karossen.
Dök upp en annons på en likadan bil (fast 1991 års modell) där karossen är i bättre skick men där delar av drivlinan saknas.
Skillnaden är att min bil har den medelstora motorn (103 hk) men den bättre karossen är registrerad med den större motorn (128 hk). Så bilarna såldes med båda motorerna som val.

1. Är det möjligt att bara slänga in min mindre motor i den andra karossen, och besikta bilen? Eller behövs en registreringsbesiktning?

2. Kan det bli problem med försäkring om man inte gjort en registreringsbesiktning och de hittar en svagare motor än vad den är registrerad med vid eventuell olycka?

Tack på förhand!
Citera
2020-09-14, 17:51
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag bytte motor på en -02 SAAB 9-5 och det uppmärksammades ej på några besiktningar, jag berättade dock aldrig för dom att jag gjort det. Man skall aldrig berätta mer än man behöver.
Citera
2020-09-14, 18:11
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Bytte motor på en Nissan Micra och det var inga bekymmer med vare sig besiktning eller försäkring. Mekanikern som gjorde jobbet nämnde inte heller något och det är en mångårig vän. Förmodligen gjorde han nån form av registrering visserligen, men absolut inger jag märkte i avseende på pris.

Detta var dock längesedan.
Citera
2020-09-14, 18:15
Medlem
Facades avatar
Dom kommer inte märka något.
Citera
2020-09-14, 21:02
Medlem
Deagle66s avatar
Bara byt motor.
Tror inte dom kommer säga något.
Citera
2020-09-14, 22:26
Medlem
Förr, när jag gjorde det motsatta = bytte till starkare motor, fanns det en regel som sa att man fick inte öka motorns effekt och/eller vridmoment med mer än 10 %.
Annars var man tvungen att registreringsbesikta och vid denna besiktning förete ett intyg från tillverkaren eller importören att det inte medförde några olägenheter med tanke på bromsar etc.
Lycka till och skit i att regga om, om du inte får lägre försäkringspremie med den mindre motorn.
Citera
2020-09-15, 19:34
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
10 %.

är det 10%? Jag har för mig 20% var tillåtet.

128 -> 103 skulle då ligga inom det tillåtna (-19.53%).
Citera
2020-09-15, 22:57
Medlem
Baalzamons avatar
Effekt 20% och vrid 10% är det, vilket är surt för alla som vi dieselkonvertera.

Angående mazdan som tråden handlar om, byt och låssas som inget. Gör det snyggt och häng tillbaka kablarna där de skall vara så det inte syns att någon varit där. Finns ingen som är tillräckligt intresserad av Mazda för att se skillnad på motorerna.
Citera
2020-09-16, 14:16
Medlem
Enydrions avatar
Min bil från 79 hade nog ingen dator men nuvarande från 99 har, så frågan är om en bil från 90 har det?

Tänkte att det kan bli sådana problem om man byter till mindre motor?
Citera
2020-09-16, 23:52
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Min bil från 79 hade nog ingen dator men nuvarande från 99 har, så frågan är om en bil från 90 har det?

Tänkte att det kan bli sådana problem om man byter till mindre motor?
En bil från 1990 hade säkert elektroniskt styrd insprutning, men inga CAN-bussar eller liknande. Det vill säga att det är inte några problem att byta motor, insprutningens databox följer med motorn och allt hela "paketet" behöver är ström, laddningslampa, startsignal och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in