• 2
  • 3
2020-09-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Som sagt, ett tankeexperiment. Hur mycket skulle behövas innan tex gravitationen skulle påverkas?
Ett gram eller typ strax under
Citera
2020-09-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Frågan är väl hur mycket som skulle behövas för att ändra gravitationen så mycket att det påverkar livet på jorden. Då behövs enorma mängder och är knappast något vi kommer att åstadkomma och transporterna kommer då också att föra ut material från jorden t ex bränsle så det lär nog inte bli så stor nettoökning av jordens massa.

Absolut, och därför var mitt svar "mycket"..... JETE-MYCKET... men det var inte alla som höll med det i tråden.
Citera
2020-09-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
OMG....

Hur många nollor tror du det är i priset för utrustning skulle kunna mäta den otroooooooligt lilla förändringen i gravitation om du ökar jordens massa med låt oss säga 1000kg?

Många nollor...
Alltså mäta? Utrustning? Det låter komplicerat. Bättre att räkna på det skulle jag säga.
Citera
2020-09-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
Alltså mäta? Utrustning? Det låter komplicerat. Bättre att räkna på det skulle jag säga.

Absolut, jag gav mig på att börja med det men sen pallade jag inte..

Om du läser hans svar ovanför där så hävdade han att varje mass-ökning av jorden ökar gravitationen - vilket är i sak rätt - men den påverkan människan kan ha är så infinitesimalt liten att det är löjligt... en sk fis i rymden, eller piss i Nissan.
Citera
2020-09-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Banan skulle bara påverkas om materialet vi släppte ned har annan hastighet än jordens. I princip kan man flytta jordens bana inåt eller utåt genom att skjuta ned material mot jorden från en och samma riktning.

Skulle man se behovet är dock en mer realistisk plan att ta en asteroid och lägga en komplicerad bana som passerar jorden och Jupiter på så sätt att man stjäl rörelsemängdsmoment från Jupiter och ger till jorden. Det är helt möjligt att göra det i sådant tempo att man kan kompensera för solens ökade instrålning, dvs väldigt, väldigt långsamt.
En form av terraforming? Intressant, det skulle innebära rent teoretiskt att man kan omvandla ett solsystem till att få mer gynnsamma förhållanden för mänsklig etablering. Om än väldigt långsamt.
Citera
2020-09-14, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Absolut, jag gav mig på att börja med det men sen pallade jag inte..

Om du läser hans svar ovanför där så hävdade han att varje mass-ökning av jorden ökar gravitationen - vilket är i sak rätt - men den påverkan människan kan ha är så infinitesimalt liten att det är löjligt... en sk fis i rymden, eller piss i Nissan.
Är det lika lite påverkan om denna tillförda massa ligger i omloppsbana istället? Tänk en extra måne om än i mindre skala. Det borde påverka havens rörelse iom att månens dragningskraft styr ebb och flod.
Citera
2020-09-14, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Är det lika lite påverkan om denna tillförda massa ligger i omloppsbana istället? Tänk en extra måne om än i mindre skala. Det borde påverka havens rörelse iom att månens dragningskraft styr ebb och flod.

Beror på avstånd och massa, men ja...

bara att räkna på, men det pallar jag inte nu för RCR har släppt ett nytt avsnitt.
Citera
2020-09-14, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Däremot tror jag det skulle gå att rubba jordens balans om vi plötsligt skulle förflytta stora massor från ena till andra sidan jordklotet, runt ekvatorn då för att göra det värre.
"Tänk att rasisterna måste hålla på och förorena alla trådar"
Citera
2020-09-14, 17:37
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
"Tänk att rasisterna måste hålla på och förorena alla trådar"
Med risk att ta en 003 så var det där lite småfyndigt.
Senast redigerad av HeddonBorborello 2020-09-14 kl. 18:29.
Citera
2020-09-14, 18:15
Medlem
Men alltså solen förbränner motsvarande...eh, nu chansar jag typ lite, men ett tiotal jordmassor i minuten (eller hundratals i sekunden)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in