2020-09-14, 10:29
Medlem
Hej, nu är de dags att införskaffa ny gaming dator, sitter för nuvarande på en gammal skit med 1060 och kommer sälja av den till min polare för en liten slant

Inte insatt i komponenter så skulle uppskatta om man fick lite råd på delar, de enda kravet jag har är att jag vill lira på 1440p med minst 120hz gärna 27 tums, aldrig haft 32 men skulle anta att de blir lite för stort, vad tror ni?
Citera
2020-09-14, 12:19
Medlem
Beror på hur långt skärmen du sitter, men jag trivs med mina 27" skärmar.

Om du ändå ska lägga nästan 30 tusen på en 3080-dator så slå till med 4k skärmar med.

Ska du bara spela, eller gör du annat med? Just nu är intels high-end bättre för spel med sin högre klockfrekvens medan AMD är bättre all-round och mer framtidssäkert med Pci-e gen 4 och löfte om kompabilitet för framtida generationer. Du får också fler kärnor för pengarna.

AMD presenterar snart sina nya cpus, om du kan vänta några månader.
Senast redigerad av Heppsson 2020-09-14 kl. 12:24.
Citera
2020-09-14, 14:06
Medlem
[img]https://komponentkoll.se/bild/JKixk.png[/img]

https://komponentkoll.se/bygg/JKixk
Citera
2020-09-14, 14:09
Medlem
Dock skulle jag nog vänta på Zen3
Citera
2020-09-14, 15:13
Medlem
Bonnatorps avatar
32" är verkligen inte för stort, tvärtom så är det väldigt behagligt då man får utrymme att backa lite för ögonens skull om man vill.
Problemet är att det inte finns en enda skärm i 4K i över 100Hz i den storleken, då är man strikt bunden till 27", 43" eller större.
Men 27" 4K144Hz kostar nästan 10.000, och i den prisklassen så finns det inte en chans i världen att jag skulle ha köpt något mindre än 30".

Annars är den här skärmen precis i intåg på svenska marknaden. En riktigt kioskvältare för pris och specs i mitt tycke, men kan kanske får vänta på lite fler reviews vad gäller bildkvalitén.
Citera
2020-09-14, 16:06
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Annars är den här skärmen precis i intåg på svenska marknaden. En riktigt kioskvältare för pris och specs i mitt tycke, men kan kanske får vänta på lite fler reviews vad gäller bildkvalitén.

Stolpe ut att den skärmen inte har HDMI 2.1 nu när Sony och Microsoft släpper nya konsoller.

Finns det adapter för Display port 1.4 till HDMI 2.1?
svar:
ja tydligen: https://www.amazon.com/Club-3D-DisplayPort1-4-Adapter-CAC-1085/dp/B08BX49V5V
Citera
2020-09-14, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
32" är verkligen inte för stort, tvärtom så är det väldigt behagligt då man får utrymme att backa lite för ögonens skull om man vill.
Problemet är att det inte finns en enda skärm i 4K i över 100Hz i den storleken, då är man strikt bunden till 27", 43" eller större.
Men 27" 4K144Hz kostar nästan 10.000, och i den prisklassen så finns det inte en chans i världen att jag skulle ha köpt något mindre än 30".

Skulle aldrig gå över 24" på en skärm för spelande men smaken är som baken.
Citera
2020-09-14, 19:34
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Skulle aldrig gå över 24" på en skärm för spelande men smaken är som baken.
I och med att det är en 2D-bild man ser på skärmen så blir det mer naturligt ju längre bort man sitter.
Jag hade gärna suttit 20cm från en 24" med korrigerande linser om det inte vore för att det skulle kräva ett helt akrobatnummer att ha ögonen på rätt ställe.

Att skärmen tar stor del av synfältet är bara trevligt under rätt förutsättningar, och då 43" och större riktigt trevligt så att man har utrymme att headbanga till Beatles.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in