2006-05-10, 20:37
Bannlyst
ska snart göra det...
Någon med erfarenhet?
Citera
2006-05-10, 20:40
Medlem
IMPlicits avatar
Min kompis gjorde det nyligen. Hon kunde inte äta annat än smält glass på ett par veckor, men sedan blev det frid och fröjd.
Citera
2006-05-10, 20:41
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Dom kan opereras bort om dom är kroniskt infekterade/förstorade, dom anses vara en del av kroppens försvar mot infektioner så om det är väl inte rekommenderat att operera bort dom av kosmetiska skäl, det är dessutom svårt/långa väntetider för att få en sådan operation. (om kosmetiska skäl anges alltså)
Citera
2006-05-10, 20:55
Medlem
Heimdallrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
Min kompis gjorde det nyligen. Hon kunde inte äta annat än smält glass på ett par veckor, men sedan blev det frid och fröjd.
Någon är tydligen en kvalificerad mes. Jag vill minnas att jag åt i princip normal mat redan efter en dag eller två efter att ha opererat bort dem. Okej, visst fick man ta det försiktigt och äta långsamt, men lite smärta får man väl tåla, man är väl ingen kärring.

För övrigt borde just halsmandlarnas bidrag till immunförsvaret vara tämligen litet i sammanhanget. Det är inte som så att du plötsligt kommer att bli sjuk en gång i månaden bara för att du operarar bort dem.
Citera
2006-05-10, 21:03
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heimdallr
Någon är tydligen en kvalificerad mes. Jag vill minnas att jag åt i princip normal mat redan efter en dag eller två efter att ha opererat bort dem. Okej, visst fick man ta det försiktigt och äta långsamt, men lite smärta får man väl tåla, man är väl ingen kärring.
Eller så är du en riktig hårding

Det skulle i och för sig bli olika lindrigt för olika personer också.
Citera
2006-05-10, 22:45
Bannlyst
Det är utav medecinska skäl....tack för svaren hittils...jag vill höra mer...
Citera
2006-05-10, 22:55
Medlem
De Larges avatar
Halsmandlarnas betydelse för immunförsvaret är väl betydligt mindre för vuxna än för barn?
Citera
2006-05-10, 23:00
Medlem
-jOE!s avatar
Jag har funderat på att operera bort dom oxå. Det finns en fin-fin tråd här:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=139736
Citera
2006-05-10, 23:12
Medlem
Diamanten_s avatar
Jag har opererat bort mina halsmandlar.
Fast det va flera år sen nu.
Opererade bort dom eftersom dom var för stora, kunde nästan inte få ner någon mat.
Minns att det gjorde galet ont i halsen när jag vaknade upp, jag fick ligga kvar två dygn på sjukhuset med.
När jag kom hem så fick jag inte äta någon hård mat, och om jag verkligen ville äta det så va jag tvungen och tugga det noga så det blev helt löst i munnen.
Minns att jag smakade på ETT enda popcorn, tuggade den väldigt väl men ändå skar den upp i halsen och det började blöda.
Inte så värst mysigt att svälja/spotta massa blod.
Fick vara hemma från skolan i minst en vecka också.
Och japp man blir lättare smittat av sjukdomar.
Nu på 4 månader har jag lyckats vara sjuk 3 ggr, alla gångerna blev jag sängliggandes i feber, täppt näsa, ont i halsen..
Fast jag har väl haft extrem otur att bli smittad bara skulle jag tro hehe.
Men men.. räkna med stor smärta efter operationen.
Vad för problem har du med dom?

Tack för mig.
Citera
2006-05-11, 12:19
Medlem
Shpongles avatar
Har också opererat bort mina halsmandlar. Det gjorde förjävla ont och hjälpte inte ett piss. Är mycket sjuk i streptokocker och hoppades på att det skulle bli bättre, vilket det inte gjorde.
Citera
2006-05-11, 14:41
Medlem
jansdieters avatar
Angående smärtnivån som nämnts i tråden så är det helt individuellt. Vissa har problem i några dagar och kan sen återgå med sitt vanliga och andra upp till två veckor. Tror att det går hand i hand med hur uppsvullna dom är och själva läkeprocessen.

Jag opererade bort mina i höstas och det var seriöst det vidrigaste jag varit med om. Trodde en halsfluss var det värsta men det där tog verkligen priset, all time. Morgonen efter jag opererats mådde jag bra. Lyckades t o m äta lite sjukhusfrukost. Ja, men skenet bedrog en. Väl hemma, när morfinet som dom proppat i en avtagit, var man inte så kaxig längre. Blev sängliggandes i närmare 8-9 dagar och kunde börja äta fast föda efter ca 15-16 dagar.
Men med lite smärtstillande och en hel hög med filmer så var det väl ändå ok. Känner att jag kan andas mycket lättare och sover bättre nuförtiden. Har inte haft några sjukdomar sen dess, förutom nuvarande förkylning. Tycker det var lätt värt det hursomhelst, oavsett den jobbiga tiden efteråt.
Citera
2006-05-11, 16:14
Medlem
likeithards avatar
jag skulle då aldrig låta någon skära i mina halsmandlar..

http://images.encarta.msn.com/xrefmedia/aencmed/targets/illus/ilt/T059528A.gif

http://www.healthatoz.com/healthatoz/Atoz/images/ency/00042921.jpg

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här