Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2020-09-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man kan väl göra tjänsten sådan att ett besök på skattekontoret varvid uppvisande av fysisk legitimation räcker? Det känns inte som att en sådan tjänst skall vara så svår att få till. Jag tror snarare på att det är kapitalet som talar, allt som hämmar konsumtion bestrids.

Se bara på fallet med klarna för ett par månader sedan, de grät som små barn i media för att de tvingades ändra från kredit till debit som förvalt alternativ.

Aha, så vi är tillbaka till att ” kräva personlig inställelse av Agda, 92, som inte har Bank-ID, till ett servicekontor som kanske ligger 3 timmar bort, för att hon ska godkänna att en person folkbokför sig där hon bor”.

Vad har kapitalet och konsumtionen med felaktig folkbokföring att göra?
Citera
2020-09-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Aha, så vi är tillbaka till att ” kräva personlig inställelse av Agda, 92, som inte har Bank-ID, till ett servicekontor som kanske ligger 3 timmar bort, för att hon ska godkänna att en person folkbokför sig där hon bor”.

Då kan Agda 92 skita i att spärra om kärringjäveln varken orkar resa 3 timmar eller vägrar skaffa bank-id, så kan vi andra ha valet att spärra.
Citera
2020-09-17, 15:24
Medlem
Citat:

Om Agda 92 plötsligt får en sambo eller inneboende är det helt klart läge att kolla närmare, ja.
Citera
2020-09-17, 15:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Men herregud, ingen har sagt att vi skall KRÄVA det. Jag tycker att tjänsten borde ERBJUDAS, om agda utan bankid och som inte kan ta sig till skattekontoret inte vill ha det så slipper hon....

Att ge MÖJLIGHET att spärra sitt personnummer mot kreditköp är inte samma sak som att tvingas till det.

Kapitalets vilja är det som styr de allra flesta beslut, klarnafallet är ett fantastiskt exempel på när det faktiskt inte gick kapitalets väg.
Citera
2020-09-17, 16:48
Medlem
Citat:
Men herregud, ingen har sagt att vi skall KRÄVA det. Jag tycker att tjänsten borde ERBJUDAS, om agda utan bankid och som inte kan ta sig till skattekontoret inte vill ha det så slipper hon....

Att ge MÖJLIGHET att spärra sitt personnummer mot kreditköp är inte samma sak som att tvingas till det.

Kapitalets vilja är det som styr de allra flesta beslut, klarnafallet är ett fantastiskt exempel på när det faktiskt inte gick kapitalets väg.

Ursäkta, men frågan i tråden var om felaktig folkbokföring, inte spärr mot kreditköp. Jag fattar inte varför du blandar in det.
Citera
2020-09-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Då kan Agda 92 skita i att spärra om kärringjäveln varken orkar resa 3 timmar eller vägrar skaffa bank-id, så kan vi andra ha valet att spärra.

Den fråga jag diskuterar är godkännande av en folkbokföring. Du verkar syfta på nåt annat?
Citera
2020-09-17, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om Agda 92 plötsligt får en sambo eller inneboende är det helt klart läge att kolla närmare, ja.

Ja men på vilket sätt?
Citera
2020-09-17, 16:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursäkta, men frågan i tråden var om felaktig folkbokföring, inte spärr mot kreditköp. Jag fattar inte varför du blandar in det.

Ok, nu låter det så istället.

Jag tog upp det för att jag tycker det vore den naturliga utvecklingen från att ha spärrtjänst på folkbokföringen.

Du gick på spåret orsaker till varför det inte skulle vara genomförbart istället för att diskutera möjligheterna som öppnar upp sig vad gäller att stoppa kreditbedrägerier som är ett växande samhällsproblem - därav att jag anser de två ha lite samma värde, svårare än så behöver man inte göra det.

Vi kanske kan vara överrens om att privatpersoners skydd är obefintligt i det offentliga sverige?
Citera
2020-09-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ok, nu låter det så istället.

Jag tog upp det för att jag tycker det vore den naturliga utvecklingen från att ha spärrtjänst på folkbokföringen.

Du gick på spåret orsaker till varför det inte skulle vara genomförbart istället för att diskutera möjligheterna som öppnar upp sig vad gäller att stoppa kreditbedrägerier som är ett växande samhällsproblem - därav att jag anser de två ha lite samma värde, svårare än så behöver man inte göra det.

Vi kanske kan vara överrens om att privatpersoners skydd är obefintligt i det offentliga sverige?

Hade hellre sett ett större ansvar på kreditgivaren att säkerställa att det verkligen är rätt person och i efterhand kunna styrka att så är fallet. Kort sagt, det ska vara kreditgivarens problem och inte den utsatte om det är fel.
Citera
2020-09-17, 17:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Hade hellre sett ett större ansvar på kreditgivaren att säkerställa att det verkligen är rätt person och i efterhand kunna styrka att så är fallet. Kort sagt, det ska vara kreditgivarens problem och inte den utsatte om det är fel.

Jo det håller jag med om, exempelvis borde inte kronofogden ens åta sig sms-lånefallen. Har man inte gjort en ordentlig kontroll på personen inklusive betalningsförmåga så skall man heller inte få samhällets hjälp att driva in sin fordran.

En möjlighet att spärra sitt personnummer mot krediter överhvuudtaget hade dock varit trevligt och besparat många bedragna timmar av jobb med överklaganden.
Citera
2020-09-17, 22:04
Medlem
Citat:
Den fråga jag diskuterar är godkännande av en folkbokföring. Du verkar syfta på nåt annat?
Nej det gör jag inte.
Citera
2020-09-17, 22:06
Medlem
Citat:
Håller helt med.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in