Citat:
Ursprungligen postat av
WhistleBlower1
En teaser inför imorgon. Då kommer det handla om hur alla inblandande på olika sätt känner varandra och har lojaliter. Jag kan redan nu säga att Säpo återigen har en katastrofal roll i det hela.
Hej igen era Flashback-sköningar!
Så kommer nu fortsättningen på gårdagens utlovade avslöjanden. Det finns flera historier i denna härva som inte helt hänger ihop så jag belyser dem separat.
För att förstå händelserna de senaste dagarna är det viktigt att förstå vem som gillar vem.
Thornbergs påläggskalv är Johan Olsson, högste höns på NOA. Olsson var operativ chef på Säpo under Thornberg och de är kompisar in i döden. Thornberg tillsatte honom snabbt efter att han blev rikspolischef. Olssons CV kan jag rekommendera att det grävs i. Enligt ryktet har han en icke fullständig kandidatexamen i juridik från Uppsala universitet. Han är inte polis.
Ari Stenman jobbade tidigare på Säpo och då mycket med Thornberg. Återigen, mycket nära vänner. Ari är även tajt med Olsson. Mats Löfving är en person som Thornberg har mycket svårt för. Thornberg vill ha "sitt" folk på viktiga ämbeten som kan påverka hans karriär. Löfving fick han inte tillsätta själv och vill bli av med.
Ebba Svenne Arvill är avskydd av Thornberg. Han vill definitivt ha en av sina på den posten som chef för särskilda utredningar då han inte vill bli objektivt granskad.
Runar Viksten tillsattes av Thornberg som "objektiv" utredare. Viksten är god vän med Thornberg och har varit domare i flera Säpo-ärenden de senaste två decennierna. Thornberg har gjort samma sak tidigare, dvs. tillsatt "oberoende" utredare som ska utreda felaktigheter.
Så, nog om de inblandades lojaliteter. I nästa meddelande som kommer om ett tag ska jag förklara händelserna de senaste dagarna. För att hänga med i det bör du ha läst ovan först.
Ses snart!