Slutet i en av dom äldsta svartvita
Mästerdetektiven Blomkvist-filmerna utspelar sig på en ö, där ungarna gömmer sig under en stor gran, där dom hör vad bovarna har för planer. En scen och ett koncept som etsat sig fast i huvudet på mig i hela livet, varje gång jag ser en stor gran med lågt hängande grenar så funderar jag alltid på om man skulle kunna gömma sig för bovarna under den utan att synas. Dom få gånger man stöter på en riktigt rejäl gran med stor lya under, så kryper jag in och lägger mig och smyger på omvärlden i någon halvtimme, och är lycklig som ett barn.
Har inte sett om den filmen på säkert 40år, den verkar aldrig sändas på TV eller finnas i någon streamingtjänst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tvond
Ingen super mörk film men iaf en Ö film är klassikern
Kanonerna på Navarone med en fin ansambel av skådisar i form av David Niven , Gregory Peck och Anthony Quinn.
https://www.imdb.com/title/tt0054953/?ref_=nv_sr_srsg_1
Guns of Navarone (1961) dyker upp på svenska Netflix 1 Maj, den ska bli skoj att se om. Varje gång man är ute och klättrar upp för branta klippor eller berg så funderar man ju på om det ska stå en nazist på toppen, så man smyger sista biten för säkerhets skull.
Off Topic: Netflix la även till
The Bridge on The River Kwai (1957) häromdagen på samma tema, dock inte det ö'iga. Plus att dom har tre andra äldre filmer med David Nivén,
Bonnie Prince Charlie (1948),
The Love Lottery (1954) och
Il giorno più corto (1963)