• 1
  • 2
2020-09-10, 23:52
Medlem
Är lite irriterad över att jag som färgblind inte skulle kunna genomföra en polisutbildning ifall jag fick lust. En förklaring skulle vara lite av en tröst, men jag har inte lyckats hitta någon.

Det verkar konstigt då många utbildningar inom militären inte kräver perfekt färgseende. Kan inte se varför behovet skulle vara större inom polisyrket.
Citera
2020-09-10, 23:53
För man kan inte se när folk kör mot rött!

Man kan inte leta efter stulna bilar som är gröna eller röda. Då kanske man ser alla såna bilar som bruna.

Det finns många fel man kan göra när man inte har perfekt färgseende.

En annan grej är ju om du ska leta efter en neger med röda byxor, Grön tröja och bruna skor.
Då står du där som ett fån.
Citera
2020-09-10, 23:56
Medlem
FiniteLifes avatar
Om du är färgblind då kan inte folk beskylla dig för rasism
Citera
2020-09-10, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
För man kan inte se när folk kör mot rött!

Man kan inte leta efter stulna bilar som är gröna eller röda. Då kanske man ser alla såna bilar som bruna.

Det finns många fel man kan göra när man inte har perfekt färgseende.

En annan grej är ju om du ska leta efter en neger med röda byxor, Grön tröja och bruna skor.
Då står du där som ett fån.
Detta är trams. Som innehavare av körkort ska man veta placeringen av de olika trafikljusen. Om vi tar en vanlig 3-ljus-anordning så vet en förare att rött är överst, gult i mitten och grönt längst ned. Givetvis ser man när respektive lampa lyser och då kan man ändå förnimma om det är rött eller grönt.
Citera
2020-09-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Om du är färgblind då kan inte folk beskylla dig för rasism
Ha haha!! Oväntat bra svar.
Citera
2020-09-11, 00:10
Medlem
En färgblind polis är värdelös..

"Nä rånaren sprang iväg efter Ankeborgsgatan, klädd i gråa kläder från top till tå.
Ursprung, njaaa han var grå i hundfärgen."

-"Vi fick in anmälan om en stulen Yamaha Aerox direkt från fiket på Lokgatan, håll utkick efter en grön Aerox.
"Aha den där var grå, så var inte den mopeden."

"Gärningsmannen sprang iväg på Gatan, han var blodig och blödde från handen"
Aha det är blött här på vägen, men det är nog vatten.

Hur kan man inte inse det själv, utan behöva göra tråd på flashback?
Senast redigerad av Noccofocus 2020-09-11 kl. 00:16.
Citera
2020-09-11, 00:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Detta är trams. Som innehavare av körkort ska man veta placeringen av de olika trafikljusen. Om vi tar en vanlig 3-ljus-anordning så vet en förare att rött är överst, gult i mitten och grönt längst ned. Givetvis ser man när respektive lampa lyser och då kan man ändå förnimma om det är rött eller grönt.

Ja men hur blir det med alla signalement? Färgerna på bilar ?

”GM har en turkos t-shirt och gröna byxor”

Nä sluta tramsa detta är mer än uppenbart varför man behöver färgseende. Du borde förstå bättre själv.
Citera
2020-09-11, 00:16
Medlem
Vermillionss avatar
Man måste inte se färger för att lösa brott.
Färg kommer inte rädda dig om nån attackerar dig eller andra.

Åh nej, jag kan inte se vilken färg det är på jackan!

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
En färgblind polis är värdelös..

Cold as ice.
Citera
2020-09-11, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Ja men hur blir det med alla signalement? Färgerna på bilar ?

”GM har en turkos t-shirt och gröna byxor”

Nä sluta tramsa detta är mer än uppenbart varför man behöver färgseende. Du borde förstå bättre själv.
Färgen är sekundär på en bil, det vet alla som har körkort. Det är reg.skylten som polisen går efter i första hand. Gällande avvikande färgseende så blir inte en färg till en annan färg för en färgblind, det blir lite diffust och såsom en blandning nästan. Total färgblindhet när man ser världen i en gråskala är extremt sällsynt.
Citera
2020-09-11, 02:07
Medlem
Should be obvious
Citera
2020-09-11, 12:14
Medlem
Suecotes avatar
Känner du till kod 291? Du måste kunna skilja på etniska svenskar och mörka importer. Svenskar är alltid rasister och förövare och ska straffas till varje pris. Blattarna är alltid oskyldiga offer och ska skämmas bort med kaffe och korvgrillning. Du kan också ingripa mot ett gäng med svenskar utan större risk för skada, men du måste springa fort om du ser ett blattegäng.
Citera
2021-01-08, 04:36
Medlem
twoeggss avatar
Jag är "färgblind". Dvs röd-grön färblindhet som är den vanligaste färgblindheten. Det folk inte verkar förstå när det gäller färgblindhet är att man visst kan se färger och skillnad på t.ex rött och grönt, men man kan ha problem med väldigt diffusa nyanser. Finns något som kallas "lantern test" detta test ska man avgöra om en färg är röd, grön eller gul. På detta test fick jag 100% rätt. Däremot har jag problem med Ishihara-testet. Jag gjorde detta test i skolan och hade ingen aning om att jag var färgblind innan. Dvs ingenting i min omgivning har upp till jag var 16 varit svårt för mig när det gäller färger, ingen vän har märkt något etc. Känns lite surt att man måste ha färgseende som en pilot för att kunna bli polis, varför liksom? Färgblindhet är inte så extremt som det låter, även om det finns dom som är helt färgblinda också och inte kan se färger överhuvudtaget. Däremot lider uppemot 10% av sveriges män av den färblindhet jag har, så en hel del personer som har andra bra egenskaper får helt enkelt inte chansen. Nu har jag inte gjort polistestet så vet inte hur det är, men är det Ishihara är det nog omöjligt eller mycket svårt för de flesta med "Deuteranomali" som är benämningen på tillståndet där vissa nyanser av gränt går över till till det röda.
Senast redigerad av twoeggs 2021-01-08 kl. 04:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in